Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Plus gaat blockchaintechnologie gebruiken om keten voor bananen in beeld te brengen

Plus – de eerste Nederlandse supermarkt die sinds 2010 uitsluitend Fairtrade bananen verkoopt – maakt vandaag op World Banana Day belangrijke vervolgstappen bekend. De supermarktorganisatie gaat blockchaintechnologie gebruiken om consumenten te laten zien waar haar bananen precies vandaan komen en welke route ze hebben afgelegd. Zij zet ook direct de volgende stap. Dit najaar introduceert Plus de eerste Fairtrade én klimaatneutrale banaan uit een transparante en traceerbare keten. 



Deze stappen passen in alle activiteiten van Plus om de consument verantwoorde producten te bieden. Plus werd onlangs voor het vijfde achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland.

Volledige transparantie van boer tot mond
Nederlanders houden van bananen. In totaal eten we jaarlijks 1,3 miljard stuks, zo’n 75 tot 80 per persoon. Samen met leverancier Fyffes en technologiepartner Supply Chain Information Management (SIM) gaat Plus de gehele keten van haar Fairtrade bananen uit Colombia in kaart brengen. Consumenten kunnen dit najaar inzicht krijgen in het hele verhaal en over de mensen achter de bananen die ze bij hun Plus supermarkt kopen.  

Klimaatneutraal
Naast het bieden van inzicht in de gehele keten onderzoekt Plus de mogelijkheden van een Fairtrade- én klimaatneutrale banaan. De bananenteelt kent verschillende milieu-uitdagingen en de klimaatimpact kan nog verder teruggebracht worden. De klimaatimpact van de bananen wordt daarom nauwkeurig in kaart gebracht. Vervolgens wordt gekeken waar de CO₂-voetafdruk verminderd kan worden middels investeringen in de keten. De resterende klimaatimpact wordt gecompenseerd.

Deze initiatieven sluiten aan op een trend waarbij consumenten op zoek zijn naar verantwoorde, eerlijke producten en willen weten waar hun producten vandaan komen. Eric Leebeek, commercieel directeur van Plus Retail: “Bij Plus staan we voor Goed Eten. En Goed Eten komt uit een gezonde keten. In 2010 maakten wij als eerste Nederlandse supermarkt de keuze om uitsluitend nog Fairtrade bananen te verkopen. Bananen zijn al jaren het meest verkochte artikel in de supermarkt. Voldoende reden om een volgende stap te zetten, want hier kunnen we impact mee maken.”

Publicatiedatum: