Intermarché richt zich op scherpere prijzen

Portugal: Intermarché richt zich op scherpere prijzen
Intermarché wil meer groei in Portugal. De keten heeft zich daarom voorgenomen om zijn prijs/kwaliteit-verhouding te verbeteren en zo meer consumenten aan te trekken. De CEO van de Portugese afdeling van Intermarché, Martinho Lopes, gaf aan dat het nieuwe bedrijfsmodel er voor zal zorgen dat consumenten meer waar voor hun geld zullen krijgen. Winkeleigenaren kunnen onafhankelijk van elkaar en in samenspraak met lokale telers hun aanbod op de vraag afstemmen. Hierdoor kunnen winkels toegang krijgen tot de meest verse producten, terwijl er ook kan worden bespaard op logistieke kosten. Hierdoor zal Intermarché als geheel zijn ecologische voetafdruk kunnen verminderen. Ook de telers zelf hebben baat bij de verminderde kosten, gezien die tot lagere prijzen voor de consument zullen leiden. 
Bron: esmmagazine.com

Veropoulos begint nieuw winkelconcept in Servië
De Griekse retailgroep Veropoulos introduceert een nieuw winkelconcept voor zijn Super Vero-hypermarkten in Servië. Nadat vorig jaar twee winkels werden heropend, zijn nu ook de renovaties voltooid bij een vestiging in Nieuw-Belgrado, die 15 jaar geleden voor het eerst de deuren opende. de verbeterde winkel heeft voor 5.800 vierkante meter aan winkelruimte en een assortiment van rond de 45.000 producten. 400 van deze producten zijn afkomstig uit Griekenland. Voor de renovatie werd ongeveer €3,5 mln geïnvesteerd. Verder heeft de winkel een verbeterde eigen slagerij, een groter versaanbod en meer focus op de Mediterrane keuken. De Super Vero-winkel in Nieuw-Belgrado is ook de eerste met een eigen restaurant.
Bron: esmmagazine.com

VK: Sainsbury’s heeft als eerste elektrische wagens voor thuisbezorging
Sainsbury’s is de eerste Britse keten die gebruik maakt van elektrische wagens voor thuisbezorging. Tot en met mei wordt een proefperiode gehouden met een elektrische bestelwagen van het type Evie. Daarna wordt een tweede elektrische bestelwagen in gebruik genomen. Sainsbury's wil meer werk maken van duurzaamheid door geleidelijk aan steeds meer wagens zonder CO2-uitstoot in de bedrijfsvoering op te nemen.
Bron: essentialretail.com

Duitsland: REWE maakt statement over mensenrechten
REWE Group heeft een verklaring omtrent het eigen beleid voor mensenrechten gepubliceerd. In de verklaring licht het bedrijf toe hoe zowel in de eigen lokale bedrijfsvoering als in internationale leveringsketens de universele rechten van de mens in acht worden genomen. De verklaring is opgesteld aan de hand van een analyse, die door onafhankelijke onderzoekers is uitgevoerd. De onderzoekers keken naar plekken in de internationale bedrijfsvoering waarin sprake was van een verhoogd risico omtrent schendingen van mensenrechten. De verklaring bevat verder de internationaal gehanteerde standaarden voor mensenrechten, zoals de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens van de VN en het Verdrag Inzake de Rechten van het Kind van de VN. Een aantal speerpunten van het beleid van REWE Group hebben betrekking op kinderarbeid, gedwongen arbeid, discriminatie, gezondheid en veiligheid. 
Bron: esmmagazine.com

Go Natural wil twee keer zoveel winkels in Portugal
De op gezondheidsproducten gerichte retailer Go Natural is van plan om het aantal supermarkten in de omgeving van Lissabon en Porto dit jaar te verdubbelen. Go Natural heeft op dit moment in de omgeving van de twee steden in totaal acht winkels in bedrijf. Ook wil Go Natural zeven nieuwe restaurants openen, waarvan een bij de luchthaven van Barcelona moet komen te staan. Go Natural is een dochteronderneming van Sonae MC. Als de plannen dit jaar volledig worden uitgevoerd, zal de keten van Go Natural bestaan uit 16 supermarkten en 27 restaurants.
Bron: esmmagazine.com

Duitse werknemers bij Amazon in staking
Werknemers van vier distributiecentra van Amazon in Duitsland zijn onlangs in staking gegaan. De werknemers voeren al langere tijd actie voor een hoger salaris en verbeterde werkomstandigheden. Volgens de vakbond Verdi wordt er gestaakt bij de logistieke centra in Rheinberg, Werne, Bad Hersfeld en Koblenz. De staking zal tot minstens 18 april aanhouden. Mogelijk zullen tijdens de paasdagen ook andere distributiecentra in staking gaan. Volgens een woordvoerder van Amazon wordt er in Duitsland slechts op beperkte schaal gestaakt en zullen de acties geen gevolgen hebben voor bestellingen van klanten.
Bron: reuters.com

VS: Hannaford legt meer focus op versproducten
Hannaford Supermarkets heeft een aantal winkels gerenoveerd in Maine. De winkels zijn nu meer gericht op het verbeteren van het versaanbod. De Hannaford-keten is onderdeel van Ahold-Delhaize USA. Tot aan vijf mei worden de vier vestigingen met uitgebreide openingsceremonies weer in gang gezet. Tijdens de openingsevenementen kunnen de nieuwe producten van de winkels worden geproefd. Ook worden er prijzen verloot en andere activiteiten georganiseerd. Verder zullen de vernieuwde winkels gebruik maken van wekelijkse thema's, zoals omtrent lokale producten of gezondheid.
Bron: supermarketnews.com

VS: Consumenten willen meer premium-huismerken
Meer dan de helft van alle Amerikaanse consumenten is een vaste klant bij een specifieke winkel wegens het huismerk. Dit blijkt uit een onderzoeksrapport van het retailbureau Daymon. Het rapport geeft verder aan dat 85% van de ondervraagde consumenten net zoveel vertrouwen zegt te hebben in een huismerk als in een groot landelijk merk. 81% geeft aan dat tijdens elke keer dat er boodschappen worden gedaan ook huismerken worden gekocht. De omzet van huismerken is in 2018 met 4% toegenomen. Deze groei is zes keer zo groot als de groei in omzet bij grote nationale merken. Deze groei was met name te zien bij de categorieën voor levensmiddelen, huishoudelijke artikelen, producten voor huisdieren en producten voor persoonlijke verzorging. 20% van de omzetgroei bij huismerkproducten wordt gegenereerd door producten die als premium, trendy of biologisch product worden geprofileerd. Ongeveer 41% van de ondervraagde consumenten gaf aan dat ze graag meer gezonde producten zouden willen zien. 44% wil meer unieke producten in het huismerkassortiment. 
Bron: grocerydive.com

VS: UNFI ontkent geruchten over winkelsluitingen
Onlangs deden geruchten de ronde dat United Natural Foods, Inc (UNFI) van plan was om locaties van zijn keten Shoppers Food & Pharmacy te sluiten. UNFI heeft nu deze geruchten officieel ontkend. Hoewel UNFI weliswaar van plan is om een aantal vaste activa met betrekking tot retail van de hand te doen, zijn er geen winkelsluitingen gepland. De vaste activa die worden verkocht zijn verkregen door de overname van SuperValu. "Wat we eerder bekend hebben gemaakt is dat UNFI van plan is om op strategische wijze te desinvesteren in zijn retail-afdelingen. Omdat dit nog een lopend proces is, zijn er geen specifieke plannen voor het sluiten van vestigingen", aldus een verklaring van UNFI.
Bron: delimarketnews.com

VS: SpartanNash sluit faciliteit in Minot
SpartanNash gaat aan het begin van mei een distributiecentrum voor levensmiddelen in Minot sluiten. De 39 klanten die door het distributiecentrum worden bediend worden overgenomen door het logistieke centrum van SpartanNash in Fargo. Het gebouw in Minot wordt ter overname aangeboden. De 42 werknemers van de faciliteit krijgen op 4 maart bericht over de plannen van SpartanNash. Volgens het bedrijf heeft het sluiten van de faciliteit niets te maken met enige ontevredenheid over de prestaties van de werknemers, maar was betrof het puur een strategisch besluit.
Bron: kfyrtv.com

Walmart Canada sluit zich aan bij Project Gigaton
De Canadese tak van Walmart gaat zich aansluiten bij Project Gigaton. Project Gigaton is een wereldwijd initiatief van Walmart om de CO2-uitstoot in leveringsketens te verminderen. Het project werd in 2017 in de VS opgezet. De naam van het project verwijst naar het streven om met 2030 de CO2-uitstoot met een gigaton te verminderen. Dat is het equivalent van de jaarlijkse CO2-uitstoot van 211 miljoen gemiddelde personenauto's. Tot nu toe hebben meer dan 1.000 leveranciers uit 40 landen zich bij het project aangesloten en is tot nu toe 93 miljoen kubieke ton aan CO2-uitstoot verminderd.
Bron: canadiangrocer.com


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven