Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Patrick Brun, Anteus Fruits:

"Anteus watermeloen: Een kwaliteitslabel voor onze klanten"

"Momenteel beginnen we met het vermarkten van onze premium Anteus watermeloenen en zijn we klaar om onze klanten te bevoorraden," begint Patrick Brun, directeur van Anteus Fruits. "In het seizoen 2017-2018 hebben we 2.000 ton watermeloenen afgezet en dit jaar verwachten we een hoeveelheid van 2.500 ton te bereiken."Om het hoofd te bieden aan het tekort aan vrachtwagens en verpakkers, wat het verladen van Marokkaanse AGF naar Europa dwars zit, heeft Anteus alles van tevoren gepland. "Lahcen El Farz, directeur van Anteus Marokko, en zijn team, hebben de hele toeleveringsketen en logistiek vooraf geregeld zodat de producten de klanten op tijd bereiken.  

“Er bestaat watermeloen, Marokkaanse watermeloen en Anteus watermeloen"
Anteus Fruits heeft controle over de totale productieketen vanaf haar 100 hectare tellende areaal in Zagora tot aan het moment dat het fruit naar Europa verladen wordt. "We besteden in het bijzonder aandacht aan de kwaliteit van onze watermeloenen. We hebben er voor gekozen om ons in het hogere marktsegment te positioneren en selecteren ons fruit op basis van de brix. Daarnaast oogsten we onze watermeloenen pas als ze maat 12 tot 13 hebben bereikt. We controleren de kwaliteit op twee momenten: ter plaatste in Marokko en ook nog een keer in Frankrijk. Op deze manier kunnen wij een veel smaakvollere watermeloen aanbieden dan anderen," vertelt Patrick, die even hoge eisen stelt aan de externe kwaliteit van het product. 

"Daarnaast willen we dat het product zo volmaakt mogelijk is. Om deze reden draaien we het fruit voor de oogst een aantal keer. Hiermee voorkomen we dat er een ongewenste witte vlek ontstaat op de zijde waarmee de watermeloen contact met de grond heeft. Dankzij deze methode kunnen we uniforme, ovale watermeloenen leveren."

Patrick wil het Anteus-merk eruit laten springen door middel van een sticker die garant staat voor kwaliteit. "Voor onze klanten bestaat er watermeloen, Marokkaanse watermeloen en Anteus watermeloen. Het verschil is duidelijk en onze klanten vragen om Anteus fruit, dat voor hen synoniem is met hoge kwaliteit. 

Klanten kunnen een vrachtwagen vol Marokkaanse watermeloenen kopen voor €0,60 per kilo of slechts 4 of 5 pallets nemen voor €0,05-€0,10. Klanten zijn goed bekend met dit product en hebben er hoge verwachtingen van wat betreft de smaak. Als een watermeloen smakeloos of niet goed rijp is, dan hoeven ze deze niet. Wij vinden het daarom belangrijk om de kwaliteit te garanderen. Een vrachtwagen vol smakeloze watermeloenen is onverkoopbaar of alleen tegen de laagste prijs en dat is ook niet interessant. Klanten vertrouwen ons en komen naar ons voor kwaliteit. Het is onze taak om aan deze vraag tegemoet te komen."

Populair op de Duitse markt
Het Anteus-merk is al populair in Duitsland, dat 85% van de oogst afneemt. Het bedrijf hoopt nu dat het merk even goed in de smaak zal vallen in België, Frankrijk en Scandinavië.

De Franse markt
“Momenteel zijn er op de Franse markt nog steeds watermeloenen uit Costa Rica, Panama en Senegal op de markt die voor hoge prijzen verkocht worden. Het product komt meestal op de markt voor €1,20 per kilo en eindigt met een prijs rond de €0,40 per kilo. Zodra deze prijs is bereikt, dan houdt het seizoen op," legt Patrick uit. Evenals meloenen hangt ook bij watermeloenen de vraag af van het weer. "Wanneer de temperaturen eind mei richting de 20, 25 of zelfs 30 graden gaan, dan is de vraag 3 tot 4 keer groter dan het aanbod."

Deze indrukwekkende fruitsoort met zijn helderrode vruchtvlees maakte vroeger geen onderdeel van de Europese voeding maar de laatste jaren groeit de consumptie. "Het fruit was vrij onbekend en werd meer beschouwd als een speciaal product voor bepaalde etnische groepen. Vandaag de dag wordt het product veel meer gegeten. Het wordt steeds warmer in Europa en de kwaliteit van het aanbod heeft een gunstig effect op de vraag." Deze trend is positief voor Anteus Fruits die de consument een watermeloen van uitzonderlijke kwaliteit kan bieden. 

 

Voor meer informatie:   
Patrick Brun
Anteus Fruits
Naturopole - 3 Bd de Clairfont, Bâtiment G
66350 Toulouges 
France
Phone: +33 (0) 411 641 283 
Mobile: +33 (0) 613.686.987 
anteusfruits@gmail.com   
www.anteusfruits.com    


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven