Matthew Valantine - Baltimore Innovations

"Het belangrijkste was een betrouwbaar systeem dat dezelfde verpakkingen steeds opnieuw en zo kosteneffectief mogelijk produceert"

Een toonaangevend Brits verpakkingsbedrijf zegt dat de vraag naar z'n tomatensnijmachine groeit omdat de behoefte aan kant-en-klaar voeding groeit.

Baltimore Innovations zet meer dan 40 machines wereldwijd af, vooral in de VS en Europa, maar ook in Japan en Australië. Directeur Matthew Valentine vertelt dat ze een assortiment hebben van handmachines die 3,5 trays per minuut doen tot grote machines waarmee 144 tomaten per minuut verwerkt kunnen worden, afhankelijk van de wensen van de klant.

"We krijgen steeds meer vraag vanuit landen waarin de middenklasse groeit en waar meer vraag is naar kant-en-klaar producten. B.v.we krijgen meer vraag vanuit het Midden-Oosten en ik denk dat veel daarvan te maken heeft met de komende Wereld Cup. Maar we hebben de machines ontwikkeld omdat onze klanten vroegen om een systeem dat arbeid bespaard en de kwaliteit en voedingsveiligheid verbetert. Maar het belangrijkst was om hen een betrouwbaar systeem te geven dat dezelfde verpakking steeds weer produceert op een kosteneffectieve manier."

Volgens Valentine is de feedback van de klanten dat de machine zichzelf terugbetaalt binnen 6 maanden.

"Er zijn veel machines op de markt die tomaten snijden. De onze is effectief vanwege z´n snelheid, want andere machines kunnen slechts één tomaat per keer snijden. Die zijn daardoor niet efficiënt qua arbeidskosten, noch que output.  Wij snijden minstens 6 tomaten per keer.  Onze machine haalt er ook de eindstukjes automatisch af. Daarnaast geeft ze de meest scherp mogelijke sneden, wat ten goede komt aan de kwaliteit, want hoe scherper de snede des te beter het is, want je vermijdt daarmee schade aan de celwand."

Baltimore Innovations service levert vooral absorberende verpakkingen die de houdbaarheid van gesneden producten kunnen verdubbelen. Het Britse bedrijf ging een samenwerking aan met het Amerikaanse Maxwell Chase Technologies, dat 20 jaar geleden opgericht werd in Atlanta en een assortiment producten begon te leveren als: absorberende pads, absorberende zakjes, absorberende voedingstrays en absorberende retail mini-containers. 

Volgens Valentine werd de stap naar het leveren van machines gemaakt om een gat in de markt te vullen, dat door indirecte klanten in de fastfood-restaurants ervaren werd.

"We voorzagen verwerkers in verschillende landen over de hele wereld van absorberende verpakkingen en zij sneden tomaten om die via de afzetketen te leveren voor gebruik bij sandwiches en burgers. We bleven dezelfde klacht van klanten horen, dat alle machines die op de markt waren erg traag en arbeidsinefficiënt waren of de tomaten tot pap reduceerden. Ze zeiden dat ze er nauwelijks iets aan verdienden en dat het moeilijk was om met de machines die op de markt waren een consistent product te leveren. De machines op de markt waren ontworpen voor het snijden van ham."

Daarom ging Baltimore met z’n ingenieurs rond de tafel zitten om een oplossing te vinden en nu is het toe aan de 10e generatie machine. De directeur zegt dat het belangrijk is om automatisch tomaten te verwerken en in plakjes te snijden zonder bemoeienis van de mens. 

"De tomaten worden opgeladen en door zuignappen opgepakt om ze naar een vorm te leiden. Daar worden ze gesneden en de einddelen  die verstuurd worden voor verwerking in andere producten verwijderd. Daarna worden de plakjes op een tray gelegd. We hebben de mogelijkheid om op maat te leveren. Daarvoor hebben we een aantal verschillende modellen die verschillende soorten trays kunnen vullen."

Valentine vertelt dat de machine ontworpen is voor klanten die de volumes ervoor hebben en die de investering kunnen rechtvaardigen door de opbrengst en kostenbesparing op arbeid. Hij erkent wel dat er een beperking aan de flexibiliteit zit.

"Je stelt de machine in op een bepaald type tomaat en dat kan variëren tussen de winter en de zomer, maar het zal altijd binnen een bepaalde specificatie liggen. De machine kan die beide kanten pakken, maar kan niet wisselen tussen een Roma en een vleestomaat. De binnenkant is ontworpen op een bepaalde maat en doet die goed. Er zijn projecten geweest waarbij klanten naar ons toekwamen met de vraag of we een apparaat konden ontwikkelen dat 10 verschillende soorten tomaat voor hun 10 verschillende klanten kan verwerken. We hebben ze vertelt dat we die niet kunnen maken."

Het bedrijf heeft ook een uiensnijder gemaakt die vooral door verwerkers gebruikt wordt om uienringen te maken. Valentine legde uit dat die ontworpen werd naar voorbeeld van de tomatensnijder, maar dat de motoren versterkt moesten worden om het hardere product te verwerken.

"Toen een klant ons vroeg om de tomatensnijder aan te passen naar het snijden van uien zeiden we aanvankelijk dat dat niet mogelijk was, maar twee jaar later klopten we bij hem aan om te vertellen dat we testen hadden gedaan en de motor hadden aangepast. Dus bouwden we een machine voor hem en ontwierpen we, in samenwerking, zo dat het geschikt was om in een uienverwerkingsstation te gebruiken. En nu hebben ze 5 machines. De machine doet ongeveer hetzelfde als voor tomaten, verwijdert de eindjes en geeft plakken van gelijke dikte. Het enige verschil is dat deze meer kost omdat we hem robuuster moesten maken om met uien om te kunnen gaan."

Baltimore Innovations vertelt dat de interesse voor de uiensnijder vooral vanuit de VS komt en dat ze tot nu toe nog geen enkele van deze machines in Europa hebben afgezet, omdat daar geen vraag naar uienringen is.

"De meeste mensen in Europa willen halve of kwart stukken. De uienmensen in Europa vertellen dat ze het interessant vinden, maar dat ze er het volumen niet voor hebben. Anderen willen uien afnemen nadat ze in ringen zijn gesneden en in de helft of in een kwart. Dat is niet zo gemakkelijk te realiseren. Alle voordelen die de machine ze levert worden teniet gedaan door extra verwerkingsmogelijkheden. Mocht er iemand zijn die geïnteresseerd is in het snijden van uienringen, dan kan die bij ons aankloppen."

Voor meer informatie:
Matthew Valentine
Baltimore Innovations Ltd
Tel: + 44 (0) 1628 531900
Matthew.Valentine@BaltimoreInnovations.co.uk  
www.baltimoreinnovations.co.uk 


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven