Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marcus Post, DLG; John de Boom, Freight Line Europe

“Wij bereiden ons voor op het ergste.”

Tholen - Op de top van 10 april 2019 besloten de Europese regeringsleiders en de Britse premier Theresa May om de Brexit uit te stellen tot 31 oktober. Het gaat wel om een flexibel uitstel waarbij het streven van May is om de EU te verlaten voor de Europese verkiezingen op 23 mei.

Mart Valstar, directeur bij de Best Fresh Group, vertelde in het Reformatorisch Dagblad dat een harde brexit een rampscenario is voor de Nederlandse AGF-sector. Toch blijft hij optimistisch, “Linksom of rechtsom, we gaan het regelen.”
Het Verenigd Koninkrijk is afhankelijk van de import van groenten en fruit van buitenaf. Een vertrek uit de EU kan de kosten daarnaast met bijna 33% doen stijgen.

Hoe kijkt de Nederlandse transportsector aan tegen de brexit? John de Boom van Freight Line Europe en Marcus Post van de Daily Logistics Group (DLG), vertellen erover.

“We zijn twee jaar geleden al begonnen met ons voor te bereiden op de Brexit en zijn voorbereid op het ergste scenario: een No-deal Brexit,” vertelt Marcus. Ook John sluit zich aan bij die stelling. “We kunnen in Nederland niets anders doen dan ons nog steeds voor te bereiden op een harde Brexit.”
De voorbereidingen van Freight Line en DLG bestaan uit het maken van afspraken met alle betrokken partijen in het transport naar Groot-Brittannië. Zo wordt er bijvoorbeeld nauw samengewerkt met de douane, de veerdiensten, Eurotunnel en natuurlijk de klanten. “We informeren onze klanten over de maatregelen die wij hebben genomen en adviseren ze waar nodig hoe zich voor te bereiden op de Brexit,” vertelt John. De voorbereidingen in Nederland bieden ook kansen aan de transporteurs bij een Brexit. “Het is een manier waarop wij ons als bedrijf kunnen onderscheiden. We vinden het bijna jammer dat het opnieuw is uitgesteld want wij staan er klaar voor,” vertelt Marcus.

Toch verwachten beide heren niet dat het tot zo’n harde Brexit gaat komen in de toekomst. “Zowel de EU als Groot-Brittannië zijn niet gebaat bij een no-deal Brexit,” vertelt John. Ook Marcus verwacht niet dat het tot een harde crash gaat komen. “Mijn hoop is dat we met betrekking tot het Verenigd Koninkrijk tot een Noorwegenmodel kunnen komen. Hierin hoeven we onze waren niet opnieuw te certificeren maar volstaan de export-documenten.”

Meer informatie:
Daily Logistics Group
Marcus Post
+31(0)174 531 792
marcus.post@post-kogeko.nl 
www.post-kogeko.nl 

Freight Line Europe
John de Boom
+31(0)174 225 450
jdboom@fle-nl.com 
www.fle-nl.com