Met de spanningen die momenteel tussen Franse telers bestaan ten aanzien van aardbeien die vanuit Spanje worden geëxporteerd, heeft er afgelopen dinsdag een bijeenkomst in het departement Vaucluse plaatsgevonden die tot doel had om de situatie rondom de crisis onder ogen te komen en bespreekbaar te maken. Aan de bijeenkomst namen vijftien mensen deel, waaronder telers en vertegenwoordigers van supermarktketens Auchan, Carrefour en Casino en van overheidsdiensten als de Direction Régionale de l’Alimentation, de l’Agriculture et de la Forêt en de Direction départementale des Territoires.
De telers uit Vaucluse raken hun producten slechts met heel veel moeite kwijt en sommige telers hebben het al erg moeilijk door de verliezen die ze lijden.
De grote supermarkten zijn daarom vastbesloten om de Franse aardbei te promoten. De supermarkten zullen niet alleen de schappen er aantrekkelijker uit laten zien, maar het fruit ook meer aandacht geven in catalogi.
De telers hebben wel het gevoel dat er naar hen geluisterd wordt, maar zijn van mening dat deze maatregelen te laat komen. De Franse aardbei had al vanaf het begin van het seizoen gepromoot moeten worden die wat de prijs betreft niet kan concurreren met de aardbeien uit andere Europese landen, met name niet met die uit Spanje. Daar zorgt de overheid voor begeleiding bij het ontwikkelen van kwaliteitslabels voor producten.
Bron: francebleu.fr