Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje: Dia-bestuur stemt voor overname door Fridman

Spanje: Dia-bestuur stemt voor overname door Fridman
De raad van bestuur van de Spaanse keten Dia heeft unaniem ingestemd met de overname door LetterOne, een bedrijf dat in handen is van de Russische investeerder Mikhail Fridman. Op dit moment heeft LetterOne 29% van Dia in handen. Het hoogste bestuursorgaan van Dia heeft de nationale commissie voor effectenhandel, de CNMV, van het besluit op de hoogte gebracht. Volgens de raad van bestuur is er geen andere optie voor Dia, gezien de gevolgen voor alle aandeelhouders, werknemers, franchisenemers en leveranciers als het aanbod van Fridman niet aangenomen zou worden. Ook aan de hand van de mening van de Bank of America, Merrill Lynch International Limited en Rothschild & Co. blijkt dat de overname door de Russische miljonair het beste alternatief is voor alle betrokkenen.
Bron: internationalsupermarketnews.com

Frankrijk: E. Leclerc installeert oplaadpunten voor elektrische auto's
De Franse supermarktketen E.Leclerc gaat in het zuidwesten van Frankrijk zo'n 74 oplaadstations voor elektrische auto's installeren. Het beheer van de oplaadpunten wordt uitbesteed aan het bedrijf Mobility Green. De oplaadpunten worden in de tweede helft van dit jaar geïnstalleerd op het eigen terrein van de keten in Castelnaudary. Dit terrein wordt de locatie van een nieuw distributieplatform, dat werkgelegenheid zal bieden voor 350 werknemers. E.Leclerc wil bij de eigen logistiek zoveel mogelijk gebruik maken van elektrische auto's. De 74 oplaadpunten zullen worden gebruikt voor in totaal 180 eigen elektrische wagens. Volgens Mobility Green betekent zo'n groot aantal aan oplaadpunten op een enkele locatie dat het energieverbruik goed in de gaten moet worden gehouden. Er is anders een kans dat het gehele stroomnetwerk wordt overbelast.
Bron: fleeteurope.com

China: JD.com bereidt zich voor op ontslagen
JD.com gaat fors snijden in het eigen werkleger. Volgens anonieme bronnen heeft het bedrijf te maken met afnemend moraal in het eigen bedrijf. Ook voelt men binnen JD.com steeds meer druk om de verliezen in te perken. Naar verluid heeft het bedrijf zijn managers mede gedeeld dat bij sommige afdelingen zoveel als de helft wordt ontslagen. Jonge werknemers die vers van de universiteit afkomstig zijn, krijgen volgens de anonieme bronnen een compensatie van 5.000 yuan (€660,0). Eerder werd al bekend gemaakt dat de E-commerce-gigant zijn werkleger mogelijk met zoveel als 8% zal verminderen.
Bron: scmp.com

Australië: Woolworths verstrekt "groene" obligaties  
Het Australische Woolworths wil zijn impact op het milieu verminderen, door als eerste supermarktketen ter wereld zogeheten groene obligaties te verstrekken. De obligaties zijn gecertificeerd door het Climate Bonds Initiative (CBI). Dit initiatief stelt investeerders in staat om projecten of ondernemingen te ondersteunen, die gericht zijn op een beter milieu. Voorbeelden van dit soort projecten zijn de installatie van zonnepanelen op de daken van winkels of de ontwikkeling van supermarkten met een lagere CO2-uitstoot. Woolworths heeft zijn inspanningen voor meer duurzaamheid in de laatste jaren opgevoerd. Zo heeft het bedrijf HFC-vrije koelsystemen geïnstalleerd en wordt er meer gebruik gemaakt van LED-verlichting.
Bron: insideretail.com.au

Kenia: Carrefour mogelijk tweede grootste supermarktketen
Carrefour streeft ernaar om de tweede grootste retailer van Kenia te worden. De franchisenemer van Carrefour in Kenia, Majid Al Futtaim, is van plan om meer winkelruimte te creëren en om gebruik te maken van extreem lage prijzen. Hierdoor moet de omzet worden verbeterd en het marktaandeel worden vergroot. Volgens Franck Moreau van Majid Al Futtaim is de franchise van Carrefour sinds het begin van drie jaar geleden een stuk sneller gegroeid dan verwacht. De keten heeft een sterke klantenbasis verworven onder de Keniaanse middenklasse. Op dit moment zijn er zeven Carrefour- estigingen actief in de hoofdstad Nairobi. Dit jaar komen daar nog eens twee filialen bij. Op dit moment heeft Carrefour een marktaandeel van 22%. De omzet nam jaar op jaar toe met 71% tot 14 mld shillings (€122,6 miljoen). Majid Al Futtaim is ook van plan om met Carrefour in Oeganda uit te breiden.
Bron: reuters.com

Duitsland: Metro overweegt investering om hypermarkten van de hand te doen
De Duitse retailer overweegt paradoxaal genoeg om €200 mln te investeren in de desinvestering van zijn hypermarktketen Real. Metro wil van Real af, omdat de keten verliezen lijdt. Het bedrijf is nu in overleg met de concurrent Markant, waarbij de vaste activa van de hypermarktketen in handen komt van een andere investeerder. Markant zou bij deze overeenkomst €99 mln betalen, terwijl Metro een kapitaalinjectie in Real zou leveren van €300 mln.
Bron: reuters.com

VS: Meer online contact tussen consumenten en supermarkten
Meer dan 63% van alle Amerikaanse consumenten heeft online interactie met een supermarkt. In 2017 stond dit aandeel nog op 56%. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van de Retail Feedback Group, waarbij onder 1.200 consumenten een enquête werd gehouden. Ongeveer 55% van de consumenten geeft aan regelmatig online informatie over het aanbod van een supermarkt te zoeken. 47% maakt gebruik van online boodschappenlijstjes en 44% zoekt naar online kortingsacties. Andere online activiteiten zijn het zoeken naar recepten (25%), het zoeken naar voedingsadvies (11%) en het lezen van blogs (9%). Slechts 12% van de ondervraagde consumenten maakt gebruik van online bezorg- of afhaaldiensten, hoewel de mate waarop van deze diensten gebruik wordt gemaakt erg afhankelijk is van de leeftijd of de woonplaats van de consument. Ongeveer 18% van de consumenten die in stadsgebieden wonen maken gebruik van online besteldiensten, tegenover slechts 7% in plattelandsgebieden. Millennials maken met 18% meer gebruik van deze mogelijkheden dan babyboomers (6%).
Bron: grocerydive.com

VS: Albertsons ontslaat personeel in New York City
De Albertsons-keten Plated gaat 10% van zijn werkleger in New York City ontslaan. Dit betreft ongeveer 25 werknemers bij het hoofdkantoor. Door middel van de ontslagen wil de keten de eigen bedrijfskosten verminderen en beter gebruik maken van de overkoepelende bedrijfsvoering van Albertsons. Een woordvoerder van de keten gaf aan dat het bedrijf maatregelen heeft genomen om de middelen van Albertsons beter aan te wenden. Deze maatregelen hebben als gevolg dat er minder personeel nodig is in het hoofdkantoor van Plate.
Bron: grocerydive.com

Amazon Go accepteert contant geld
De kassavrije winkels van het Amazon Go-format gaan binnenkort ook contact geld accepteren. De reden hiervoor is omdat verschillende gemeentes een veto hebben uitgesproken tegen kassavrije winkels. Een van de eerste steden waar tegen het kassavrije winkelconcept werd geprotesteerd was Philadelphia, gevolgd door New York, Chicago, Washington D.C., San Francisco en New Jersey. Massachusetts heeft al jaren een verbod op kassavrije winkels.
Bron: progressivegrocer.com

Walmart investeert bijna $1 mld in negen Amerikaanse staten
Walmart heeft onlangs een aantal investeringen aangekondigd, die samen neer gaan komen op bijna $1 mld (€890 mln). De investeringen hebben betrekking op plannen voor negen verschillende Amerikaanse staten. Het kapitaal wordt gebruikt voor nieuwe filialen en de renovatie van huidige locaties. 
Bron: delimarketnews.com

VS: Giant Eagle werkt met robots in winkels
Giant Eagle heeft in samenwerking met Simbe Robotics een pilot onthuld, waarin robots aan het werk worden gezet. Uitgangspunt van de pilot is de robot Tally, die door Simbe is ontworpen om zelfstandig schappen in winkels te controleren. Tally wordt ingezet bij de Giant Eagle- en Market District-vestigingen in Pittsburgh, Cleveland en Akron in Ohio. Tally zorgt ervoor dat alle schappen goed gevuld blijven, zodat winkelmedewerkers zich meer kunnen richten op het verlenen van service naar de klant toe. Tijdens de pilotfase stuurt Tally elke 30 minuten informatie naar het winkelmanagement. Aan deze informatie is te zien in hoeverre bepaalde producten nog beschikbaar zijn en in wat voor staat deze zich bevinden. Aan de hand hiervan kan het management situaties rondom tekorten oplossen en prijzen optimaliseren. Bij de installatie van Tally is het niet nodig dat de winkels worden aangepast. Tally is tijdens openingsuren actief. Het systeem maakt verder gebruik van cloudtechnologie. Uiteindelijk moet dit ervoor zorgen dat Giant Eagle voor een verbeterde winkelervaring zorgt, meer omzet genereert en zijn bedrijfskosten kan verlagen.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: