Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Auchan en Carrefour testen geautomatiseerde winkel

Singapore: Alibaba krijgt nieuwe concurrent in online/offline retail
De online supermarkt-startup Honestbee wil door middel van een fysieke winkel de concurrentie aangaan met Alibaba. De in Singapore gevestigde online retailer staat vooral bekend om zijn boodschappenapp. Het bedrijf heeft onder de naam Habitat een enorme kassavrije winkel geopend, waarmee een combinatie wordt verwezenlijkt van offline en online retail. Habitat-gebruikers scannen met een app op de eigen smartphone producten in, waarna ze met hun boodschappen via een poort in een beveiligd onderdeel van de winkel komen. Vervolgens kunnen de consumenten bij de bar wachten totdat de boodschappen een voor een zijn gescand en zijn ingepakt. Als de boodschappen eenmaal gereed zijn, wordt dit via de app bekend gemaakt, waarna ze bij een toonbank kunnen worden afgehaald. Ook kan via de app vanuit huis worden besteld, waarna de bestelde boodschappen bij het eigen adres worden bezorgd.
Bron: edition.cnn.com

Duitsland: Aldi Süd werkt met influencers
Aldi Süd heeft plannen om met vijf zogeheten social media-influencers een langdurig samenwerkingsverband aan te gaan. De samenwerking zal minstens een jaar lang aanhouden. Het samenwerkingsverband krijgt de naam Aldifamilie. Leden van de Aldifamilie moeten ervoor zorgen dat de aanwezigheid van Aldi Süd in social media wordt versterkt.
Bron: esmmagazine.com

VK: Tesco heeft hogere jaaromzet en -winst
Tesco had een sterk fiscaal jaar in 2018/19. De groepsomzet is toegenomen dankzij sterke prestaties in de Britse thuismarkt en de resultaten bij de groothandelsafdeling Booker. De totale omzet van Tesco is met 11,5% gestegen tot £56,9 mld (€66,1 mld), waarbij de like-for-like omzet met 1,4% toenam. Binnen het Verenigd Koninkrijk en Ierland steeg de omzet met 2,9%, waarbij Tesco UK een toename had van 1,7% en Booker een omzettoename van 11,1%. In Centraal-Europa had Tesco ge maken met minder open winkeldagen, waardoor de like-for-like omzet met 2,3% daalde. Ook in Azië daalde de like-for-like omzet. De daling betrof 6,2% over het gehele jaar en 3,0% over het vierde kwartaal. De totale winst steeg met 34% tot £2,2 mld (€2,56 mld). De winst steeg binnen het Verenigd Koninkrijk en Ierland met 45,1% tot £1,5 mld (€1,74 mld) en bij Booker tot £196 mln (€227,7 mln). Het totale winstmarge stond op 3,45%. In het tweede halfjaar stond dit marge op 3,96% en op 3,79% als Booker buiten beschouwing wordt gelaten. Voor 2019/20 wil Tesco een winstmarge behalen van 3,4% tot 4,0%.
Bron: retailanalysis.igd.com

België: Delhaize introduceert betaalapp "YesWeScan"
Delhaize gaat proberen om de snelheid en het gebruiksgemak bij zijn kassa's te verbeteren door middel van de betaalapp "YesWeScan". De betaalapp is te gebruiken bij de Delhaize Fresh Atelier in Brussel. Later dit jaar wordt de app ook bij andere Delhaize Fresh Atelier-filialen geïntroduceerd. YesWeScan is te downloaden via Apple Store of Google Play. De app stelt de klant in staat om streepjescodes van producten in te scannen en deze vervolgens aan een digitale winkelwagen toe te voegen. Vervolgens kan hiervoor worden betaald met de apps Payconiq / Bancontact, Apple Pay en binnenkort ook met Google Pay. Na de betaling krijgt de klant bij het verlaten van de winkel een digitale kassabon en een factuur via email. 
Bron: aholddelhaize.com

Frankrijk: Auchan en Carrefour testen geautomatiseerde winkel
Bij het hoofdkwartier van Auchan in Villeneuve-d’Ascq is in een container van 18 vierkante meter een geautomatiseerde winkel geopend. Auchan-werknemers kunnen hier uit een assortiment kiezen van 400 producten, waarbij gebruik wordt gemaakt van de eigen toegangspas voor betalingen. Bij het hoofdkantoor van Carrefour in Massy is een soortgelijk project opgezet. Ook hier wordt in de komende weken een geautomatiseerde winkel opgezet voor Carrefour-werknemers. De winkel bevindt zich op de begane grond van het gebouw naast de eigen sportschool en het kinderdagverblijf.
Bron: internationalsupermarketnews.com

Noorwegen: Reitan Convenience heeft meer jaaromzet
Reitan Convenience, de buurtwinkelketen van de Noorse Reitangruppen, had een toename in jaaromzet van NOK 15,9 mld (€1,66 mld) in 2017 tot NOK 16,1 mld (€1,68 mld) in 2018. Reitangruppen is onder andere verantwoordelijk voor de ketens Narvesen, Pressbyrån, 7-Eleven en R-kiosk en is actief in Noorwegen, Denemarken, Zweden en een aantal andere Europese markten. Het bedrijf had over 2018 een bruto winst van NOK 783 mln (€81,7 mln) en een operationele winst van NOK 569 mln (€59,3 mln).
Bron: www.esmmagazine.com

VS: Takeoff Technologies werkt met Ahold-Delhaize en Albertsons
Takeoff Technologies gaat in de komende periode een stroomversnelling tegemoet. Het bedrijf heeft een geautomatiseerd logistiek systeem ontwikkeld voor de online supermarktsector. Het systeem kan worden toegepast bij bestaande fysieke winkels van keten. Het systeem neemt ongeveer 930 vierkante meter aan ruimte in en kan bestellingen verwerken voor meerdere winkels. Zodoende werkt het systeem van Takeoff als een soort knooppunt voor online retail. Het systeem is sneller en goedkoper dan als online bestellingen door werknemers zouden worden verwerkt. Ook geeft dit mogelijkheden voor vestigingen die ruimte in de eigen locatie over hebben. Takeoff Technologies werkt in de VS samen met Ahold-Delhaize, Albertsons en Wakefern. De eerste locatie waar het systeem in bedrijf is gegaan is bij een filiaal in Florida van de lokale supermarktketen Sedando’s Supermarkets.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Binnenstad Orlando krijgt mogelijk nieuwe Publix
Publix gaat mogelijk een nieuwe vestiging openen in de binnenstad van Orlando. De in Florida gevestigde supermarktketen overweegt een filiaal te openen van bijna 1.400 vierkante meter. De locatie werd voorheen gebruikt voor een horecagelegenheid, die in augustus 2018 zijn deuren sloot. De nieuwe locatie bevind zich op een paar kilometer afstand van een andere Publix-vestiging. 
Bron: orlandoweekly.com

Canada: Loblaw krijgt $12 mln aan subsidie tegen CO2-uitstoot
Om de CO2-uitstoot te verminderen heeft Loblaw voor CA$12 mln (€8,0 mln) aan subsidie gekregen. Het geld wordt gebruikt om in de komende drie jaren de ongeveer 370 winkels in het eigen netwerk van nieuwe koelsystemen te voorzien. Het geld is afkomstig van het Low Carbon Economy Fund van de Canadese overheid. Het budget van dit fonds wordt geraamd op CA$450 mln (€299,4 mln) en is erop gericht om CO2-uitstoot te verminderen, geld te besparen en in een schone economie meer werkgelegenheid te creëren. Volgens de overheid zal Loblaw met het geld zijn jaarlijkse CO2-uitstoot met ongeveer 23% af kunnen laten nemen.
Bron: canadiangrocer.com

VS: Food Lion renoveert 223 winkels in Virginia
Food Lion gaat $40 mln (€35,5 mln) investeren in de renovatie van 23 winkels in Virginia. De 23 locaties zijn verspreid over 14 steden en dorpen in de omgeving van Charlottesville en Harrisonburg. Volgens directeur Meg Ham is Food Lion trots op het feit dat het bedrijf al 37 jaar lang de lokale gemeenschap van Charlottesville/Harrisonburg van dienst is. "We kijken ernaar uit om significante investeringen in onze winkels en bij onze partners uit te voeren. Het is ons doel om ervoor te zorgen dat klanten makkelijk verse kwaliteitsproducten kunnen vinden tegen betaalbare prijzen in combinatie met de vriendelijke service van Food Lion. We zien ernaar uit om onze verbeterde winkels later in de aankomende zomer te heropenen."
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: