Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Geslaagde campagne voor roodvlezige Red Moon appelen

Red Moon is een appel die zich niet alleen onderscheidt met de kleur van haar schil maar ook met die van haar vruchtvlees. Van november 2018 tot maart 2019 hadden Italiaanse consumenten de kans om de roodvlezige Red Moon appel te proeven en kopen, zowel op groothandelsmarkten als in supermarkten en online. 

“We hebben net het derde seizoen van Red Moon achter de rug," begint Simon Clementi, die verantwoordelijk is voor de roodvlezige appelen bij het bedrijf Gebr. Clementi. "De vorige twee seizoenen hebben we de afzet getest. Het afgelopen seizoen hebben we 1.000 ton afgezet. We hebben de afzet ondersteund met promotionele activiteiten om mensen kennis te laten maken met de verrassing die deze appel in zich heeft. De officiële introductie van Red Moon in Italië vond plaats in een Ortobra Gourmet Store door FICO, gevolgd door de introductie bij Eataly-vestigingen, waaronder één in München en één in Stockholm. De belangstelling van consumenten is overweldigend en hier kunnen we samen met onze klanten verder op bouwen."

"Red Moon 'Surprise Inside' is de merknaam van twee schurftbestendige, roodvlezige appelrassen die na ruim tien jaar onderzoek zijn geoctrooieerd. De rassen RM-1 en RS-1 leveren beide hoge opbrengsten op en zijn uitstekend te bewaren," legt Luis Clementi uit, technisch manager van Gebr. Clementi in Zuid-Tirol. Zijn bedrijf is niet alleen gespecialiseerd in het vermarkten van appelen maar is ook licentiehouder van Red Moon en mede-eigenaar van de Red Moon Company, samen met Fransman Jean-Luc Carrières, kwekerij Escande en het Italiaanse bedrijf KUKU Variety Management. 

Luis Clementi: "In 2018 waren de appelen van de rassen RS-1, dat kort voor Golden Delicious geoogst wordt en het latere ras RM-1 afkomstig van 58 hectare in Italië en Frankrijk. Dit seizoen beslaat het areaal al meer dan 100 hectare. In het najaar van 2019 verwachten we dan ook minimaal 2.000 ton te kunnen oogsten. Ondertussen richten we ons op het perfectioneren van de teelt- en bewaarmethoden om fruit van de hoogste kwaliteit te kunnen leveren."

Na de introductie van vele nieuwe appelrassen met min of meer dezelfde smaak, 'bite' en sappigheid heeft Red Moon de aandacht van Italiaanse groothandelaren en klanten weten te trekken omdat ze iets totaal nieuws te bieden heeft: verrassend gekleurd vruchtvlees met een aromatische smaak. Deze kenmerken maken het ras ook interessant voor markten in Noord-Europa, waar Italiaanse appelen de laatste jaren steeds meer terrein verliezen. De vraag vanuit Aziatische markten is eveneens sterk, hetgeen te danken is aan de bijzondere eigenschappen van de appel, die veel anthocyanen en polyfenolen bevat met een sterke antioxiderende werking. Om het potentieel van deze markten zo goed mogelijk te benutten, werd de groep in november tijdens Interpoma uitgebreid met het Australische Barollis. 

Jürgen Braun en zijn broer Thomas, eigenaren van KIKU Variety Management, leggen uit dat Red Moon Surprise Inside geen doorsnee nieuw merk is maar een totaal nieuw project: "Red Moon is de enige appel die niet snel oxideert en zijn intens rode kleur behoudt, waardoor hij zeer geschikt is voor de verwerkende sector. Sappen en chips zijn slechts een paar voorbeelden van mogelijke toepassingen. Zelf hebben we Red Moon Sparkling op de markt gebracht, een 100% natuurlijk sap, dat ideaal is als alcohol-vrij aperitief."

De ervaring, die we in het seizoen 2018-2019 hebben opgedaan, is van groot belang voor de verdere promotie van Red Moon in het seizoen 2019-2020. Braun benadrukt: "Zodra we het ultieme ras hebben gevonden, dan kunnen we snel schakelen en als de formule appel + merk + groep klopt, dan kunnen we waarde toevoegen voor iedereen in de waardeketen. Dit  betekent ook een eerlijke beloning voor de teler en dat is ons streven."

 

Voor meer informatie:
www.redmoon-apple.com/it 

Publicatiedatum: