Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Amazon voor het eerst in retail top tien

Spanje: Auchan installeert betaalpunten voor mensen met lichamelijke beperking
Auchan heeft in Spanje betaalpunten opgezet voor mensen met een lichamelijk beperking. Bij zes vestigingen van de hypermarktketen Alcampo zijn deze betaalpunten nu beschikbaar. De betaalpunten maken gebruik van een elektrisch mechanisme waarmee de hoogte van de toonbank kan worden afgesteld. Mensen met een lichamelijke beperking kunnen hierdoor met een druk op de knop de toonbank voor zichzelf toegankelijker maken.
Bron: esmmagazine.com

Albert Heijn introduceert eigen podcast over voeding
Albert Heijn introduceert een podcast-serie van vijf afleveringen over de oorsprong en de productie van de levensmiddelen van de supermarktketen. De podcasts hebben als titel "Op ons bord". In elke aflevering zal radio-DJ vraagstukken omtrent voeding behandelen met telers, leveranciers en experts. Elke aflevering krijgt een ander thema. De eerste aflevering is vanaf 11 april te beluisteren en zal over bio-producten gaan.
Bron: retaildetail.eu

Rusland: Magnit wil Lenta overnemen
De Russische supermarktketen Magnit heeft een bieding geplaatst van $1,78 mld (€1,58 mld) op de kleinere concurrent Lenta. Deze bieding is groter dan die van de Russische staalmagnaat Alexey Mordashov, die eerder al een bod op Lenta had geplaatst. Het voorstel van Magnit werd op 1 april bekend gemaakt. Op dezelfde dag stemden het Amerikaanse investeringsbedrijf TPG en de Europese bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling in met de overdracht van hun aandeel van 42% in Lenta aan Mordashov. Lenta heeft van Magnit een voorstel gekregen om het bedrijf voor 100% over te nemen.
Bron: reuters.com

Amazon voor het eerst in Oostenrijkse retail top tien
Amazon is voor de eerste keer ooit vermeld in de top tien van grootste retailers van Oostenrijk. De brancheorganisatie Handelsverband Österreich heeft een nieuwe lijst van de 100 grootste retailers van Oostenrijk samengesteld. Deze index wordt opgesteld in samenwerking met een organisatie voor crediteurenbescherming genaamd KSV1870. De retailers worden gerangschikt op basis van omzet. Vorig jaar eindigde Amazon nog op de elfde plek. Dit jaar is Amazon twee plaatsen gestegen naar de negende positie.
Bron: ecommercenews.eu

Spanje: Eroski breidt winkelnetwerk uit
Eroski is van plan om zijn netwerk aan buurtwinkels uit te breiden in toeristische regio's en stadsgebieden. Bij deze twee soorten gebieden blijkt dat het buurtwinkelmodel veel succes heeft. Twee jaar geleden begon Eroski met zijn nieuwe winkelformat Rapid, om zo tegemoet te komen aan het nieuwe winkelgedrag. Dit nieuwe winkelgedrag kenmerkt zich door de nadruk op snelheid en gebruiksgemak. Rapid-winkels zijn met een oppervlak van 140 vierkante meter een stuk kleiner dan reguliere supermarkten. De Rapid-winkels hebben een assortiment van 1.500 producten, waaronder verse deegproducten. Eroski heeft met 1.651 winkels een marktaandeel van 5,6%. Met het einde van dit jaar wil Eroski dit netwerk uitbreiden met nog eens 20 winkels. In de komende vijf jaar wil de Spaanse retailer tot een netwerk van buurtwinkels omen van 200 filialen. Ook wil Eroski het Rapid-format toepassen in een franchiseconstructie. De keten zoekt daarom naar zo'n 50 winkelhouders voor samenwerking. In 2018 werden aan de hand van een investering van €7,6 mln 52 franchise-filialen geopend. Voor 2019 zijn nog eens 50 franchise-locaties gepland.
Bron: thenews.coop

Bol.com is sterkste retailmerk van Nederland
Bol.com, dat onder beheer staat van Ahold-Delhaize, is benoemd tot het sterkste retailmerk van Nederland. Dit blijkt uit het jaarlijkse retailmerk-onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, waarin een index van retailmerken wordt weergegeven. De top drie van dit jaar is hetzelfde als die van het jaar ervoor. Naast Bol.com op de eerste plaats staat Albert Heijn op de tweede plaats, gevolgd door Kruidvat. De winkelketen Action staat op de vierde plaats, terwijl de top tien verder wordt afgemaakt door respectievelijk Lidl (vijfde plaats), Ikea (zesde plaats), Hema (zevende plaats), Jumbo (achtste plaats), Blokker (negende plaats) en Gamma (tiende plaats).
Bron: esmmagazine.com

Sri Lanka: Softlogic opent winkels in ziekenhuizen
Het in Sri Lanka gevestigde Softlogic Holdings gaat in de eigen ziekenhuizen buurtwinkels openen onder het merk Glomark. Softlogic kan zo binnen dichtbevolkte stadsgebieden optimaal gebruik maken van de verschillende afdelingen binnen de onderneming. Bij twee Asiri Central-ziekenhuizen in Colombo en Kandy zijn Glomark Essentials-vestigingen geopend. Glomark Essentials is een kleiner winkelformat, dat samen met Softlogic Glomark tot de supermarkttak van Softlogic Holdings behoort. 
Bron: economynext.com

Bulgarije: Billa investeert €17 mln in uitbreidingen
Billa Bulgaria, de lokale afdeling van de supermarktketen Billa van de Duitse Rewe-groep, is van plan om 34 mln levs (€17,4 mln) te investeren. Het geld wordt gebruikt om in 2019 nieuwe winkels te openen en huidige winkels te renoveren. Met het einde van dit jaar gaat de Bulgaarse tak van Bulla twee nieuwe vestigingen openen op belangrijke winkellocaties in Sofia. Billa Bulgaria wist in 2018 zijn omzet te vergroten met jaar op jaar 5,9%. De omzet van de gehele Rewe-groep steeg in hetzelfde kaar met 4,7% tot €61,2 mld, wat met name kwam door de activiteiten in Centraal- en Oost-Europa. Het was in 2018 voor het eerst dat de Rewe-groep een omzet behaalde van meer dan €60 mld.
Bron: seenews.com

Amazon Go krijgt meer concurrentie door Portugese startup
Europese supermarktketens overwegen de concurrentie met Amazon aan te gaan door middel van een Portugese startup. Sensei is een IT-bedrijf dat 16 maanden geleden is opgericht. Het bedrijf is gevestigd in Lissabon met ondersteuning van het Duitse Metro en het eveneens Portugese Sonae. De technologie van Sensei kan worden gebruikt om kassavrije winkels op te zetten. Voor Europese ketens is dit interessant, omdat zo de concurrentie kan worden aangegaan met het Amazon Go-concept. Drie grote Europese supermarktketens, waaronder een Britse keten, gaan volgens Sensei met deze technologie later dit jaar winkels openen. Als dit inderdaad dit jaar nog gebeurt, zijn de ketens daarmee sneller met kassavrije winkels in Europa van start gegaan dan Amazon. Amazon heeft naar verluid in Londen al gezocht naar geschikte locaties voor het Amazon Go-concept, hoewel er nog niets bekend is over de eerste winkels onder dit format.
Bron: digitalcommerce360.com

VS: Central Co-op krijgt erkenning voor duurzaamheid
De in Seattle gevestigde keten Central Co-op heeft twee onderscheidingen gekregen voor zijn inspanningen op het gebied van duurzaamheid. De ontvangen prijzen zijn de Heart of Seattle van Chinook Book en de Sustainability Leadership Award van Sustainable Seattle. De prijsuitreiking van Sustainable Seattle is bedoeld ter erkenning van ondernemingen die een actief beleid voeren met betrekking tot klimaatverandering. Central Co-op is onderscheiden voor de manier waarop de onderneming een duurzame bedrijfsvoering heeft toegepast. Ook heeft Central Co-op invloed als voorbeeld voor andere bedrijven in dezelfde sector. Het is voor de tweede jaar op rij dat Central Co-op op deze manier wordt onderscheiden.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Kroger werft personeel in Georgia, Alabama, en South Carolina 
Kroger is van plan om zijn werkleger aan te sterken met zoveel als 600 nieuwe voltijds- en deeltijdswerknemers. De nieuwe medewerkers worden ingezet voor toekomstige vestigingen in Georgia, Oost-Alabama en South Carolina. Kroger organiseert op 13 april een evenement voor zijn afdeling in Atlanta om personeel te werven. Deze afdeling is verantwoordelijk voor alle Kroger-locaties in de drie genoemde Amerikaanse staten en beheert daarmee een netwerk van 183 winkels.
Bron: delimarketnews.com

VS: SpartanNash bereidt zich voor op Earth Week
SpartanNash gaat een aantal acties voor duurzaamheid houden tijdens Earth Week, dat in de VS van 15 april tot 22 april wordt gehouden. Volgens onderdirecteur Meredith Gremel is Earth Week een goede gelegenheid om voorlichting te geven aan klanten, partners en gemeenschappen over duurzaamheid. "We maken van deze gelegenheid gebruik om meer bewustzijn over recycling te stimuleren. Dit doen we onder andere via trainingen van ons Goodwill-partnerschap”, aldus Gremel.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: