Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
René Boots (ABAB Accountants en Adviseurs) wil meer cijfers voor meer gewassen

“Prijs- en marktinformatie kan telers vooruithelpen maar dan moeten die cijfers wel beschikbaar zijn”

Tholen – Wat doet de markt eigenlijk? En doe ik het zelf eigenlijk nog wel goed op afzetgebied? Zomaar twee vragen die bij telers spelen, maar waar ze zelf alsmaar moeilijker een antwoord op kunnen vinden. Prijsinformatie wordt steeds schaarser en is in veel gevallen alleen nog beschikbaar voor bij specifieke afzetorganisatie aangesloten telers. Oorzaken hiervan zijn schaalvergroting, ketenintegratie, rechtstreekse eigen afzet en toename van niche-producten. Logisch, maar wel zonde, aldus René Boots, senior agrarisch bedrijfsadviseur bij ABAB Accountants en Adviseurs. Hij wil prijs- en marktinformatie breder beschikbaar maken, want “contact met de markt is essentieel om als onderneming goed te blijven presteren.”

René is al sinds 2013 bezig met het verzamelen van gegevens om die vervolgens beschikbaar te stellen via het digitale dashboard waarop klanten van ABAB kunnen inloggen. “Omdat wij in bepaalde sectoren veel vergelijkbare klanten hebben, kunnen wij, uiteraard op vertrouwelijke basis, een beeld schetsen over afzet en productie op basis van bijvoorbeeld omzetcijfers van ondernemers. Daarbij heb je het liefst minimaal vijftien vergelijkbare bedrijven, maar in bijvoorbeeld de glasgroenten halen wij dat niet. Toch kunnen we daar met vijf tot tien vergelijkbare bedrijven ook al een beeld schetsen, al is dat natuurlijk nooit helemaal waterdicht.”

Spiegelen
Van oudsher geeft ABAB cijfers over de teelt van glasaardbeien, de komkommerteelt, twee komkommerteelten gecombineerd met een herfstteelt trostomaten en de teelt van paprika’s. Voorheen ook cijfers over de tomatenteelt, maar daar stak segmentering een stokje voor. “Door de groeiende diversiteit aan rassen, teeltwijzen (o.a. (deels) belicht) en omdat wij ook niet de grootste bedrijven tot onze klanten mogen rekenen, zijn de cijfers voor die teelten nu te onbetrouwbaar.”

De cijfers, die René verzamelt, kunnen telers helpen om hun bedrijf te spiegelen aan andere bedrijven. Regelmatig is dat ook een vraag van banken, alvorens zij telers helpen met hun financiering. “Als je als teler stappen wilt maken, moet je volgens mij weten waar je staat in de markt. Dat is steeds moeilijker geworden, maar dat neemt niet weg dat je alleen met zulke cijfers kunt bepalen waar je als ondernemer bijvoorbeeld meer rendement kunt behalen. Dan helpt het alleen niet als je niet weet hoe je collega’s het doen.”

Delen draagt bij aan groei sector
Prijsinformatie is daarbij niet heilig, maar geeft wel een goede indicatie. “Je moet natuurlijk bepaalde zaken in verhouding zien, maar als blijkt dat je als teler een vergelijkbaar product afzet als de buurman, alleen tegen een veel lagere prijs, dan kun je je toch afvragen wat je anders zou moeten doen om ook die prijs te krijgen.”

De komende tijd zal René werk maken van het breder beschikbaar stellen van cijfers voor meerdere gewassen. Vooral ook buiten de glastuinbouw. “Onder andere onder asperge- en preitelers hebben wij voldoende klanten om een beeld van de afzet te kunnen schetsen.” Telers staan vaak niet te springen om gegevens te delen, maar René benadrukt dat de gegevens ten alle tijden vertrouwelijk blijven en niet herleidbaar op individuele bedrijven. “Naar prijsinformatie vraag ik nooit specifiek. En als die informatie er, om wat voor reden dan ook, niet is, dan zal ik daar verder ook niet naar vragen. Delen draagt bij aan de groei van de sector, maar niets is verplicht.”

Voor meer informatie:
ABAB Accountants en Adviseurs 
www.abab.nl
info@abab.nl 

René Boots
rene.boots@abab.nl 
077-3217734