Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Exclusieve verkoper trekt positieve balans na het eerste volledige teeltjaar

"Goed eerste seizoen voor Oostenrijkse kalettes"

Na de veelbelovende test in seizoen 2017/2018 en het grote marktsucces in buurland Zwitserland waren er deze winter voor het eerst doorlopend kalettes (boerenkoolspruiten) uit Oostenrijkse teelt beschikbaar. Afgelopen week werd de laatste oogst van het jaar verkocht en de wintergroente gaat nu tot eind oktober met zomerpauze. De tussenbalans na het eerste volledige seizoen is bijzonder positief, zegt Klaus Hraby, directeur van efko Frischfrucht und Delikatessen, die de kalettes exclusief verkoopt.

De firma efko Frischfrucht und Delikatessen is erg verrast en onder de indruk van de respons tot nu toe. Alles wat in Oostenrijk geteeld werd, kon uiteindelijk ook afgezet worden. Fritz Huemer uit Eferding (Oberösterreich) is de teler die de groente in opdracht van efko op ongeveer één hectare geteeld heeft. Ondanks het extreem warme en droge weer was de kwaliteit uitstekend. Kalettes hebben een voedingsstofrijke grond nodig en een gelijkmatige waterverzorging.

In het huidige seizoen wordt, om het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen verder terug te dringen, het gehele areaal beschermd met een net tegen insecten. "We hebben doorlopend contact met Zwitserland, waar de teelt en consumptie van kalettes verder gevorderd is. De kwaliteit van de Oostenrijkse kalettes was tot aan het einde van het seizoen uitstekend en we zullen met onze teler het areaal langzaam uitbreiden“, aldus Klaus.

Handel en marketing
De producten worden verkocht in een verpakking van 125 gram en zijn te vinden in het koelschap van Oostenrijkse Maximarkt-, Eurospar- en Interspar-filialen. Momenteel wordt er over de contracten voor het komende jaar onderhandeld. Een deel van de Oostenrijkse teelt belandt ook in de gastronomie. De kwaliteitseisen zijn in beide sectoren ongeveer even hoog, weet Klaus. "Onze grootste uitdaging is het bekender maken van dit nieuwe groentenproduct. Dat geldt ook voor de buurlanden.“

Reeds in het eerste teeltjaar heeft men een reeks van maatregelen voor de promotie van kalettes getroffen: er werden onder andere een nieuwe website (www.kalettes.at) en een Facebook-pagina (Kalettes Österreich) gelanceerd. Bovendien werd het product ook op de reeds bestaande kanalen van de firma efko gepromoot. Klaus: "We hebben de kalettes ook actief aan onze gastronomieklanten gepresenteerd. De volgende stap in het nieuwe seizoen is om de groente in enkele supermarkten te presenteren en proeverijen te organiseren. Momenteel staan we eveneens op het punt een Instagram-pagina voor het komende seizoen te maken.“

Voor meer informatie:
efko Frischfrucht und Delikatessen GmbH
Hinzenbach 38
4070 Eferding l Österreich
tel: +43 (0)7272 / 4285 – 614
fax: +43 (0)7272 / 4285 – 690
E-mail:  frischdienst@efko.at 
www.efko.com  

Publicatiedatum: