Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Knoflook en tamme kastanjes: een groeiende markt

"Met kwaliteit kunnen we concurreren tegen Chinese knoflook"

Het in El Bierzo (León, Spanje) gevestigde teeltbedrijf Campelo werd opgericht in 1967. Miguel Campelo is de zoon van de oprichters en de huidige directeur van het bedrijf. Hij teelt meer dan 3.500 ton aan kastanjes, noten en knoflook (Morado, Spring, witte en zwarte) en zijn toewijding aan kwaliteit en de klant is voelbaar. Hij kent de producten, de markt en benadrukt duurzaamheid: "Het is belangrijk om te zorgen voor een mentaliteitsverandering. De teler moet niet langer de vijand zijn van de verwerker, maar zijn bondgenoot worden", aldus de directeur.

Op het teeltbedrijf, dat is gelegen op een plek met een goede bodemgesteldheid en prima klimatologische omstandigheden, groeit een grote verscheidenheid aan tamme kastanjes.

De tamme kastanje uit dit gebied is nationaal vermaard (20% van de oogst van het bedrijf wordt in Spanje afgezet), en de internationale markt groeit. "De tamme kastanje wordt gewaardeerd op de Europese markt, met Frankrijk en Italië als de belangrijkste consumenten en verwerkers", stelt Miguel Campelo. "Ook het premium kastanjemeel van Campelo, dat van de hoogste kwaliteit is, wint terrein op internationaal niveau. De fijnheid van dit meel maakt het geschikt voor talloze toepassingen (zoetigheden, gebak, etc.) en is glutenvrij".

Conchita Campelo, oprichtster van het bedrijf

Het sterproduct van Campelo is echter de zwarte knoflook. Het product is zacht, uniek en heeft de smaak umami. Waar de knoflook voorheen impopulair voedsel voor de armen was, is de zwarte knoflook een superfood geworden, gepromoot door chef-koks als Manolo de la Osa en Ferran Adrià. Telers leveren het product niet langer uitsluitend aan luxe restaurants, maar ook aan internationale klanten, in een nichemarkt, waar het terecht kan komen in de schappen van elke willekeurige lokale supermarkt.

Zwarte knoflook wordt verkregen op basis van witte of Morado knoflook na een fermentatie van tussen de 30 tot 60 dagen in gecontroleerde omstandigheden. Dit proces vergt ervaring.

Momenteel exporteert Campelo naar talloze landen: "Knoflook is een gewild product, dat wereldwijde markten aantrekt. In de afgelopen vijf jaar zet de prijs van Chinese knoflook ons echter onder druk. Gelukkig herkent de veeleisende klant kwaliteit en de kwaliteit van de Spaanse knoflook is onmiskenbaar", zegt Miguel Campelo.

"Om deze kwaliteit vast te houden en op de lange termijn te blijven concurreren met de markt, is corporatisme van essentieel belang. Onze sector heeft toewijding nodig, langdurige contracten en de bewustwording van toekomstige generaties. Alleen als we kwaliteit blijven bieden zal Spanje zijn positie behouden", stelt de directeur.

Deze visie is de basis voor de maatschappelijke betrokkenheid van Campelo. Het bedrijf neemt deel aan onderwijsprojecten om het platteland dichter bij kinderen te brengen: "Mijn ouders hebben het bedrijf opgericht en prentten me verantwoordelijkheid voor de lange termijn in. Ze leerden me het belang van toekomstige generaties: 'Plant een appelboom voor jezelf, een kastanjeboom voor je zoon en een olijfboom voor je kleinzoon'. Dat is mijn visie: het respect voor het agrarisch plattelandserfgoed overbrengen".

En waar innovatie en traditie hand in hand gaan, ontstaan nieuwe producten, zoals het product dat Campelo op korte termijn belooft. We zijn benieuwd.

 

Voor meer informatie:
Miguel Campelo
Campelo SA
Urb. El Guindaledo s/n
24500 Villafranca Del Bierzo
T: 34 987540064
info@campelo.net
www.campelo.net


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven