Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mohamed Khamis deelt z'n visie over de verbeterde kwaliteit van Egyptisch citrus

"Nature's Delight is op weg om wereldmerk te worden"

Lang had Egypte het moeilijk met de export van z'n producten naar Europa vanwege kwaliteitskwesties. Het vereist hard werken, veel investeren en toewijding om de instelling van Egyptische telers te veranderen. Oriental Weavers begon als bedrijf dat gespecialiseerd is in het weven van tapijten, maar Mohamed Khamis stelde zichzelf ten doel het tuinbouwdeel van de Orientals Group succesvol en vooral ook winstgevend te maken. 

Khamis is de zoon van de oprichter van Oriental Weavers, een van de grootste machine geproduceerde tapijtfabrikanten ter wereld. De meeste familieleden groeiden op om in het familiebedrijf aan de slag te gaan, dat een onderdeel van de Orientals Group is. Voor Khamis was het niet voldoende. "Met mijn hele familie aan het werk in de tapijtsector vond ik niet dat mijn bijdrage van enig belang zou zijn. Met of zonder mij, het bedrijf zou het prima doen. Daarom koos ik voor de Urban Development kant van de Group." Orientals for Urban Development (OUD) werkt in de makelaardij, het toerisme en heeft een areaal van 3435 ha.

"Toen ik in de tuinbouw begon, had ik er geen idee van hoe het allemaal werkte. Ik moest leren hoe een bedrijf als dit gerund diende te worden. Waar ik vooral tegenaan liep, was het gebrek aan kennis aan de kant van de telers. We investeerden veel geld in een bedrijf en kwamen er dan aan het einde van het seizoen achter dat er bijna geen teelt te bekennen was. En als we een oogst hadden, dan konden we die niet exporteren naar Europa vanwege kwaliteit die niet voldoende was. Maar wat de algehele instelling betrof, stond kwaliteit niet hoog op het lijstje. Ze geloofden er stellig in dat telen niet veel moeite kost en dat Europese importeurs erop uit waren ons een hak te zetten. 'Die' legden op elk slakje zout. Ik schoof deze visie meteen aan de kant, want waarom zouden Europeanen geen Egyptische producten willen en wel sinaasappelen uit andere landen? Ik vond dat we veranderingen moesten aanbrengen op onze teeltbedrijven."

Omdat hij zelf ook niet veel verstand van de sector had, besloot hij om naar de Fruit Logistica in Berlijn te gaan. De beurs was een goede gelegenheid om te bekijken hoe andere bedrijven zichzelf profileerden, hoe ze zaken deden en hoe hij daarvan kon leren. "Wanneer ik aan experts in Egypte vroeg naar de kwaliteitskwesties van sinaasappelen, dan kreeg ik als antwoord 'het is maar citrus'. Daarom moest ik iemand vinden die onze bedrijven kon managen. Deze persoon zou de kwaliteit net zo serieus moeten nemen als ik. Uiteindelijk vond ik de Zuid-Afrikaan Marius Bouwman en ik gaf hem carte blanche. Ik zorgde ervoor dat iedereen deed wat hij wilde. Of ze het er nu mee eens waren of niet. Ik beloofde mijn medewerkers bonussen die ik baseerde op of ze Marius tot in de details volgden. Dit werd een groot succes en ik werd geïntroduceerd bij Hans Korsten die gespecialiseerd is in kwaliteitscontrole met zijn bedrijf 'Partner in Sourcing'. Het was het begin van een mooie relatie, waarmee we ons merk Nature's Delight konden opbouwen en vestigen."

Nu het Khamis gelukt was om sinaasappelen van exportklasse I te telen, was het tijd om zijn product op de mondiale markt te brengen. "Tijdens de Fruit Logistica deden we iets drastisch om eruit te springen. Iedereen die een eerste container Nature's Delight sinaasappelen bestelde, kreeg 50% korting. Natuurlijk vlogen de bestellingen de deur uit. Sommigen probeerden zo veel mogelijk winst te maken door slechts eenmalig in te kopen. Anderen werden trouwe klanten. En opeens exporteerden we grotere hoeveelheden. Goede kwaliteit en goed georganiseerde export geven het beste resultaat. Voor in zijn verpakkingsstation vond hij iemand die het in de vingers had om iedereen duidelijk te maken hoe dat goede resultaat behaald kon worden. Ahmed AlAttar werd Business Development and Operations manager voor Nature’s Delight. We bevinden ons niet in een positie dat we tegen klanten kunnen zeggen dat ze niet hoeven te betalen als ze onze kwaliteit niks vinden, omdat onze kwaliteit aan hoge eisen voldoet. Nature's Delight is op weg om hét citrusmerk van de wereld te worden." 

Voor de toekomst heeft Khamis een aantal ideeën over wat er in Egypte gedaan moet worden. "De wereld ziet de vooruitgang al. Maar we moeten een stap verder gaan. Wij denken aan betere educatie, zoals managementscholen voor de tuinbouw. We hebben ook een sterke instantie nodig die de behoeften van alle Egyptische exporteurs kan overzien om kennis en vaardigheden te combineren en om het beste uit onszelf te halen. Het zou veel beter zijn dan de verdeeldheid waar we nu in Egypte mee te maken hebben. Teamwork en transparantie is wat ons vooruit brengt. Als bedrijf, als land en als mensen."

Voor meer informatie: 
Mohamed Khamis 
Orientals for Urban Development 
Tel: +202 226 830 85/7 
Email: mmkhamis@oud-egypt.com 
www.oudegypt.com 

Publicatiedatum: