Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Morrisons introduceert papieren boodschappentassen

Belgische E-commerce was €7 miljard waard in 2018
De Belgische E-commerce-sector had in 2018 een waarde van iets meer dan €7 miljard. Ten opzichte van het jaar ervoor is dat een toename van 20%. In 2017 had de Belgische online retailsector een waarde van €5,8 miljard. Ook is het volume per online aanschaf toegenomen. In 2017 stond dit volume op bijna €97. In 2018 is dit toegenomen met 3,31% tot een waarde van €100,05. Bij grotere online winkels in België is de gemiddelde aanschaf per consument nog groter geweest, met uitschieters tot €113,60. Dit blijkt uit statistieken van de E-commerce Barometer van The House of Marketing en SafeShops. Het onderzoek illustreert hoe het aantal online retailers in België in 2018 met 18% is gestegen. Dit betekent dat er nu meer dan 24.000 online retailers in België actief zijn.
Bron: ecommercenews.eu

Italië: Despar Aspiag Service heeft jaaromzet van €2,25 mld
Aspiag Service, dat in het noorden van Italië de keten Despar beheert, had over 2018 een omzet van €2,25 miljard. Jaar op jaar is dat een toename van 4,2%. In 2018 nam het bedrijf 194 nieuwe werknemers aan. Ook werden er 15 nieuwe vestigingen geopend, waaronder zeven eigen winkels en acht winkels via franchisenemers. Verder werden 13 locaties gerenoveerd. Volgens Aspiag Service waren de prestaties van het eigen bedrijf beter dan het gemiddelde van de Italiaanse retailsector. De Italiaanse sector had een toename in omzet van 0,8%, met specifiek een toename voor het levensmiddelensegment van 1,1%.
Bron: esmmagazine.com

Zweden: Hemköp en Östenssons werken samen
Hemköp heeft negen winkels aan zijn netwerk toe kunnen voegen dankzij een nieuwe samenwerking met de onafhankelijke supermarktketen Östenssons. De negen winkels van Östenssons bevinden zich in de Zweedse Östergötland-regio. Tijdens de samenwerking wordt het merk van Östenssons als zodanig gehanteerd. De samenwerking gaat per 1 september van start en omvat onder andere logistieke processen via de Axfood-dochteronderneming Dagab, gedeelde IT-capaciteiten en het klantenprogramma van Hemköp.
Bron: axfood.com

VK: Morrisons introduceert papieren boodschappentassen
Morrisons gaat bij alle eigen vestigingen papieren boodschappentassen aanbieden. Hiermee wil de keten onnodig plastic afval terugdringen. De Morrisons-vestigingen in Wales zijn de eerste waar de papieren tassen beschikbaar zijn. Vervolgens worden in mei de tassen ook aangeboden in vestigingen in Schotland en Engeland. Er wordt bij wijze van pilot sinds januari van de papieren tassen gebruik gemaakt bij acht verschillende Morrisons-locaties. De reacties van het winkelpubliek zijn positief. De papieren tassen worden in Wales vervaardigd van hout dat afkomstig is van duurzame bosbouw. De tassen zijn sterk genoeg voor een gewicht van 16 kg. De tassen zijn net zo goedkoop als een plastic tas en zijn volledig te recyclen.
Bron: morrisons-corporate.com

Japan: 7-Eleven vervangt management, overweegt andere openingstijden
De grootste retailgroep van Japan, Seven & I Holdings Co gaat de directie van zijn buurtwinkelketen 7-Eleven vervangen. Ook staat het bedrijf wegens een tekort aan werknemers onder druk om zijn 24-uurs-openingstijden aan te passen. Directeur Kazuki Furuya wordt vervangen door 7-Eleven-onderdirecteur Fumihiko Nagamatsu. Het bedrijf heeft veel kritiek te verduren gekregen van franchisenemers. Sommige van deze winkelhouders werden gedwongen om de vestiging open te houden tijdens gevaarlijke sneeuwstormen of tijdens een periode waarin een familielid was overleden. Dankzij het franchisesysteem van het bedrijf heeft 7-Eleven minder te lijden gehad van de enorme arbeidskrapte in Japan. Franchisenemers zijn zelf verantwoordelijk voor het uitbetalen van loon, naast dat ze 7-Eleven een commissie verschuldigd zijn. De groep had in het fiscale jaar van 2018 een toename in winst van 5%, wat met name door het buurtwinkelsegment kwam. De winstverwachting voor het huidige fiscale jaar is met 2% echter iets minder dan bij de rest van de Japanse sector. Onder druk van de kritiek van zowel de franchisenemers als politici wordt er nu bij de meer dan 20.700 winkels geëxperimenteerd met kortere openingstijden.
Bron: reuters.com

Amazon.com moet volgens Brazilië domeinrechten delen
De Braziliaanse overheid heeft een compromis voorgesteld met betrekking tot een spelende kwestie van zeven jaar in verband met de domeinrechten van Amazon.com. Het voorstel van de overheid komt erop neer dat de landen die aan Brazilië grenzen samen met Amazon zelf deze domeinrechten mogen beheren. Amazon probeert al sinds 2012 de rechten over de eigen domeinnaam in handen te krijgen. Een aantal landen is echter van mening dat zij recht hebben op deze domeinnaam. Deze landen zijn Brazilië, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Venezuela, Guyana en Suriname. Al deze landen hebben met elkaar gemeen dat hun geografische ligging in het Amazone-woud is, waardoor de claim van de online retailer Amazon op Amazon.com als domeinnaam niet zonder meer voor handen ligt.
Bron: reuters.com

VS: Target verhoogt minimumloon naar $13
Target gaat in juni het minimumloon bij zijn Amerikaanse vestigingen verhogen naar $13 (€11,57). Eerder stond het minimumloon nog op $12 (€10,68). De loonsverhoging zal voor meer arbeidskosten zorgen, maar zal ook voor meer druk zorgen op concurrent Walmart. De Amerikaanse sector kent momenteel de ergste arbeidskrapte sinds 50 jaar. Target is de achtste grootste supermarktketen van de VS qua omzet en de vijfde grootste keten qua werknemersaantallen. Op dit moment heeft de keten een netwerk van 1.845 winkels en heeft het bedrijf meer dan 300.000 werknemers in dienst. Target investeert miljarden in het verbeteren van zijn leveringsketen, online uitbreidingen en het verbeteren van de eigen bezorgdienst. De laatste keer dat Target een minimum loonsverhoging inzette was in maart 2018. Het minimum loon steeg toen van $11 naar $12 (van €9,79 naar €10,68). Met het einde van 2020 wil het bedrijf zijn minimumloon neer laten kopen op $15 (€13,35) per uur. 
Bron: reuters.com

VS: Sprouts opent 13 winkels in tweede helft 2019
Sprouts Farmers Market is van plan om in de tweede helft van 2019 13 winkels te openen. Hieronder bevinden zich vijf locaties in Florida en een eerste vestiging in Virginia. Ook worden er vestigingen geopend in Maryland, North Carolina, Arizona en Californië. Met het einde van het jaar zal Sprouts in totaal 340 winkels verspreid over 22 Amerikaanse staten in bedrijf hebben.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Chicory en Wakefern Food Corp. werken samen aan recepten
Chicory en Wakefern Food Corp. hebben samen een initiatief opgezet voor online recepten, waarvan de ingrediënten direct in de winkels van Wakefern te bestellen zijn. Wakefern is de grootste supermarktcoöperatie in de VS. Het bedrijf is tevens de distributietak voor ShopRite-winkels. Chicory is een bedrijf dat is gespecialiseerd in IT voor retail. Door de samenwerking kunnen consumenten recepten uitzoeken en de benodigde ingrediënten direct bij shoprite.com bestellen. De zo bestelde boodschappen kunnen vervolgens bij winkels worden afgehaald of aan huis worden bezorgd.
Bron: businesswire.com

VS: Hy-Vee biedt gratis bloedtest aan
In verband met National Diabetes Awareness Month, een maand voor bewustwording voor diabetes, biedt de Amerikaanse supermarktketen Hy-Vee in april gratis bloedtesten aan. Bij speciale stands op parkeerplaatsen van meer dan 150 Hy-Vee-vestigingen worden door geregistreerde diëtisten simpele bloedonderzoeken gehouden. Aan de hand van deze onderzoeken kan bij een klant ter plekke informatie worden achterhaald met betrekking tot het glucosegehalte in het lichaam. Dezelfde test wordt door mensen die aan suikerziekte lijden gebruikt om de eigen suikerspiegel in gaten te houden. 
Bron: hy-vee.com

Publicatiedatum: