Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
14 miljoen kilo per jaar

Lidl verkoopt nu ook in Belgie uitsluitend fairtrade bananen

Sinds enkele dagen biedt supermarktketen Lidl uitsluitend nog bananen afkomstig uit eerlijke handel in zijn winkels aan. Lidl is de eerste keten op de Belgische markt die de stap zet naar 100% Fairtrade (ex-Max Havelaar).

Onder meer Britse en Nederlandse winkelketens zetten al enkele jaren geleden de stap, maar voor België is het engagement van Lidl voor eerlijke bananen een primeur. De supermarkt reikt hiermee de boeren de hand, want zij kunnen nu rekenen op een hoger inkomen en betere arbeidsvoorwaarden op lange termijn. Tegelijk komt de winkelketen tegemoet aan de vraag van de consumenten, die bij hun aankopen steeds meer aandacht hebben voor duurzaamheid.

In 2019 zal de totale jaarlijkse consumptie van bananen in België bijna 90.000 ton bereiken. Lidl verkoopt ongeveer 14 miljoen kilo per jaar. Dankzij dit nieuw engagement voor 100% Fairtrade gecertificeerde bananen, zal bijna 1 op de 3 bananen tegen het einde van het jaar in België eerlijk zijn.

“Dat is in de eerste plaats een grote vooruitgang voor de duizenden boeren en arbeiders op de bananenplantages in Colombia”, verklaart Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium. “De impact en het volume hangen nauw met elkaar samen: hoe meer de klanten kiezen voor eerlijke producten, hoe groter de impact op het inkomen en de levenskwaliteit van de landbouwers. Grote volumes zijn dus van fundamenteel belang om veranderingen op grote schaal te bewerkstelligen.”

Transitie in de bananensector
Supermarkten hebben de mogelijkheid om op verantwoorde wijze gebruik te maken van hun dominante positie in de toeleveringsketen. Een sterk engagement van winkelketens als Lidl is onmiskenbaar een eerste belangrijke stap om de bananensector te ondersteunen in de transitie naar een duurzame productie die rekening houdt met het welzijn van de boeren.

“Dit bewijst dat een dergelijk engagement mogelijk is, zelfs in de heel harde economische realiteit van de Belgische markt”, beklemtoont Nicolas Lambert. Alle grote spelers in de distributiesector zetten zich elke dag een beetje meer in voor een duurzame wereld. Maar duurzaamheid betekent ook dat de mensen die aan de basis liggen van onze toeleveringsketens waardige betalingsvoorwaarden en positieve toekomstvooruitzichten krijgen. Dat is een zware taak, waarvoor eerlijke handel concrete oplossingen biedt.

Fairtrade heeft zich ertoe verbonden om samen te werken met partners op alle niveaus om te komen tot een duurzamer bananensector: een sector die boeren en arbeiders in staat stelt een leefbaar inkomen te verdienen terwijl ze een duurzaam ontwikkelingsplan opstelt dat het milieu respecteert. “We zouden willen dat het engagement van Lidl de andere supermarkten kan inspireren om belangrijke stappen te zetten bij het promoten van bananen die afkomstig zijn uit eerlijke handel."

Bron: Fairtrade België

Publicatiedatum: