Naar verwachting zal deze trend de komende jaren verder doorzetten. Van alle Nederlanders besteden millennials het meest aan een ontbijt buitenshuis. Van hen ontbijt 20% minstens één keer per week buitenshuis. Uit een poll van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) blijkt dat 46% van de horecaondernemers de trend van buiten de deur ontbijten ziet en erop inspeelt. Deze ontwikkeling is zowel in het hogere als in het lagere prijssegment te zien.
Van oorsprong ontbijten de meeste Nederlander niet buitenshuis. Toch is dit laatste jaren veel populairder geworden. De belangrijkste reden om buiten de deur te ontbijten, is gemak en snelheid. Veel consumenten noemen gebrek aan tijd als belangrijkste motief.
Supermarkten en ‘on the move’ locaties zoals kiosken op stations profiteren het meest van de ontbijttrend. Koffie- en andere daghorecazaken op high traffic locaties zouden hier nog meer op kunnen inspelen, bijvoorbeeld met een ontbijtje dat iemand snel mee kan nemen. Dit kunnen ze bijvoorbeeld doen door duidelijk de openingstijden aan te geven, makkelijk mee te nemen producten op te nemen in het assortiment en goede verpakkingsmaterialen te gebruiken.
bron: KHN,