Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Plus en leveranciers zetten zich met Plastic Whale in voor plasticreductie

Plus zet zich in voor minder en duurzamere verpakkingen, waarbij de top 40-leveranciers actief worden betrokken. De vorig jaar aangekondigde samenwerking tussen de supermarktorganisatie en Plastic Whale werd vandaag bekrachtigd met de doop van de Plus sloep, gemaakt van opgevist plastic. Plastic Whale inspireert Plus en haar leveranciers tot daadkracht en omdenken en helpt de supermarktorganisatie bij het realiseren van haar duurzaamheidsdoelstellingen voor wat plasticgebruik betreft. Het eerste resultaat van de samenwerking zijn 100% recyclebare mono-schalen voor kip, vlees en vis.

Plus wil een bijdrage leveren aan de circulaire economie en heeft zich voorgenomen om de milieu-impact van al haar huismerkverpakkingen terug te dringen. De supermarktorganisatie gaat voor 20% minder verpakkingsmateriaal in 2025. 95% van het verpakkingsmateriaal is dan recyclebaar.


Commercieel directeur Eric Leebeek (links voor) vist samen met een aantal leveranciers op plastic

Marius Smit, oprichter Plastic Whale: “We zijn enorm trots op de samenwerking met Plus. Ons motto is 'Stop Talking. Let's start doing.' We boeken graag zichtbare resultaten. Daarin vinden Plus en Plastic Whale elkaar en kunnen we elkaar versterken. Plus is niet voor niets voor het vijfde jaar op rij uitgeroepen tot Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland. Samen met Plus en haar leveranciers kunnen we écht grote stappen zetten om de impact van plastic op het milieu drastisch te verminderen." 

Resultaat: mono-schalen voor kip, vlees en vis
In oktober 2018 heeft Plus haar verpakkingsbeleid - minder, hernieuwbaar en recyclebaar verpakken - aan de directies van haar top 40-leveranciers gepresenteerd. Geïnspireerd door het verhaal van Marius Smit zijn zij vervolgens aan de slag gegaan om aan duurzamere verpakkingsoplossingen te werken. Het eerste concrete resultaat van de samenwerking zijn nieuwe, 100% recyclebare mono-schalen voor kip, vlees en vis. Deze stromen gedurende 2019 in bij alle Plus supermarkten.

Doop Plus sloep
Jaarlijks vist Plastic Whale vele soorten plastic uit de Amsterdamse grachten. Van de opgeviste plastic PET-flessen bouwt Plastic Whale designsloepen die zij gebruikt om naar plastic te vissen. Met de doop van de Plus sloep bestaat de vloot nu uit tien sloepen gemaakt van opgevist plastic. Plus wil met de sloep laten zien dat de doelstelling om minder en duurzamer te verpakken haar menens is.


Liesbeth Dekker- Weijzen, unitmanager category- en brandmanagement bij Plus doopt de Plus sloep

Het vervolg
Na de doop van de Plus sloep werd er vandaag vooral hard gewerkt. Samen met de directies van de top 40 leveranciers ging Plus plasticvissen, want zien doet geloven en vervolgens komt het aan op een kwestie van doen. Tijdens en na de vaart werden de opdrachten geformuleerd voor de gezamenlijke agenda van dit jaar. Gedurende een tweedaagse in mei 2019 gaan de category managers van Plus en de leveranciers samen met Plastic Whale aan de slag met de verdere uitwerking.

Publicatiedatum: