La Rochelle en het eiland Ré staan voortaan met elkaar in verbinding via een vloot van negen ecologische bussen met één uniek ecologisch kenmerk: ze rijden op een brandstof uit bio-afval van de wijnproductie.
De regio Nouvelle Aquitaine en het transportbedrijf Transdev hebben een vloot bussen gelanceerd om La Rochelle met het eiland Ré met elkaar te kunnen verbinden, een nogal drukke lijn en een bron van vervuiling. Om dit probleem aan te pakken, rijden deze bussen van Scania op ED95, tweede generatie bio-ethanol. Deze brandstof wordt geproduceerd door Raisinor, gevestigd in Coutras (Gironde). Dit bedrijf recycleert restanten van de wijnproductie en zet deze om in brandstof. De suiker uit de druivendraf (gevormd door de schil en de zaden van de druiven) wordt gefermenteerd en omgezet in ruwe alcohol en daarna gedestilleerd en gedehydrateerd. Uit het bio-ethanol dat daarmee ontstaat, wordt vervolgens 5% van een niet op aardolie gebaseerd additief toegevoegd.
Door met deze bussen te rijden, wordt de impact op het milieu aanzienlijk beperkt. De bussen stoten gemiddeld 85% minder broeikasgassen uit, 50% minder stikstofoxide en 70% minder fijnstof. Nouvelle Aquitaine is van plan de komende 6 jaar 2.395 miljoen euro te investeren in het ontwikkelen van deze vloot. De schone bussen vertegenwoordigen echter wel een extra kostenpost van 80.000 euro in vergelijking met de dieselvariant. Daarnaast is er een investering van 28.000 euro nodig voor de installatie van de bio-ethanoltank.
Bron: bfmtv.com