Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Asda groter dan Sainsbury's in Verenigd Koninkrijk

Denemarken: Rema 1000 heeft 20% omzet met bioproducten
Het Deense Rema 1000 heeft de omzetgroei van zijn biologische producten voor het twaalfde jaar op rij tot in de dubbele cijfers laten lopen. De omzet van biologische producten steeg in 2018 met 20%. De totale omzet steeg voor het afgelopen jaar met 11%. In 2018 opende Rema 1000 23 nieuwe filialen, waarmee het winkelnetwerk op 326 vestigingen is komen te staan. "Steeds meer klanten kiezen voor biologische producten als ze hier de gelegenheid toe hebben", zegt Anders Jensen van Rema 1000. "Het draait erom dat we deze producten meer toegankelijk maken en de prijs aantrekkelijk houden. We zien over het algemeen dat klanten zich steeds bewuster opstellen ten opzichte van hun boodschappen. Ze zijn meer op de hoogte van de situatie rondom klimaatverandering en het milieu. Daarnaast kunnen we de prijzen op een redelijk niveau houden. Steeds meer mensen zijn daarom bereid om op de biologische tour te gaan."
Bron: esmmagazine.com

Asda groter dan Sainsbury's in Verenigd Koninkrijk
Sainsbury is zijn positie als tweede grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk kwijtgeraakt aan Asda. Het is voor het eerst sinds vier jaar dat Asda Sainsbury inhaalt. De twee ketens zijn van plan om een fusie aan te gaan, waarmee de plek van marktleider overgenomen zou worden van Tesco. In de 12 weken tot 24 maart daalde de omzet bij Sainsbury met 1,8%. Het marktaandeel daalde daarmee jaar op jaar van 15,8% naar 15,3%. Bij Asda steeg de omzet met 0,1% en werd een marktaandeel behaald van 15,4%. Sainsbury blijft echter een voorsprong op Asda behouden als er uitsluitend wordt gekeken naar de omzet van levensmiddelen. De actuele informatie met betrekking tot de Britse supermarktsector is afkomstig van Kantar. Sainsbury is echter van mening dat het eigen marktaandeel door Kantar niet goed op waarde wordt geschat. In 2016 nam Sainsbury de elektronicaketen Argos over. Sindsdien heeft Sainsbury het algemene assortiment in zijn vestigingen gestroomlijnd om zo beter aan te sluiten op het aanbod van Argos. De omzet die door Argos wordt gegenereerd wordt door Kantar echter buiten beschouwing gelaten.
Bron: reuters.com

Italië: Carrefour steunt initiatief tegen voedselverspilling
Carrefour Italia is de nieuwste retailer in Italië die zich bij het "Too Good To Go"-initiatief aansluit. Dit initiatief is bedoeld om voedselverspilling tegen te gaan. Too Food To Go draait om een app, waarmee supermarkten en horeca-gelegenheden onverkochte levensmiddelen tegen een sterk verminderde prijs aan kunnen bieden. De producten worden verkocht in pakketten met prijzen van tussen de €2 en €6. De app wordt op dit moment al gebruikt door 8 miljoen mensen in negen verschillende Europese landen. Volgens Carrefour heeft de strijd tegen voedselverspilling altijd in het middelpunt gestaan bij verschillende projecten van de supermarktgroep. "Praktische oplossingen zoals de Too Good To Go-app maken het mogelijk om onze doelstellingen voor het tegengaan van voedselverspilling sneller te voltooien. Dat doel is niet alleen van sociaal belang, maar ook voor het milieu", aldus de verklaring van Carrefour.
Bron: kamcity.com

Vietnam: Saigon Co.op wil 1.000 winkels in 2019
Saigon Co.op, de grootste supermarktketen van Vietnam wil met het einde van 2019 zijn winkelnetwerk uitbreiden van 650 vestigingen naar 1.000 winkels. Volgens directeur Diep Dung worden nieuwe filialen geopend van de supermarktketen Co.op Mart, de hypermarktketen Co.op Xtra hypermarket, de ketens Co.op en Co.op Smiles en de buurtwinkelketen Cheers. Ook wordt een nieuw winkelformat ingezet, dat zich met geavanceerde technologie richt op het hogere marktsegment. Vorig jaar opende Saigon Co.op 160 winkels, ondanks dat het bedrijf moeite had om geschikte locaties te vinden. Er werd tijdens het Vietnamees nieuwjaar bekend gemaakt dat het bedrijf acht weken lang een recordomzet had behaald van VND1 biljoen (€38,3 miljoen) per week. De reden voor dit succes was volgens eigen zeggen dat het bedrijf goed was voorbereid op de feestdagen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Majid Al Futtaim wil overnames in Afrika
Majid Al Futtaim Holding LLC, dat als franchisepartner het merk Carrefour beheert in onder andere het Midden-Oosten en Afrika, wil zijn aanwezigheid in Kenia versterken en meer uitbreiden in het oosten en zuiden van Afrika. Door de franchise in Afrika verder te ontwikkelen kan Majid Al Futtaim de concurrentie aangaan met bedrijven als Shoprite Holdings Ltd. of Walmart's Massmart Holdings Ltd. Deze twee ketens gelden als de grootste van het continent en hebben hun basis in Zuid-Afrika. Beide ketens willen echter ook buiten Zuid-Afrika uitbreiden in verband met de stagnerende economische groei van het land en de verminderde uitgaves van Zuid-Afrikaanse inwoners. Majid Al Futtaim, dat in Dubai zijn thuismarkt heeft, wil in de komende vier jaar in zo veel als vijf verschillende markten aan de slag. Zuid-Afrika is een van de twaalf landen waar het bedrijf mogelijk door middel van de overname van een bestaande retailketen voet aan wal wil proberen te krijgen. 
Bron: bloomberg.com

Lidl opent twee winkels in Servië
Lidl is van plan om op 11 april twee winkels te openen in Servië. De nieuwe vestigingen komen te staan in Paracin in Centraal-Servië en in Vrbas in het noorden. Door de nieuwe winkels komt het netwerk van Lidl in Servië te staan op 27 filialen.
Bron: seenews.com

Vietnam: Vingroup neemt winkelketen over voor $1
VinCommerce, de retailtak van het Vietnamese conglomeraat Vingroup, heeft 87 Shop&Go-buurtwinkels overgenomen voor $1 (€0,89). Volgens VinCommerce was dat de prijs die door Shop&Go werd voorgesteld. Shop&Go heeft op dit moment 70 vestigingen in Ho Chi Minh City en nog eens 17 locaties in Hanoi. VinCommerce is verantwoordelijk voor de supermarktketen Vinmart en de  buurtwinkelketen Vinmart+, waarmee het bedrijf in totaal een netwerk in Vietnam in beheer heeft van 2.000 winkels. “We hebben intensief in Shop&Go geïnvesteerd, maar de resultaten bleken niet zo goed te zijn als dat we hadden verwacht. De Vietnamese retailsector heeft veel potentie, maar kent tegelijkertijd ook een concurrentie die veel feller is dan dat wij voor ogen zagen. We hebben daarom besloten ons uit de markt terug te trekken", aldus een woordvoerder van Shop&Go. VinCommerce gaat de Shop&Go-winkels verbeteren en integreren met het VinMart+-netwerk. De integratie van de winkels zal met april worden voltooid.
Bron: dealstreetasia.com

SF Express sluit winkels in China
Het Chinese logistieke bedrijf SF Express gaat zijn fysieke winkels in een aantal grote Chinese steden sluiten. De reden hiervoor is de tragere economie van China en winstmarges die binnen de logistieke sector onder zware druk staan. SF Best is een retail- en e-commerce-afdeling van het in Shenzhen gevestigde SF Express. Alle winkels van SF Best zijn nu al gesloten in Sjanghai. In Xi'an in het noordwesten van China, Wuhan in de provincie Hubei en Qingdao in de provincie Shandong worden nu opruimingsacties gehouden..
Bron: mingtiandi.com

Rusland: Stijgende aandelenkoers voor Lenta
De aandelen van de Russische supermarktketen Lenta zijn gestegen, nadat bleek dat de Russische staalmagnaat Alexey Mordashov heeft ingestemd met de overname van een aandeel van 42% in het bedrijf. Lenta is de derde grootste supermarktketen van Rusland, met een marktaandeel van 3,2%. Het is tevens de grootste hypermarktketen. Door de overname door Mordashov krijgt Lenta mogelijk toegang tot samenwerking met Utkonos. Utkonos is de grootste online supermarkt van Rusland en is tevens een bedrijf dat al in handen is van Mordashov. Het bedrijf Severgroup van Mordashov zal het aandeel van 42% voor US$729 miljoen (€648,4 miljoen) overnemen van het Amerikaanse investeringsbedrijf TPG en de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling.
Bron: reuters.com 

Brazilië: Zaitt en Carrefour openen geautomatiseerde winkel
Carrefour heeft in samenwerking met Zaitt in São Paolo een volledig geautomatiseerde buurtwinkel geopend. De 24-uurs-winkel heeft geen kassamedewerkers of andere werknemers. De samenwerking met Zaitt komt overeen met de strategie van Carrefour om met startups in Brazilië aan zijn digitale capaciteiten te werken. Paula Cardoso, CEO van Carrefour eBusiness Brazil: “Net zoals we dit wereldwijd doen, gaan we in Brazilië samenwerken met bedrijven die ons toegang kunnen geven tot nieuwe technologieën. Op deze manier kunnen we onze digitale transformatieproces versnellen en kunnen we op een schaal werken, waarin echte innovaties en oplossingen breder kunnen worden ingezet."
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Rouses opent nieuw kantoor
Rouses Markets is van plan om ten westen van New Orleans in Terrebonne Parish een nieuw hoofdkantoor te plaatsen. Ook wordt hier een nieuw distributiecentrum opgezet. Volgens CEO Donny Rouse is de nieuwe locatie een terugkeer naar de wortels van het bedrijf. "We verbeteren de ondersteuning van onze winkels, om zo onze klanten beter van dienst te zijn", aldus Rouse. “Terrebonne Parish ligt daarvoor perfect voor de hand. Dit was de plek waar we in 1960 onze eerste vestiging hebben geopend." Het nieuwe complex wordt gebouwd op een terrein van 12 hectare. Het distributiecentrum krijgt een oppervlak van ongeveer 28.800 vierkante meter aan ruimte voor koelbewaring. Op het terrein is er ruimte voor de aanbouw van nog meer faciliteiten. De locatie is met name strategisch voor Rouses Market wegens de mogelijkheid om alle vestigingen in het netwerk van producten te voorzien.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Albertsons breidt huismerk Open Nature uit
Albertsons breidt zijn huismerk Open Nature uit met een aantal nieuwe, duurzame producten. De introductie van de nieuwe biologisch afbreekbare producten valt samen met het begin van Earth Month in de VS. De nieuwe producten zijn vrij van plastic en zijn geheel vervaardigd van plantaardig materiaal. Onder deze producten bevinden zich onder andere producten van bamboe en ecologisch verantwoorde picnic-producten.
Bron: retailanalysis.igd.com

Publicatiedatum: