Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Nederlandse uitgaven zachtfruit in vijf jaar tijd met 77% gegroeid

Tholen - Voorzitter van het Comité Fruit, Peter van Osch van Veiling Zaltbommel, gaf in zijn openingswoord van de ledenbijeenkomst van GroentenFruit Huis voor de fruithandel eerst een toelichting op de export naar nieuwe markten die de afgelopen jaren zijn opengegaan, zoals Brazilië, China, India, Vietnam, Colombia en Mexico voor peren en Vietnam, India, Colombia en Zuid-Afrika voor appelen. Met name de appelexport naar India die in 2017 veelbelovend leek, viel in 2018 helemaal terug naar nul, wat overigens te wijten was aan de marktsituatie. Begin 2019 kwam de export weer op gang.


Peter van Osch

Momenteel wordt er gewerkt aan markttoegangsdossiers van appelen in China waarvoor inmiddels al een lijst met ziekten en plagen zijn vastgesteld en ook de percelen zijn aangemeld. Eind 2019 vindt een high level meeting plaats, waarna in het meest optimistische geval eind 2019 een protocol getekend kan worden. De markttoegang voor appelen en peren in Thailand -  waar deze maand een brief naar is verzonden voor de monitoring van de teelt en exportinspectie - en Zuid-Afrika voor peren - waar met bedrijven momenteel het marktpotentieel wordt bepaald -  staat nog meer in de kinderschoenen.

Verder refereerde de voorzitter nog even aan de vorige vergadering, waar bedrijven fictief hun geld konden inzetten op dossiers waar het Comité volgens hen op moest inzetten. Toen kwam nadrukkelijk de wens voor de promotie van hardfruit op de verre bestemmingen en van zachtfruit op de binnenlandse markt naar voren. Inmiddels constateerde Peter dat het inzetten van fictief geld nog wat anders is dan echt geld, omdat de centen voor een benodigde promotiecampagne nog niet bij elkaar waren verzameld.


Richard Schouten

Directeur Richard Schouten van GroentenFruit Huis gaf vervolgens een toelichting op de activiteiten van de belangenbehartiger. Zo wees hij op het gesloten tuinbouwakkoord en het lobbywerk in aanloop van de naderende Brexit-deadline. "Het is nog steeds spannend rond de Brexit. Gelukkig zijn we als AGF-sector gewend aan de export naar derde landen en weten we wat het is om met fytosanitaire eisen te werken. Dat wil niet zeggen dat we in eerste instantie geen chaos bij de grens verwachten. Wel verwachten we met een zogeheten green lane met een verlegde grenscontrole voor Nederlandse en Europees product hier een goede oplossing voor te hebben.


Wilko van den Berg

Wilco van den Berg, verantwoordelijk voor de marktanalyses van GroentenFruit Huis en tevens secretaris van het Comité Fruit, gaf een toelichting op de ontwikkelingen van de fruitafzet op de Nederlandse, Duitse en Poolse markt. In Nederland vormen appelen, bananen en sinaasappelen nog altijd de top-3 van het meest gekochte fruit, maar staan deze aankopen wel onder druk. Over 2018 was het volume fruit dat verkocht werd 4% lager, maar lag de prijs wel 8% hoger dan vorig jaar. Het zachtfruit kende wel een gigantische groei. In vijf jaar tijd steeg het volume met bijna 30% en de uitgaven zelfs met 77%. De uitgaven aan frambozen lagen in 2018 zelfs twaalf keer hoger dan in 2013.

Duitsland liet een zelfde trend zien met minder verkochte kilo's, maar stabiele uitgaven. Wel is de daling van de appelverkoop in Duitsland nog sterker. Van avocado's, weliswaar in 2018 lager geprijsd, werden er in 2018 maar liefst 44 miljoen kilo verkocht, voornamelijk door de jonge kopers, papaya's zijn juist bij de ouderen geliefd. Aldi verkoopt in Duitsland het grootste volume fruit (19%), gevolgd door Lidl en Edeka (beide 13%). In termen van waarde waren het echter vooral Edeka en Rewe die een stijging lieten zien.

Voor het eerst heeft GroentenFruit Huis ook data aangekocht over de Poolse fruitmarkt, waar het aangekochte volume in 2018 vergeleken met 2013 zo'n 2% hoger was, maar de uitgaven 20% hoger. Appels werden in dit grote appelproductieland vorig jaar echter aanzienlijk minder verkocht (-19%). Uitdagingen voor de export naar Polen voor de Nederlandse exporteurs vormen wel de gemiddeld aanzienlijk lagere prijs van het fruit en het retaillandschap dat na Biedronka, Lidl en Kaufland een uiterst gefragmenteerd aanbod kleinere spelers telt, zo hield Wilco de aanwezigen voor.


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven