Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Noorwegen: 2,1% meer omzet voor NorgesGruppen

China: Tencent investeert in supermarktketen Yipien
Tencent heeft een investeringsronde geleid met betrekking tot de supermarktketen Yipien Fresh. De andere investeerders zijn Capital Today, Meituan-Dianping en East Bell Venture Capital. Yipien Fresh heeft zich gespecialiseerd in de retail van versproducten, die online kunnen worden besteld. Klanten bij Yipien kunnen gebruik maken van een app om bestellingen te plaatsen en deze vervolgens bij de meest dicht bijzijnde supermarkt af te laten leveren. Volgens Tencent is er een enorme markt voor de online retail van versproducten. Bedrijven die gebruik maken van technologie voor versproducten, hanteren een groot aantal verschillende bedrijfsmodellen. In het geval van Yipien gaat Tencent helpen om de efficiëntie van de bedrijfsvoering te verbeteren. In totaal wordt er voor US$297 miljoen (€264,4 miljoen) in Yipien geïnvesteerd.
Bron: kr-asia.com

Slovenië: Spar heeft recordomzet van €804 miljoen
De Sloveense tak van Spar zag in 2018 zijn jaaromzet toenemen met 3,6% tot een record van €804 miljoen, aldus directeur Igor Mervic in een persverklaring. Er werd verder niets bekend gemaakt over de netto winst. Wel gaf Mervic aan dat deze lager uitviel dan in 2017 in verband met uitvoerige investeringen. In 2017 werd een netto winst behaald van €13,1 miljoen. De Sloveense tak van Spar is in handen van het in Salzburg gevestigde SES Spar European Shopping Centers. Ondanks dat er in het afgelopen jaar maar een winkel door Spar in Slovenië werd geopend, heeft Spar toch meer marktaandeel in Slovenië verkregen.
Bron: total-slovenia-news.com

Frankrijk: Carrefour gebruikt elektrische driewielers voor thuisbezorging
Carrefour heeft gekozen voor elektrische driewielers om bestellingen aan huis te bezorgen. De driewielers zijn van het merk Scoobic Light. De vervoersmiddelen kunnen 8 uur lang rijden en maken gebruik van zonnepanelen om weer op te laden. De Scoobic Light-driewielers hebben ruimte voor een inhoud van 1.400 liter. De vervoersmiddelen gelden wettelijk gezien als scooters en mogen zodoende worden geparkeerd op parkeerplaatsen voor motorfietsen. De Scoobic Light heeft verder een akoestisch waarschuwingssysteem en bumpers voor meer veiligheid. Ook kan het voertuig een eigen SOS-alarmsignaal afgeven. Zodoende is de Scoobic Light ontworpen met een focus op veiligheid.
Bron: internationalsupermarketnews.com

Noorwegen: 2,1% meer omzet voor NorgesGruppen
Het in Noorwegen gevestigde NorgesGruppen heeft zijn resultaten over 2018 bekend gemaakt. In 2018 nam de omzet jaar op jaar toe met 2,1% tot NOK 87,8 miljard (€9,0 miljard). De bruto winst steeg met 20% tot NOK 2,4 miljard (€247 miljoen). Het winstmarge bleef stabiel op 3,6% staan. De sterke resultaten kwamen met name door het discountformat KIWI. De vergelijkende winkelomzet steeg in het afgelopen jaar met 4,1%. NorgesGruppen heeft in 2018 voor NOK 3,6 miljard (€370,5 miljoen) geïnvesteerd in winkels, technologie, HR en duurzaamheid. Toekomstige investeringen zullen waarschijnlijk zijn gericht op meer efficiëntie en klantenservice. Volgens CEO Runar Hollevik heeft zijn bedrijf in 2018 zich meer gericht op het verbeteren van de huidige winkels, in plaats van dat er net zoals door de concurrentie werd gewerkt aan winkeluitbreidingen. Het tempo waarmee dit gebeurt zal volgens Hollevik in de toekomst toenemen, waarbij winkels worden aangepast op het lokale klantenbestand.
Bron: retailanalysis.igd.com

Amazon Web Services opent infrastructuur-locatie in Colombia
Amazon Web Services (AWS), dat een afdeling is van Amazon.com, gaat een infrastructuur-locatie openen in Colombia. De nieuwe faciliteit helpt bij de training van 2.000 studenten op het gebied van cloud-technologie. Amazon werkt hierbij samen met het Colombiaanse instituut voor technologisch onderwijs, aldus Jeffrey Kratz, die verantwoordelijk is voor de afdelingen van AWS in Latijns-Amerika, het Caribisch zeegebied en Canada.
Bron: reuters.com

Mexico: Walmart wordt duurzamer en efficiënter
In een omgeving waarin digitalisering en technologische vooruitgang steeds belangrijker wordt, is het voor bedrijven van essentieel belang dat ze zich aanpassen aan het veranderende koopgedrag van consumenten. Ook moet beter worden gelet op de ecologische impact van de eigen bedrijfsvoering. Walmart de México y Centroamérica heeft zich daarom toegelegd op het verbeteren van zowel de online als offline winkelervaring. Er wordt een scherper prijsbeleid gehanteerd, verbeteringen doorgevoerd in de leveringsketen voor versproducten en nieuwe winkels opgezet met mogelijkheden voor afhaaldiensten. Ook worden nieuwe mobiele apps en websites ingezet en wordt de thuisbezorgdienst gestroomlijnd. Walmex wil op deze manier voor meer mogelijkheden voor consumenten zorgen om hun boodschappen naar keuze op een tijdstip en locatie naar believen af te laten leveren.
Bron: internationalsupermarketnews.com

VS: Albertsons benoemt nieuwe directeur en CEO
Albertsons heeft Vivek Sankaran, de CEO van PepsiCo Foods North America, aangesteld als directeur en CEO van Albertsons. Sankaran zal vanaf 25 april de huidige CEO Jim Donald opvolgen. Donald zal aanblijven als voorzitter van de raad van bestuur, samen met Leonard Laufer. De voormalige voorzitter van de raad van bestuur, Robert Miller zal benoemd worden tot emeritus voorzitter en zal als bestuurslid actief blijven. "Toen ik in 2018 me bij Albertsons voegde, trof ik een onderneming aan met een sterk gedecentraliseerd bedrijfsmodel", zegt Jim Donald. "Het bedrijf had een fantastisch leiderschapsteam en geweldig potentieel als offline en online marktleider binnen de supermarktsector. In het afgelopen jaar heeft ons team de 2.300 winkels van onze organisatie nog sterker gemaakt. We hebben onze focus toegespitst op het snijpunt van technologie en service. Ik kijk uit naar de nieuwe ontwikkelingen van het bedrijf onder het leiderschap van Vivek Sankaran. We bevinden ons in een goede positie om de veranderende behoeftes van de hedendaagse consument tegemoet te komen.”
Bron: globenewswire.com

VS: 7-Eleven heeft in testwinkel een eigen taco-bar
7-Eleven heeft in Dallas een testwinkel opgezet. In deze vestiging worden nieuwe platforms, concepten en producten getest. Op dit moment heeft de winkel tapbier, een eigen koffiebar en een taco-snackbar van Laredo Taco Company. Ook heeft de winkel naast conventionele producten van buurtwinkels ook verse soep en kant-en-klaar-opties zoals salades, sandwiches, eieren en kazen. De winkel heeft een ijsmachine voor biologisch ijs. Daarnaast heeft het assortiment ook veganistische opties gekregen. 
Bron: grocerydive.com

VS: Publix maakt rentree in Statesboro, Georgia
Publix keert na 20 jaar terug in Statesboro, Georgia. 20 jaar geleden sloot de supermarktketen zijn vestiging in de winkelstraat van Northside Drive. De keten gaat nu een nieuwe locatie opzetten bij een kruispunt in het centrum van de stad. De nieuwe winkel krijgt een oppervlak van rond de 4.000 vierkante meter en zal een onderdeel vormen van het winkelgebied dat rondom het nieuwe voetbalstadion dat in Statesboro in aanbouw is.
Bron: statesboroherald.com

VS: Stew Leonard's opent eerste vestiging in New Jersey
De Amerikaanse keten Stew Leonard’s heeft plannen voor de aanbouw van een supermarkt van 7.400 vierkante meter in een winkelcentrum in New Jersey. Het wordt de eerste eigen supermarkt van de keten in New Jersey. Eerder opende Stew Leonard's in dezelfde staat drie wijnwinkels via een franchiseconstructie. Ook zijn er op deze manier zes supermarkten van Stew Leonard's actief in New York en Connecticut. De keten gaat zich met de nieuwe locatie voornamelijk richten op lokale producten van telers in de omgeving van New Jersey. Dagelijks zal 80% van het assortiment van lokale telers afkomstig zijn.
Bron: delimarketnews.com

Publicatiedatum: