Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsland: Rewe wil kassa's sneller maken

Minder winst voor Metro in Filipijnen
Metro Retail had in de Filipijnen een afname in netto jaarwinst van 1,2%. Jaar op jaar is de winst gedaald van PHP977 miljoen (€16,6 miljoen) in 2017 naar PHP965,4 miljoen (€16,4 miljoen). De reden voor de afgenomen winst is het sluiten van een hypermarkt en een supermarkt die tijdelijk werd uitgeschakeld wegens brand. Ook de netto omzet is afgenomen, van PHP35 miljard (€592,9 miljoen) in 2017 tot PHP33 miljard (€559,1 miljoen) in 2018. Een klein voordeel was dat de bedrijfskosten ook zijn verminderd. Over 2018 daalden deze met 6,5% tot PHP25,65 miljoen (€434.500) dankzij een verbeterd bruto winstmarge. Dit winstmarge werd verkregen dankzij onderhandelingen met leveranciers en het stoppen van niet winstgevende relaties met tussenhandelaren. Metro had aan het einde van 2018 53 warenhuizen, supermarkten en hypermarkten in de Filipijnen.
Bron: insideretail.asia

Frankrijk: app van Auchan verdriedubbelt klantenrecensies
Recensies van klanten zijn een belangrijk onderwerp voor online retailers. Als een product 50 recensies krijgt, wordt de omzet van dit product gemiddeld met 30% vergroot, aldus Bazaarvoice, dat verantwoordelijk is voor het management van de recensies bij de site van Auchan. Auchan heeft samen met Budgetbox (La Poste Group) het aantal online recensies fors toe laten nemen.
Bron: internationalsupermarketnews.com

VK: Tesco stopt met een-uurs-thuisbezorgdienst
Tesco is gestopt met de een-uurs-thuisbezorgdienst, die in Londen beschikbaar was. De dienst Tesco Now ging in mei 2017 van start. Klanten in het centrum van Londen konden binnen een uur bestelde boodschappen aan huis laten bezorgen. De bestellingen konden bestaan uit maximaal 20 producten uit een assortiment van 1.000 artikelen. De dienstverlening werd opgezet in samenwerking met Quiqup. Het einde van de thuisbezorgdienst laat de knelpunten zien van een bezorgdienst in samenwerking met een ander bedrijf. Samenwerking met andere bedrijven kan mogelijk de kosten voor thuisbezorging verlagen en het inzetten van de dienst in een stroomversnelling plaatsen. Het kan echter ook een negatief effect op de klantenservice hebben. Andere Britse ketens als Waitrose en Co-op werken eveneens met partners voor thuisbezorging, terwijl Sainsbury's de bezorgdienst intern heeft opgezet. Tesco stopte in november met de een-uur-bezorgdienst en gaat zich nu richten op een bezorgdienst die bestellingen op de dag zelf bij de klant aflevert.
Bron: retailanalysis.igd.com

Duitsland: Rewe wil kassa's sneller maken
De trend voor meer selfservice wordt steeds groter in Europese supermarkten. Rewe wil op deze trend inhaken door middel van een verbeterde winkelervaring: een sneller betaalproces bij kassa's. In de toekomst moeten consumenten in staat zijn om zelf hun boodschappen te scannen, onder andere door middel van de eigen smartphone. Met het oog op deze technologie gaat Rewe een pilotproject inzetten bij een vestiging in Rodenkirchen bij Keulen. Hier wordt getest in hoeverre Duitsers bereid zijn om gebruik te maken van zelfscantechnologie. In plaats van dat producten op de lopende band van een conventionele kassa worden geplaatst, kunnen klanten hun producten zowel met eigen smartphones als met scanners van de supermarkt scannen. Om van de nieuwe service met een smartphone gebruik te maken moet de klant eerst de Smart Shopping-app installeren en zich aanmelden met de eigen Payback-account. Vervolgens moet bij de ingang van de supermarkt een QR-code worden ingescand.
Bron: internationalsupermarketnews.com

Rusland: Mogelijke overname van aandeel in Lenta
Volgens de Russische supermarktketen Lenta is er sprake van overleg tussen Severgroup LLC en Luna Inc, dat in handen is van de TPG-groep. Het overleg betreft de overname van het aandeel van Luna Inc. in Lenta. Severgroup gaat mogelijk dit aandeel van 34,13% van Luna Inc. overnemen. Volgens Lenta is vooralsnog geen overeenkomst tussen de twee partijen bereikt. De overname mag alleen plaatsvinden als Severgroup aan alle aandeelhouders een overnamebod heeft voorgesteld. 
Bron: uk.reuters.com

Kenia: Uitbreidingen van Shoprite in Nairobi
De populaire Zuid-Afrikaanse supermarktketen Shoprite heeft een nieuwe winkel geopend in Nairobi in Kenia. Eerder werd in december de eerste vestiging van Shoprite in Kenia geopend. Voor het einde van 2019 wil de keten nog eens twee nieuwe winkels opzetten. Shoprite heeft eerder succes behaald met uitbreidingen in andere Afrikaanse markten, zoals Nigeria. De geplande uitbreidingen in Kenia zijn van groot belang, gezien kenia als een van de grootste markten van Afrika geldt. Wel zal Shoprite te maken krijgen met felle concurrentie van zowel lokale als buitenlandse retailketens. Dit geldt met name voor de hoofdstad Nairobi.
Bron: venturesafrica.com

Finland: K Group heeft marktaandeel van 36,1%
De Finse retailer K Group zag over 2018 zijn marktaandeel met 30 basispunten toenemen tot 36,1%. De prestaties van K Group werden voornamelijk gestimuleerd door het merk K-Supemarket. Dit winkelformat had van alle supermarktketens de sterkste omzetgroei, zo blijkt uit statistieken van Nielsen. Ook de keten K-Citymarket nam aanzienlijk toe.
Bron: esmmagazine.com

Australië: Drakes begins implementation of WCS' CSnx warehouse management platform
Drakes, de grootste onafhankelijke supermarktketen van Australië, gaat het managementsysteem CSnx van Worldwide Chain Stores installeren. Het systeem wordt specifiek gebruikt bij de nieuwe groothandelsafdeling van Drakes, Brave Logistics. Drakes beweegt zich weg van traditionele leveranciers bij het inkopen van voorraden. Brave Logistics zal als groothandelsafdeling de supermarkten van Drakes ondersteunen, zodat er efficiënter met kosten kan worden omgegaan. 
Bron: realwire.com

VS: Ahold-Delhaize gebruikt nieuwe logistieke oplossing
Ahold-Delhaize USA gaat gebruik maken van een nieuw logistiek systeem dat is ontwikkeld door de afdeling Retail Business Services. Het nieuwe systeem moet helpen om tijdig producten in te slaan. Het systeem wordt gebruikt voor de ketens Food Lion, Giant Food, GIANT/MARTIN’S, Hannaford, Peapod en Stop & Shop. De nieuwe oplossing maakt gebruik van technologie van Solutions. Door een efficiëntere manier om met voorraden om te gaan zal het aanbod van de winkels door middel van dit systeem verbeteren qua versheid. Het systeem wordt gebruikt bij zowel fysieke winkels als online retail door middel van afhaalpunten en thuisbezorging.
Bron: globenewswire.com

Canadese winkels missen CA$63 mln aan omzet door schaarste
Uit onderzoek van Field Agent blijkt dat de grootste ergernis van Canadese klanten neerkomt op het missen van producten door gebrek aan voorraad. Het onderzoeksbureau hield een enquête onder 1.775 Canadezen over de beschikbaarheid van producten tijdens hun wekelijkse boodschappen. Het onderzoek loopt voor op de introductie van een nieuwe dienstverlening onder de naam On-Shelf Availability (OSA) Monitor Canada, waarmee de beschikbaarheid kan worden achterhaald van producten in supermarkten in het weekend. Het onderzoek van Field Agent laat zien dat Canadese retailers een omzet mislopen van zoveel als CA$63 miljoen (€41,8 miljoen) in verband met producten die niet meer op voorraad zijn. Consumenten die anders bereid zouden zijn om in een bepaalde winkel boodschappen te doen, verlaten deze winkel zonder enige transactie als ze gewenste producten niet in de schappen terug kunnen vinden. Het missen van producten kwam in de enquête naar voren als de grootste ergernis voor 29% van de ondervraagde Canadezen. 28% ergerde zich vooral aan te weinig open kassarijen en 14% aan te drukke gangpaden.
Bron: canadiangrocer.com

VS: Harris Teeter installeert zelfscankassa's
Een vestiging van Harris Teeter in Charlotte, North Carolina gaat alle conventionele kassa's in de winkel vervangen met zelfscankassa's. Communicatie-manager Danna Robinson meldde dat de gemiddelde transactie per klant in de winkel aanzienlijk kleiner is dan bij andere vestigingen van de supermarktketen, waardoor de winkel beter geschikt is voor zelfscankassa's. Ondanks dat hierdoor cassières overbodig zouden zijn, zullen er geen ontslagen vallen. Er zijn geen plannen om ook bij andere locaties alle conventionele kassa's op deze manier te vervangen, omdat de vestiging in Charlotte de enige winkel van deze omvang is.
Bron: delimarketnews.com

VS: Price Rite introduceert nieuw winkelconcept in Connecticut
Price Rite Marketplace heeft vijf winkels in Connecticut heropend met een vernieuwde winkel layout en een nieuw assortiment. Het nieuwe winkelconcept is ontwikkeld aan de hand van een pilotfase met drie winkels in Pennsylvania. De vernieuwde winkels hebben een groter huismerkassortiment onder de naam Wholesome Pantry. Ook hebben de winkels een nieuwe broodafdeling, een versafdeling in de vorm van een boerenmarkt en een speciale afdeling met kortingsacties en tijdelijk in prijs verlaagde producten. Verder maken de nieuwe Price Rite-winkels gebruik van LED-verlichting, een nieuw interieur en zelfscankassa's.
Bron: grocerydive.com

Amazon is meest waardevolle retailmerk ter wereld
Amazon is volgens de Brand Finance Retail 50-index wederom het meest waardevolle retailmerk ter wereld. De waarde van Amazon nam jaar op jaar met 25% toe tot US$187,9 miljard (€167,5 miljard). Het bedrijf weet zijn voorsprong op de concurrentie te vergroten dankzij een steeds breder portfolio aan formats. De nieuwe supermarktketen die Amazon de VS op wil zetten heeft direct invloed gehad op de aandelenkoers van andere grote supermarktketens, zoals Walmart en Kroger. Walmart was volgens de index qua waarde gestegen met 10% tot US$67,9 miljard (€60,5 miljard), terwijl Kroger met 8% toenam tot US$5,6 miljard (€5,0 miljard). De waarde van het merk Amazon is groter dan dat van de daarna volgende merken in de index samen. Naast Walmart zijn deze merken Home Depot, Lowe's, IKEA en CVS Health.
Bron: brandfinance.com 

VS: Lidl opent eerste buurtwinkel
Lidl heeft bij het hoofdkwartier in Arlington, Washington zijn eerste vestiging volgens een buurtwinkelformat geopend. De Lidl Express is wereldwijd de kleinste winkel die ooit door de discounter is geopend. De winkel heeft een oppervlak van slechts 100 vierkante meter en bevindt zich op de begane grond van het hoofdkantoor. Hoewel de winkel voor algemeen publiek toegankelijk is, is de voornaamste doelgroep het eigen personeel. Het assortiment bestaat uit food-to-go-producten, waaronder verse bakproducten en koffie. De winkel heeft ook een aantal versproducten en wijnen. Er zijn verder geen plannen voor andere Express-winkels.
Bron: retailanalysis.igd.com

Publicatiedatum: