Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interne kick-off luidt samenwerking in met bezoek aan proefkas

Aartsenfruit exclusieve partner in Benelux voor Driscoll's bessen in open verpakkingen

Tholen – Wat hebben Driscoll's - een wereldwijde zachtfruitteler met een eigen veredelingsprogramma en een focus op de afzet richting retail - en aartsenfruit - dat importeert uit meer dan 50 landen en haar ruime groenten- en fruitassortiment volledig afzet op de Benelux-markt richting alle markten buiten het supermarktkanaal - met elkaar gemeen? Op het eerste gezicht misschien niet veel. Toch vond gisteren de interne kick-off van de samenwerking plaats. Vanaf nu zal aartsenfruit exclusief binnen de Benelux het Driscoll's-assortiment in de open verpakkingen gaan voeren.

"We hebben eerst samen gedanst en nu komen we in een volgende fase van de verkering terecht. Daarbij zijn we er achter gekomen dat onze bedrijven een totaal verschillende manier van denken en werken hebben. Maar 1 + 1 = 3. Het was dan ook geen liefde op het eerste gezicht, maar daar komen de beste relaties uit", zo hield Jack Aartsen de aanwezige collega's van beide bedrijven in liefdestermen voor.  Hij gaf aan veel bewondering voor Driscoll's te hebben. "Welk fruitbedrijf buiten de bananen om, is erin geslaagd een sterk consumentenmerk op te bouwen?"

Ook Stefan Spanjaard, Sales Group Manager van Driscoll's EMEA zag uit naar de samenwerking. "In de Europese retail hebben we onze wegen goed gevonden, maar voor de weg naar de groothandel en specialisten vormt het fijnmazige distributienetwerk voor ons een uitdaging. We zijn dan ook blij dat we in navolging op onze partners in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Noord- en Zuid-Duitsland in aartsenfruit een partner voor de Benelux-markt hebben gevonden."

"We hebben met onze 'berries' een productcategorie die behoorlijke groei vertoont en nog veel meer groeipotentie heeft. Om onze producten ook bij de specialisten onder de aandacht te brengen zijn we afgelopen jaar ook 'Vriend van ADN' geworden, waarna we in samenwerking met aartsenfruit alle detaillisten die niet tot onze klantenkring behoorden hebben laten kennismaken met onze producten, met een speciale focus op onze unieke braam. Zij kunnen vanaf nu exclusief bij aartsenfruit terecht. Al met al een perfect voorbeeld van co-creatie", vertelde Stefan.


Stefan Spanjaard en Jack Aartsen

Brand manager Sabrina Maas van Driscoll's wees in haar presentatie op het belang van samenwerking, met onder meer de veredeling, telers en klanten. "We doen het samen met de gehele keten. Als mensen bessen eten, worden ze vrolijk. Dat is de reden dat we in 2016 ons merk opnieuw gepositioneerd hebben. Het is onze missie om iedereen te laten houden van zachtfruit. We willen niets liever dan ‘s werelds meest geliefde zachtfruitbedrijf zijn en de levens van iedereen die we raken op een positieve manier beïnvloeden. Daarom proberen we continue te innoveren in onze variëteiten, producten en verpakkingen. Daarbij vormen smaak, uiterlijk en houdbaarheid de rode draad in alles wat we doen, want daar komen consumenten voor terug. Zachtfruit staat namelijk vaak nog niet standaard op het boodschappenlijstje."


Bezoek aan het test plot van Driscoll's bij teler Kees van Haperen 

Ook Jack Aartsen gaf een toelichting op zijn bedrijf dat gekenmerkt wordt door een eigenzinnige visie. "We voorzien met onze locaties in Breda, Venlo en Sint-Katelijne Waver alleen klanten in de Benelux en exporteren juist niet. Daarbij beleveren we geen retail, die toch zo'n 70% van de landelijke omzet bepalen. Wij richten ons vol op die overige 30%, waarin wij marktleider zijn. Wekelijks voorzien wij zo'n duizend klanten van ons brede assortiment en in totaliteit vermarkten we jaarlijks 25 miljoen colli groenten en fruit."

In Hong Kong hanteert aartsenfruit dezelfde strategie met een eigen vestiging op de Aziatische markt. Ook hier wordt de retail gemeden, maar worden zo'n honderd distributiepunten op de markten in zo'n vijftien landen in Zuidoost-Azië bediend. Qua import is de scope wereldwijd. "We hebben een allergie voor tussenschakels. We werken direct samen met meer dan 650 producenten wereldwijd", vertelde Jack.

Vormen voor de Benelux-vestigingen de belangrijkste herkomstlanden Spanje, Italië, Zuid-Afrika, Nederland en Peru, voor de Aziatische vestiging zijn dat Zuid-Afrika, Australië, Peru, Chili en Israël. Waar in de Benelux de grootste producten druiven, salades, mandarijnen, appels en sinaasappelen zijn, behoren in Azië de druiven, grapefruits, sinaasappelen, kersen en berries tot de top-5. "Maar ik zie gezien de groei de berries in Azië de komende jaren zeker verder opschuiven."

Aan de aanwezige commerciële teams de uitdaging om die groei ook met het Driscoll's assortiment in de Benelux-markt te realiseren. Ze konden in elk geval gisteren hiervoor de nodige productkennis opdoen, want tot de kick-off behoorde ook een bezoek aan de proefkas van Driscoll's bij Kees van Haperen in Prinsenbeek, waar de nieuwste aardbeien, frambozen en bramenrassen met diverse teeltmethoden worden getest. Een blinde smaakproef met de Driscoll's rassen in combinatie met de publieke rassen vormden een smaakvol einde van de excursie, waar zo'n 40 Aartsenfruit- en 20 Driscoll's collega's aan deelnamen.

6 april open huis aartsenfruit Venlo
Driscoll’s zal zich ook presenteren tijdens het open huis van aartsenfruit Venlo op 6 april 2019. Tijdens het open huis van aartsenfruit in Venlo geeft aartsenfruit je de kans om de wereld van groenten en fruit te ontdekken én je kunt alles te weten komen over werken bij aartsenfruit. Het bedrijf verwelkomt graag iedereen op zaterdag 6 april van 13:00 tot 17:00 bij aartsenfruit Venlo, Freshpark, Venrayseweg 194, Venlo.

www.driscolls.nl
www.aartsenfruit.nl