Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk: Bio-afzet wint terrein

Met een stijging van 23% in de laatste 12 maanden draagt de afzet van bio-producten 45% bij aan de groei in consumenten-items en AGF-producten in supermarkten. Grote retailketens als E.Leclerc en Carrefour hebben begrepen dat de toekomst in deze markt ligt. 

Bioproducten genereren een opbrengst van 8 miljard euro waarvan grote retailers 46% voor hun rekening nemen. Dankzij online afzet en uitgebreide supermarktnetwerken hebben retailgiganten een marktaandeel veroverd. Voor gespecialiseerde winkels zoals Biocoop en Bio c'Bon is de globale opbrengst 36%. Directe afzet van producent aan consument komt op 13% en ambachtelijke bakkers, wijnhandelaren en slagers op 5%.

De bio-markt werd voorheen gedomineerd door Biocoop, die in Frankrijk al meer dan 40 jaar bestaat met 530 winkels. Daarna komt La Vie Claire met 325 winkels en Biomonde met 200 winkels. Andere groepen als Casino en Naturalia hebben 150 winkels.

In 12 maanden is de afzet van bio-producten in de supermarkten gestegen: 94% van de Franse huishoudens kocht minstens één keer een bio-product. Het gespendeerde bedrag komt met 21,20 euro meer op 134,30 euro. De afzet van bio-gecertificeerd AGF komt op 45% van de groei in consumenten-items en AGF in supermarkten tussen februari 2018 en februari 2019.

Bron: lineaires.com 

Publicatiedatum: