De Duitse Netto Marken-Discount neemt een stap op het gebied van duurzaamheid door de introductie van recyclebare, herbruikbare netten in mei 2019, die voor AGF en losse bakproducten gebruikt kunnen worden. Het milieuvriendelijke alternatief voor wegwerp plastic zakken zal vanaf 20 mei verkrijgbaar zijn in bijna alle 4.200 Netto winkels.
Duitsland is de Europese leider wat verpakkingsafval betreft. Volgens de Federal Environment Agency werd een totaal van 18,2 miljoen ton in 2016 geproduceerd. 3,1 miljoen ton daarvan vormt een probleem voor ons eco-systeem. Netto verhoogt daarom z'n inzet voor duurzaamheid. Het is een van de eerste discounters in Duitsland die een dergelijke stap neemt.
Christina Stylianou van Netto: "De herbruikbare netten zijn een van de vele maatregelen die we nemen. We gebruiken al verpakkingen van graspapier en hebben een natuurlijk eigen merk voor AGF."
Nieuwe, meer duurzame producten in het assortiment
Sinds midden januari verkoopt Netto appelen in een verpakking die gemaakt is van 40% graspapier. De gember wordt verkocht onder het eigen BioBio label. Er zijn bio-komkommers verkrijgbaar die een laser label hebben. En veel AGF wordt zonder folie verkocht.
Daarnaast verkoopt Netto vleesproducten in een Flatskin verpakking in plaats van op een conventionele tray. De verpakking bestaat uit FSC-gecertificeerde kartonvezels en twee erg dunne filmlagen, waarin 60% minder plastic verwerkt is. Ook het gevogelte wordt in een lichtere soort plastic verpakt.
Focus op plastic tasjes
Netto neemt ook deel aan de vrijwillige inzet om het gebruik van plastic tassen te verminderen. Ze bieden een selectie van verschillende shoppingtassen aan, die geschikt zijn voor hergebruik en bestaan uit gerecycled materiaal. Daarnaast is het hele assortiment tassen overgestapt op de Blue Angel productlijn.
Voor meer informatie: www.netto-online.de