Abonneren

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Resultaten kunnen tot nieuwe rassen leiden

Amerikaanse onderzoekers ontcijferen het walnoot genoom

Momenteel produceert Californië 99% van de walnoten in de VS. Nieuw onderzoek zou een boost kunnen geven aan de groei van de walnootsector die op 1,4 miljard euro staat. Hoe? Door het gemakkelijker te maken om walnootbomen te kweken die beter bestand zijn tegen bodempathogenen waar nu veel van de 4.800 Californische telers last van heeft.

Tijdens een studie heeft een team onderzoekers van de universiteit van Californië, Davis en USDA's Agricultural Research Service (ARS), een unieke benadering gekozen door de volgorde van genomen van de Engelse walnoot en z'n wilde Noord-Amerikaans familielid te bepalen met twee moderne technologieën: DNA volgorde en optisch in kaart brengen van genomen. Het resultaat wordt geacht het beste te zijn dat ooit op dit gebied ondernomen is.

Volgens een artikel op sciencedaily.com zou de benadering van genoomvolgorde van bomen en andere houtachtigen de deur kunnen openen naar een beter begrip van de genetisch blauwdruk van amandelen, pecannoten, pistachenoten en druiven.