Portugal: Sonae MC heeft toename in like-for-like omzet van 2,8%
De Portugese retailer Sonae MC, dat onder andere verantwoordelijk is voor de keten Continente, had over heel 2018 een toename in like-for-like omzet van 2,8%. Dankzij winkeluitbreidingen is de totale omzet met 7,0% toegenomen tot €4,16 miljard, terwijl de de bruto winst met €15 miljoen toenam tot €228 miljoen. Sonae MC sloot het jaar af met een netwerk van 1.085 winkels, wat jaar op jaar een toename is van 122. In het jaar tot nu toe zijn er al drie nieuwe Continente Bom Dia-winkels en een Continente Modelo-vestiging geopend. In begin 2019 werd de overname afgerond van een aandeel van 60% in Arenal, een Spaanse drogisterijketen. Over het algemeen had de Sonae-groep een toename in omzet van 8,1% tot €5,95 miljard. De totale bruto winst steeg met 8,4% tot €702 miljoen.
Bron: esmmagazine.com
Lidl opent tijdelijke tuin in treinstation Brussel
Lidl heeft voor een paar dagen een tijdelijke tuin geopend in het centraal station van Brussel. De tuin is bedoeld om het begin van de lente te vieren. Reizigers kunnen in de tuin even tot rust komen en kennis maken met het tuinassortiment van de supermarktketen. De actie van Lidl specifiek ter promotie van de online winkel Lidl-shop.be. In de tuin zijn de 92 producten van het online assortiment beschikbaar. Kleinere artikelen van dit assortiment zullen met een paar weken ook in conventionele Lidl-vestigingen voor handen zijn.
Bron: retailanalysis.igd.com
Duitsland: Aldi Nord en Aldi Süd besparen water
Aldi Nord en Aldi Süd hebben een project voor waterbesparing opgezet. Met dit project wordt specifiek gekeken naar de leveringsketens voor AGF en textiel. Ook hebben beide discountketens zich aangesloten bij de Alliance for Water Stewardship (AWS), een internationaal netwerk dat zich sterk maakt voor waterbesparing. "Samen met onze leveranciers en partners willen we verantwoordelijk met water omgaan", zegt Julia Adou van Aldi Süd. "Het is belangrijk voor ons dat we het risico binnen onze leveringsketen minimaliseren, watermanagement optimaliseren en tegelijkertijd de kwaliteit van het water verbeteren. Daarom hebben we een duidelijk plan opgesteld in ons beleid met betrekking tot waterbesparing." Aldi Nord en Aldi Süd hebben ook plannen aangekondigd om het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen bij AGF te verminderen. Een van de maatregelen is een uitvoerig systeem om residuen van gewasbeschermingsmiddelen te controleren.
Bron: esmmagazine.com
Australië: Coles gaat samenwerking aan met Ocado
Coles Group Limited is begonnen met een exclusieve overeenkomst met Ocado. De automatiseringstechnologie van Ocado voor distributiecentra en thuisbezorging wordt voor het einde van 2023 naar Australië gebracht. Volgens het contract gaat Ocado met Coles in Australië werken aan de introductie van een online thuisbezorgsysteem voor boodschappen. Dit systeem omvat onder andere een sterk verbeterde online winkelervaring dank zij het Ocado Smart Platform en twee geautomatiseerde distributiecentra in Melbourne en Sydney. Ocado wordt verantwoordelijk voor zowel de installatie van de centra als het onderhoud. Ook wordt technologie toegepast voor het laatste traject van de leveringsketen tot aan het adres van de consument.
Bron: colesgroup.com.au
China: Tmall Global importeert voor US$200 miljard
Alibaba is van plan om in de komende vijf jaar met twee initiatieven voor US$200 miljard (€177,1 miljoen) aan producten in China te importeren. Een van de uitgangspunten van Alibaba is om overal ter wereld makkelijk zaken te kunnen doen. In China wil het bedrijf helpen om andere ondernemingen makkelijker op de wereldmarkt te laten komen. Een middel dat daarbij wordt gebruikt is het online platform Tmall Global. De twee initiatieven die Alibaba via Tmall Global aan wil bieden voor internationale merken zijn Centralised Import Procurement (CIP) en Tmall Overseas Fulfilment (TOF).
Bron: retailanalysis.igd.com
Denemarken: Coop werkt samen met online marktplaats
Het Deense Coop is een samenwerkingsverband aangegaan met de online marktplaats Råhandel. Hierdoor is Coop in staat om producten van lokale telers via een centraal punt te verzamelen, waarna deze producten naar verschillende vestigingen worden gestuurd. De samenwerking wordt in eerste instantie getest bij zeven winkels in de omgeving van Roskilde. Het nieuwe samenwerkingsverband moet ervoor zorgen dat lokale producten efficiënter bij winkels belanden en daardoor meer tijd besparen voor de telers. Volgens een woordvoerder van Coop is er steeds meer interesse naar lokale producten. "Tot nu toe was het leveren van deze producten echter moeilijk voor zowel de leverancier als voor de winkels zelf. Ook was het aanbod beperkt. Met de samenwerking met Råhandel verwachten we een doorbraak, die voor meer nieuwe mogelijkheden zal zorgen en het aanbod aan lokale producten significant toe zal laten nemen."
Bron: esmmagazine.com
Ghanese overheid wil meer lokale producten bij supermarkten
De Ghanese overheid is een campagne begonnen om zowel lokale als internationale supermarkten in Ghana aan te moedigen meer lokale producten aan te bieden. De campagne heeft de naam “Made in Ghana Display” en is het contact aangegaan met een aantal grote ketens om meer ruimte binnen winkels toe te wijzen aan in Ghana geproduceerde goederen.
Bron: ghanabusinessnews.com
België: Carrefour opent eerste afhaalpunt voor voetgangers
Carrefour heeft in Brussel zijn eerste afhaalpunt voor voetgangers geopend. Via het afhaalpunt is het gehele assortiment van de hypermarkten van Carrefour beschikbaar, inclusief enige promotieacties. Ook worden dezelfde prijzen als bij de hypermarkten gehanteerd. Het afhaalpunt in Brussel is de Belgische versie van het "drive piéton"-concept dat door Carrefour is verschillende Franse steden is toegepast. Het concept van drive piéton is simpel: klanten bestellen online hun boodschappen en halen deze bij het afhaalpunt op. De bestellingen worden bij een distributiecentrum samengesteld. De consument kan zelf bepalen wanneer de boodschappen worden afgehaald. Carrefour hoopt met de nieuwe dienst een nieuw soort consument aan te spreken. In stadsgebieden zijn meer eenpersoonshuishoudens te vinden en hebben minder inwoners een rijbewijs.
Bron: retaildetail.eu
Lidl introduceert chatbot in Duitsland
Lidl heeft in de vorm van een chatbot een digitale assistent ontwikkeld voor de Duitse markt. De chatbot heet LiA en is beschikbaar via Facebook Messenger. Het doel van de digitale assistent is om informatie te geven over wekelijkse aanbiedingen, winkellocaties, bestelde producten of zelfs carrièremogelijkheden bij Lidl. De chatbot wordt voortdurend verbeterd aan de hand van de informatie die door interactie met consumenten wordt opgedaan. Via een online campagne konden consumenten kiezen hoe LiA eruit zou zien door op een van twee verschillende ontwerpen te stemmen.
Bron: retailanalysis.igd.com
VS: Walmart sluit winkels
Walmart gaat verspreid over acht staten in de VS minstens negen vestigingen sluiten. Onder de winkels bevinden zich een Walmart Supercenter in Lafayette, Louisiana en acht Walmart Neighborhood Market-locaties in Arizona, Californië, Kansas, South Carolina, Tennessee, Virginia en Washington. Vestigingen volgens het Walmart Neighborhood Markets-format zijn ongeveer vijf keer zo klein als een Walmart Supercenter en zijn vooral gericht op versproducten. De meeste winkels worden volgens werknemers van de betreffende vestigingen gesloten op 19 april. De sluitingen werden eerder bevestigd door Walmart bij verschillende lokale nieuwsbladen.
Bron: businessinsider.nl
VS: Target renoveert 14 winkels in Minnesota
Target is van plan om voor het einde van 2020 in totaal 1.000 locaties te vernieuwen. Dit jaar worden zo'n 300 winkels gerenoveerd, waaronder 14 locaties in Minnesota. De retailgroep gaat $50 miljoen (€44,3 miljoen) investeren in de renovatie van 9 winkels in de omgeving van Minneapolis-St. Paul. Eerder besteedde Target $250 miljoen (€221,4 miljoen) aan het verbeteren van 27 winkels in omliggende voorsteden van Minneapolis.
Bron: startribune.com