Saskia Smulders, GfK

"De gehaaste consument wil meer gemak"

Tholen – De gehaaste consument heeft weinig tijd om zich druk te maken over de maaltijd. Ze willen eetoplossingen die hen helpt om slimmer met de uren die er in een dag zitten om te gaan. Of simpel gezegd: zodat er tijd over blijft om te relaxen en een leuke Netflix serie te bingwatchen. Dat concludeert Saskia Smulders, key accountmanager bij GfK na zelfonderzoek maar vooral op basis van marktcijfers. Die laatste maken overduidelijk dat de groei van convenience georiënteerde kanalen de markt overstijgt. Voor de gehaaste consument is tijd het belangrijkst en ze hebben daar ook geld voor over.

Saskia Smulders presenteert markttrends tijdens de bijeenkomst Consument & Retail van GroentenFruit Huis op 21 maart 2019

Tijdens de bijeenkomst Consument & Retail voor leden van GroentenFruit Huis behandelde Saskia de marktontwikkelingen in 2018. Wanneer gekeken wordt naar de verschillende afzetkanalen, springt de groei van online boodschappen doen (+33 procent) en online maaltijdbezorging (+23 procent) met kop en schouders boven de markt uit. Speciaalzaken en catering groeien ook, maar iets langzamer met respectievelijk 1 en 1,5 procent. Daarop volgen supermarkt (+3), horeca (+ 4) en gemakformules (+5  procent).

Op productniveau is ook terug te zien dat consumenten op zoek zijn naar gemak. Zo steeg de marktpenetratie van verspakketten afgelopen jaar met 4 procent, waardoor inmiddels 1 op de 4 huishoudens een verspakket koopt. Binnen groenten zijn de roerbak-/wokgroenten mixen een van de snelste stijgers. Met 5 procent staan ze op de tweede plaats tussen paprika’s (8 procent) en tomaten (3 procent). Ook bewerkt fruit vertoont groei: in omzet met 15 procent en in volume met 19 procent. Ondanks de mooie groeicijfers benadrukte Saskia de uitdaging om het bewerkte fruit te waarborgen gezien de groeiende weerstand tegen plastic verpakkingen.

Consumenten kopen online steeds vaker groenten en fruit blijkt uit de cijfers en, hoewel het aandeel AGF vers een stijgende lijn vertoont, ligt de groei nog onder het gemiddelde als het gaat om de online aankoop van FMCG. “Hier liggen kansen, want als je eenmaal op het digitale boodschappenlijstje van de shopper staat, zit je gebakken. Groot voordeel is dat het online schap, in tegenstelling tot het fysieke schap, wél rekbaar is ”, zei Saskia. “Het is daarbij belangrijk om online het verhaal van versheid van groenten en fruit beter te vertellen.”

Er zijn grote verschillen binnen groepen consumenten voor wat betreft de aankoop van groenten en fruit. Vooral bij welgestelde gezinnen en ouderen liggen groenten en fruit regelmatig in het boodschappenmandje. Het percentage consumenten dat veel groenten en fruit koopt, bedraagt 20 procent van de kopers. Zij zijn goed voor bijna de helft van het aangekochte volume (45 procent groente; 51 procent fruit). Lichte kopers blijven flink achter, zij kopen slechts een keer per week groenten en een keer per twee weken fruit. “Om hen aan boord te houden, blijft een goede prijs cruciaal”, besluit Saskia.

Voor meer informatie
GfK
Saskia Smulders
T +31 (0) 88 4351509
M +31 (0) 6 81 872 732
saskia.smulders@gfk.com 
www.gfk.com 

GroentenFruit Huis
Wilco van den Berg
T    + 31 79 368 11 19
M  + 31 6 134 75 666
vandenberg@groentenfruithuis.nl
www.groentenfruithuis.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven