Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Fusie Sainsbury's/Asda wordt onmogelijk gemaakt"

JD.com werkt aan nieuwe dienst voor lokale overheden in China
JD.com is begonnen met een nieuwe IT-dienst voor lokale overheden in China. Met JD iCity kunnen sociale kredietscores worden toegekend aan particulieren, ondernemingen en investeerders in relatie tot lokale bestuursinstanties in China. De nieuwe dienstverlening van JD.com zorgt ervoor dat de E-commerce-gigant meer werk maakt van het zogeheten smart city-concept. Met JD iCity kunnen de bestuursinstanties gebruik maken van middelen op basis van big data en kunstmatige intelligentie. Ook hebben deze instanties via de nieuwe dienstverlening toegang tot de enorme hoeveelheid aan informatie die JD.com via zijn 300 miljoen actieve klanten heeft vergaard.
Bron: scmp.com

Japan: Seven-Eleven experimenteert met korte openingstijden
Seven-Eleven Japan Co. is begonnen met een pilot-programma, waarmee bij eigen vestigingen kortere openingstijden worden gehanteerd. De proefperiode wordt gebruikt om te zien of de kortere openingstijden ook in de rest van het winkelnetwerk moeten worden toegepast. In het programma worden drie verschillende openingstijden geprobeerd, namelijk van 7 uur 's ochtends tot elf uur 's avonds, van 6 uur 's ochtends tot middernacht en van 5 uur 's ochtends tot 1 uur 's nachts. Het pilotprogramma wordt over een periode van een paar maanden uitgevoerd.
Bron: nippon.com

Jersey: Costcutter onthult nieuwe stijl van Mace
Costcutter heeft bij een Mace-vestiging in St. Brelade op het kanaleneiland Jersey de nieuwe stijl voor de Mace-keten onthuld. Het nieuwe uiterlijk is heeft onder andere nieuwe afbeeldingen op de ramen en een nieuw vormgegeven overkapping. De nieuwe stijl is bedoeld om meer onderscheidend vermogen aan de Mace-winkels te geven. Franchisenemers krijgen de keuze uit twee verschillende vormgevingen op basis van hout of op blauw vinyl. Ook wordt het assortiment van de Mace-winkels verbeterd om tegemoet te komen aan de stijgende vraag.
Bron: talkingretail.com

Spanje: Covirán heeft 5,6% meer jaaromzet
De Spaanse retailgroep Supermercados Covirán had in 2018 een toename in omzet van 5,6% tot €1,37 miljard. Van deze omzet was €1,24 miljard afkomstig van winkels in de thuismarkt, terwijl €134 miljoen werd gegenereerd door winkels in Portugal. De bruto winst steeg met 2,41% tot €8,06 miljoen. De cash flow aan het einde van het jaar was 8% hoger dan in vergelijking met dezelfde periode van het jaar ervoor. Coviran maakt gebruik van een coöperatief bedrijfsmodel. De groep heeft in totaal 2.467 leden, waarvan er 2.224 leden zich in Spanje bevinden en 223 leden in Portugal. De groep heeft een marktaandeel van 2,76% in Spanje en van 0,88% in de Portugese sector.
Bron: esmmagazine.com

Nigeria: SPAR wint onderscheidingen voor retail
SPAR Nigeria is bekend gemaakt als de winnaar van de 2019 Best Retail and Superstore Brand Award. Dit werd aan het einde van februari aangekondigd tijdens de derde editie van de West Africa Brands Excellence Awards in Lagos. SPAR krijgt de onderscheiding wegens zijn uitstekende service naar Nigeriaanse consumenten en de waarde die de keten voor de regio heeft. De jaarlijkse prijsuitreiking wordt georganiseerd oor het instituut voor Brand Management van Nigeria (IBMN). Volgens de directeur van IBMN, Desmond Esorougwe, blijkt uit onderzoek dat SPAR ruim voor loopt op zijn concurrentie: “SPAR Nigeria staat bekend om de positieve impact van de keten op de levens van zijn klanten, de filantropische acties die het bedrijf uitvoert en de innovatie van de producten en diensten die de keten aanbiedt."
Bron: spar-international.com

VK: Co-op Group begint thuisbezorgdienst
The Co-op Group is begonnen met een thuisbezorgdienst. De bezorgdienst heeft zijn debuut in een proefperiode bij negen vestigingen in Londen. Het is voor het eerst dat de keten online producten aanbiedt via de eigen website shop.coop.co.uk. Eerder werd geëxperimenteerd met robotbezorgers in Milton Keynes en een gratis bezorgdienst voor boodschappen door middel van taxi's. De nieuwe bezorgdienst is in eerste instantie beschikbaar voor consumenten die in een straal van vier kilometer wonen vanaf een vestiging in Chelsea. Later zal de bezorgdienst bij de acht andere winkels beschikbaar zijn. De bestellingen worden bezorgd door middel van elektrische fietsen van  e-cargobikes.com. Bij de bezorgdienst wordt ervan uit gegaan dat de consument binnen twee uur zijn bestelling aan huis heeft. Er wordt een bezorgtoeslag gehanteerd van £5 (€5,84) en een minimum bestelbedrag van £15 (€17,52). Prijzen zijn verder hetzelfde als bij fysieke winkels van The Co-op Group. Ook wordt via de eigen site een afhaaldienst opgezet.
Bron: thenews.coop

België: Colruyt stopt met conventionele prijslabels
De Belgische supermarktketen Colruyt wil voor het einde van dit jaar conventionele prijslabels vervangen met nieuwe elektronische varianten. De nieuwe labels krijgen ook een speciale chip waarmee klanten met behulp van een smartphone meer informatie over het product op kunnen vragen. Door de nieuwe elektronische labels wordt voor ongeveer 75 miljoen labels per jaar aan papier uitgespaard. Dit komt overeen met 90 ton aan papier. Ook worden de transportkosten hierdoor verminderd. Colruyt, dat uit gaat van een laagste prijs-garantie, kan de eigen prijzen ten opzichte van de concurrentie door middel van de elektronische labels makkelijker aanpassen. Andere supermarkten maken al langer gebruik van de elektronische labels. "Prijsaanpassingen worden vandaag de dag nog steeds handmatig doorgevoerd. Door dit proces te digitaliseren kan Colruyt makkelijker op prijsaanpassingen reageren," aldus directeur Christophe Dehandschutter.
Bron: brusselstimes.com

VK: "Sainsbury's/Asda-fusie wordt onmogelijk gemaakt"
De Britse supermarkten Sainsbury's en Asda hebben aangegeven bereid te zijn om 125 tot 150 vestigingen te verkopen in verband met de geplande fusie van de twee bedrijven. De Britse mededingingsautoriteit is echter van mening dat dit niet genoeg is. Volgens Sainsbury's en Asda is het oordeel van de overheidsinstantie op de geplande fusie in feite een verbod op deze fusie. De voorwaarden van de mededingingsautoriteit zorgen volgens de twee ketens ervoor dat de fusie onmogelijk kan worden uitgevoerd.
Bron: esmmagazine.com

Libanon: Spinneys werkt met Casino aan exclusieve import
Spinneys, een van de grootste supermarktketens in het Midden-Oosten, werkt samen met de Franse Casino Group aan een importcontract. De samenwerking houdt in dat Spinneys exclusief meer dan 5.000 verschillende Casino-producten mag importeren voor de Libanese markt. Onder deze producten bevinden zich onder meer versproducten en diepgevroren producten. De versproducten van Casino zijn vanaf maart in de schappen van Spinneys-winkels te vinden, terwijl de rest van het assortiment in april zal volgen.
Bron: zawya.com

VS: Target wil kassarijen versnellen met Snack Bar-concept
Target experimenteert met een nieuwe sectie bij de kassarijen, die speciaal gericht is op consumenten die alleen maar voor een snack de supermarkt bezoeken. Voor consumenten die alleen een snack willen kopen kan de ervaring bij kassa's erg frustrerend zijn, als er iemand voor ze zit met een volgeladen winkelwagen. Ook snelkassa's helpen weinig met dit probleem. De nieuwe Snack Bar-kassa's moet hier een oplossing voor zijn. De eerste Snack Bar-kassa is bij een paar Target-vestiging in Minneapolis geïnstalleerd. Een paar andere locaties verspreid over de VS zullen bij wijze van pilotproject ook een Snack Bar-kassa krijgen. De Snack Bar-afdeling heeft een assortiment dat bestaat uit Pizza Hut-producten, popcorn en andere snacks. Hoewel sommige Target-locaties ook eigen Starbucks-afdelingen hebben, zullen de Snack Bar-afdelingen hier apart van worden opgezet.
Bron: retailwire.com

VS: Associated Food Stores gebruikt kunstmatige intelligentie
Associated Food Stores werkt samen met het IT-bedrijf CB4 om door middel van kunstmatige intelligentie de winkelervaring te verbeteren. De gepatenteerde AI-technologie van CB4 maakt gebruik van informatie van vestigingen die al langere tijd in bedrijf zijn. Aan de hand van deze informatie wordt gekeken naar problemen die deze vestigingen hebben met betrekking tot het creëren van meer omzet of het verbeteren van de winkelervaring. Dit zijn bijvoorbeeld zaken als een gebrek aan een bepaald product op voorraad, producten die niet goed zichtbaar in schappen zijn of problemen met labels. Het gemiddelde assortiment in een hedendaagse supermarkt zit gemiddeld rond de 40.000 verschillende producten, waardoor dit soort problemen steeds moeilijker in kaart te brengen zijn. Het systeem van CB4 zorgt ervoor dat nauwkeurige prognoses kunnen worden gesteld over de omzet, als een bepaald probleem eenmaal is aangepakt. Ook kunnen winkelmanagers hierdoor een beter beeld krijgen van welke producten meer aandacht nodig hebben. Omdat de software achter het system van CB4 geen extra hardware nodig heeft, kan het systeem met een paar dagen worden geïnstalleerd.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Kroger-keten stopt met plastic zakken
De Kroger-keten QFC is de eerste afdeling van Kroger die stopt met het gebruik van plastic zakken in winkels. De ban op plastic zakken ligt in lijn met de landelijke aanpak van Kroger om dit soort materiaal uit zijn winkels te weren via het Zero Hunger | Zero Waste-initiatief. Tijdens april zal QFC per verkochte herbruikbare boodschappentas $1 doneren aan The Nature Conservancy, wat een internationale non-profit-organisatie voor duurzaamheid is.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: