De Italiaanse appelsector kampt momenteel met ups en downs. De vraag is er, er zijn geen problemen met de houdbaarheid en de kwaliteit is goed. Toch is de appelvoorraad hoog en als gevolg hiervan zijn de prijzen niet bevredigend.
"Er worden wel degelijk appelen geconsumeerd, tenminste dat is wat wij merken. Dat betekent dat de consumptie hoog is. Er is veel vraag en dat is mede te danken aan de kwaliteit van de merken en clubrassen", zegt Massimo Venturoli, manager bij Cenerini.
Het aanbod van merkappelen groeit en de prijzen hiervan zijn hoger. De verpakking heeft weinig effect want kopers kopen herkenbare appelen omdat deze meer zekerheden bieden wat betreft de kwaliteit.
"Er is veel vraag naar appelen in de klassieke krat van 30 bij 50 cm. De Golden blijft de best verkopende appel terwijl de Stark te maken heeft met dalende aantallen. De ruimte, die deze appel open laat, wordt opgevuld door de merkappelen en clubrassen."
"Ik heb veel klanten die appelen afzetten op lokale markten. Ze nemen gemiddeld een ton appelen per twee dagen af. Het zijn meestal losse appelen van goede kwaliteit. Deze hebben een prijs van €0,50 per kilo en worden afgezet tegen €0,99 per kilo. De hoeveelheden, die worden afgezet, zijn opmerkelijk. Lokale markten blijken een belangrijk afzetkanaal dat ernaar streeft om de beste prijs te combineren met goede kwaliteit", zegt Venturoli.
Contact:
Cenerini Spa
Via Paolo Canali, 1
40127 Bologna (BO) - Italia
Tel.: (+39) 051 2861161
Web: www.cenerini.com