Coöperatie Hoogstraten 2019: inzetten op belichte teelt, specialty-tomaten en verpakkingen

Tholen – Gisteren werd bij Coöperatie Hoogstraten de opening van het aardbeienseizoen feestelijk geopend en dat ging gepaard met de veiling van een kist aardbeien voor het goede doel. De primeuraardbeien werden voor een bedrag van €500,- per 500 gram verkocht aan Delidis. Het bedrag werd door Coöperatie Hoogstraten verdubbeld en Maaike Cafmeyer van Ups & Downs mocht de cheque in ontvangst nemen. Ups & Downs is een vereniging voor mensen met een bipolaire stoornis of chronische depressie.


Max Verheijen en Jef Van Echelpoel van Delidis met de net gekochte aardbeien

“Geen florissant jaar”

Voor de verkoop gaf Coöperatie Hoogstraten een persconferentie waarin ze terugblikten op 2018 en de plannen voor 2019 presenteerden. “2018 is niet het meest florissante jaar dat we hebben meegemaakt. De lange warme zomer kenmerkt dit jaar en de mindere vruchtzetting op de planten heeft ervoor gezorgd dat de productomzet 6 a 7% is teruggelopen. Hierdoor hebben we voor de aardbeien de 30.000 ton niet gehaald en heeft de prijsvorming tijdens de zomer periode gekke bokkensprongen gemaakt”, vertelde Luc Bruneel. Het aantal producenten is stabiel gebleven, mede door de nieuwe aangesloten telers uit Zundert. Het areaal tomaten-specials is gegroeid met met 10% naar 107 hectare. Tevens heeft de Coöperatie de belichte teelt van de aardbei(+1,7 ha) en tomaat(+13 ha) uitgebreid.


Luc Bruneel 

Projecten 2019

“In 2019 gaan we naast het inzetten op de korte keten en het jaarrond aanbieden van aardbeien door middel van LED inzetten op de diversificatie van de Sonsation- en Limalexia-aardbei. Tevens gaan we inzetten op radio, televisie en social media campagnes en de samenwerking met chef-kok Roger van Damme”, zegt Luc. “Ook introduceren we in 2019 een primeur door onze Gold-aardbeien aan te gaan bieden in kartonnen punnets."


Gaston Opdekamp opent de veiling voor de primeuraardbeien

Het tomatenareaal bij Coöperatie Hoogstraten is gegroeid met 10% tot 187%. “Meer dan 50% van dit areaal is bestemd voor smaaktomaten. Daarnaast vinden we het belangrijk om te benadrukken dat we smaaktomaten voor diverse gebruiksmomenten hebben. We hebben 365 dagen per jaar deze mooie lokale producten beschikbaar. Tevens zetten we ook voor tomaten in op minder verpakkingen door minder plastic te gebruiken en het verpakkingsgewicht te verminderen”, besluit Bruneel.


Luc Bruneel spreekt chef-kok Roger van Damme toe

Voor meer informatie:
Coöperatie Hoogstraten
Loenhoutseweg 59 (Kluis Z.1 - 1050)
2320 Hoogstraten, België
+32 33 40 02 11
sales@hoogstraten.eu 
www.hoogstraten.eu


Publicatiedatum:
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven