Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Meer antioxidanten in gesneden en ongekookte spinazie

Zoals we weten is spinazie een van de beste bronnen van de antioxidant luteïne, wat gezond is voor de ogen en het risico op macula degeneratie vermindert. Een nieuwe studie die in de Food Chemistry gepubliceerd werd, suggereert dat het eten van ongekookte, gehakte spinazie je ervan verzekert dat je de hoogste hoeveelheid bestanddelen binnenkrijgt. 

De onderzoekers hebben het luteïnegehalte van babyspinazie gemeten nadat het gebakken, gekookt en gestoomd was. Ze zagen dat luteïneniveaus met 40% daalden na 4 minuten koken en met 90% na 90 minuten, terwijl de niveaus met meer dan 60% afnamen na slechts 2 minuten gebakken te zijn. De spinazie verloor 50% van z'n luteïne na 4 minuten stomen. 

Volgens health.harvard.edu, concludeerden de onderzoekers dat de beste manier om luteïne binnen te krijgen was door het niet te koken. Hoewel rauwe spinazie goed is, raadden ze aan om het in een blender fijn te hakken, omdat op die manier de meeste luteïne vrijkomt. Rauw in salades kun je het het beste snijden. 

 


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven