Bengaalse aardappeltelers hebben liever ‘Pepsi’ ras dan ‘Jyoti’

Het populaire aardappelras Pepsi brengt minder op en kost meer om te telen, maar verkoopt voor het dubbele dan de Jyoti. Mintu Ghosh, aardappelteler uit Bankura is blij dat hij het besluit nam om Pepsi in India te telen. 

Hij is een van de telers in West-Bengalen die besloot om inustrieaardappelen voor een van de volgende bedrijven te telen: PepsiCo, ITC en Parle Agro. 

In 2017 zorgde een enorme oogst voor een crash van de aardappelprijzen. In 2018 nogmaals, hoewel de teelt 9% lager lag dan in het jaar ervoor. De prijzen waren in het begin stevig, maar daalden na augustus/september toen telers en handelaren voorraden in koelopslag legden in afwachting van prijsstijgingen. 

Telers die met PepsiCo samenwerken, krijgen niet alleen terugkoopgarantie, maar ook vaste prijzen en uitgebreide steun van het bedrijf. Naast de levering van plantmateriaal krijgen telers training over o.a. telen, het gebruik van gewasverbeteringsmiddelen en water. 

Stijgende vraag
Ram Pada Pal van Sri Gourango koelopslag: "Er is een groei van 20-25% in het aantal telers die voor de teelt van dergelijke aardappelen kiest. Het areaal stijgt ook gestaag en zal dit jaar op 10% komen ten opzichte van vorig jaar."

Bron: thehindubusinessline.com


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven