Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marijn Stolk, Fruitfactor: "Nog aanvoer tot half mei in exclusief merk R10"

"Markt voor Israëlische Orri-mandarijnen leeft op"

Tholen - Bij Fruitfactor in Ridderkerk is het Israëlische Orri-mandarijnenseizoen in volle gang. "Steeds meer mensen weten deze variëteit te waarderen. Onder ons eigen merk R10 zetten we deze mandarijn in heel Europa bij een grote groep klanten weg", vertelt Marijn Stolk. "Het is een ideale mandarijn, om het easy peeler-seizoen te verlengen als de belangrijkste Clementine-rassen van de markt zijn."

Het Orri-seizoen start in week 51/52 en loopt door tot medio mei vanuit Israël. De Israëlische Orri-mandarijnen worden door de kenners nog steeds het meest gewaardeerd", vertelt Marijn. Hoewel de variëteit onder licentie wordt geteeld, is de beschikbaarheid volgens de importeur geen probleem. "We hebben een aantal top telers geselecteerd die de Orri-mandarijnen in ons merk R10 pakken. Met deze volumes kunnen we goed uit de voeten."

"Misschien zal de Orri bij sommige consumenten wedijveren om de beste smaak met de Nadorcott, maar persoonlijk vind ik de Orri de lekkerste mandarijn die er te krijgen is. Het is een topmandarijn met een uitzonderlijke zoetheid, maar wel voldoende zuurgraad om tot een gebalanceerde smaak te komen", meent Marijn.

Fruitfactor zet zo'n 80% van de Orri-mandarijnen af bij de specialisten en 20% bij retail. "Dat is precies tegengesteld aan de rest van ons assortiment, dat vooral zijn weg naar de retail vindt. Alleen de kleinere maten Orri's verkopen we in netjes aan de retail", vertelt Marijn. "Eigenlijk vertoont de afzet in Nederland en in alle landen om ons heen een stijgende lijn.

Het huidige seizoen kende volgens hem na een goede start een mindere periode, onder meer als gevolg van de extreem grote mandarijnenaanvoer vanuit Marokko. "Inmiddels is het aanbod gereduceerd en zijn mensen echt op zoek naar goede mandarijnen, waardoor de markt is opgeleefd met een goed prijsniveau als gevolg."

Voor meer informatie:
Marijn Stolk
Fruitfactor B.V.
Koopliedenweg 3
2991 LN Barendrecht
Tel: +31 (0) 180 783905
marijn@fruitfactor.nl  
www.fruitfactor.nl