Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Cumela wijst nogmaals op gevolgen van afschaffen rode diesel

Een gemiddeld Nederlands bedrijf dat actief is in loonwerk en grondverzet in de omgeving van de grens met België, gaat voor zijn dieselbrandstof komend jaar 75.000 euro meer betalen dan zijn Belgische collega. Als gevolg hiervan vrezen de Nederlandse ondernemers enorme omzetverliezen te lijden. Dit blijkt uit een rapport dat op verzoek van het kamerlid Elbert Dijkgraaf van de SGP door brancheorganisatie Cumela Nederland is opgesteld.

Het rapport volgt naar aanleiding van vragen van Kamerlid Dijkgraaf over afschaffing van de accijnsverlaging voor rode diesel. Dijkgraaf stelde zijn vragen aan secretaris Weekers van Financiën tijdens de behandeling van het Belastingplan 2013. Weekers bagatelliseerde het probleem in eerste instantie, maar na aandringen van Dijkgraaf verklaarde hij zich bereid de kwestie verder te onderzoeken als het Kamerlid de problemen hard kon maken. Cumela Nederland heeft daarop een onderzoek uitgevoerd onder lidbedrijven in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. Op 22 november is het rapport door directeur Jan Maris van Cumela Nederland aan Elbert Dijkgraaf overhandigd. Maris gaf daarbij aan te vrezen dat de werkgelegenheid van 2.000 personen in de knel komt.

In de grensstreek zal op 1 januari 2013 een prijsverschil ontstaan tussen de gewone Nederlandse witte diesel en de Belgische rode mazout van 0,45 tot 0,50 euro per liter. Hierbij is rekening gehouden met de aangekondigde algemene accijnsverhoging voor diesel van 0,03 euro per 1 januari 2014. Een gemiddeld loonbedrijf verbruikt per jaar ongeveer 175.000 liter rode diesel. De afschaffing van de rode diesel, in combinatie met de algemene accijnsverhoging voor diesel betekent voor alle loonbedrijven in Nederland gemiddeld een extra kostenpost van meer dan 35.000 euro per jaar. Langs de grens met België loopt het verschil in inkoopkosten per bedrijf gemiddeld op naar 75.000 euro per jaar.

In de grensstreek met België zullen bedrijven die kostenverhoging nauwelijks kunnen doorberekenen omdat zij dan in een zeer ongunstige concurrentiepositie komen ten opzichte van de Belgische loonwerkers. Bij veel agrarische werkzaamheden ontstaan hierdoor kostprijsverschillen die kunnen oplopen tot 50 euro per uur of hectare. Voor agrarische loonbedrijven zijn van iedere 100 euro aan bedrijfskosten nu al 16 euro bestemd voor brandstof.

Uit de enquête die Cumela heeft uitgevoerd zijn 167 reacties van bedrijven ontvangen. Deze loonbedrijven realiseren samen een omzet van 254 miljoen euro per jaar en daarvoor verbruiken ze 27 miljoen liter rode diesel. Op de bedrijven werken gemiddeld bijna 10 personen. Alle ondervraagde bedrijven verwachten serieuze schade op te lopen door de ongelijke concurrentie met de Belgische loonbedrijven. Het resultaat van de enquête sluit aan bij een eerdere berekening van Cumela Nederland dat in de grensstreek met België ongeveer 200 sectorbedrijven (leden en niet-leden) en een werkgelegenheid van 2.000 personen in de knel komen door de afschaffing van de rode diesel.

Bron: Cumela Nederland
Publicatiedatum: