Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Migros test gepersonaliseerde online-shop

Een individuele online-shop baserend op het persoonlijke inkoopgedrag van klanten - dat test Migros in Bern met het pilotproject 'My Migros'. Met Le Shop is Migros de Zwitserse marktleider op het gebied van levensmiddelenhandel via internet. Nu test de retailer een nieuw online format.

Bij het pilotproject 'My Migros' analyseert Migros de inkooproutine van de klanten aan de hand van stapelgegevens en bouwt daarop een individuele online-shop voor iedere afzonderlijke klant. Koopt een klant bijvoorbeeld iedere zaterdag een opbakbrood, dan zal de online-shop hem of haar dit product voortaan op zaterdag altijd ver bovenaan geplaatst tonen. Dat meldt de Zwitserse krant 'Der Bund', zich beroepende op het vakportaal Etailment.de.

'My Migros' laat echter niet alleen vaak gekochte producten prominent zien. Het algoritme schat ook in wanneer de producten nodig zijn en sorteert ze passend hierbij in de online-shop, verklaarde Andrea Bauer, woordvoerster van Migros Aare, tegenover de krant. Als iemand toiletpapier koopt, schat het systeem in over hoe lange tijd de voorraad ongeveer op is. Daarna wordt het toiletpapier weer verder naar boven getoond. Producten die een klant nauwelijks koopt kan hij of zij weliswaar ook vinden, maar moeten via een zoekfunctie op worden gezocht.

'Razendsnel inkopen doen'
Het doel van het project is het boodschappen doen makkelijker te maken voor de klanten. Volgens Der Bund maakt Migros reclame met 'razendsnel' inkopen doen in tien minuten. De test loopt reeds sinds augustus, Migros heeft er tot nu toe echter nog niet over geïnformeerd. Details over de ervaringen wil Migros volgens Der Bund in de komende weken bekend maken. 200 geselecteerde klanten uit de stad en agglomeratie Bern nemen deel aan de test. 'My Migros' loopt om flexibiliteitsredenen onafhankelijk van de bestaande online-shop Le Shop.

Of 'My Migros' landelijk ingevoerd wordt staat nog open, vertelde de woordvoerster van Migros verder tegen de krant.

Publicatiedatum: