De inkoopbeleving aan de point of sale wordt voor de huidige, moderne consument steeds meer een belangrijke factor. Als gevolg daarvan ontstaan er nieuwe mogelijkheden en benaderingswijzen. De 'live'-verwerking van producten ter plaatse in de winkel ziet men daarbij steeds vaker in de handel. HEPRO, marktleider op het gebied van aspergeschilmachines, heeft deze tendens herkend en zet nu de stap richting fruitschilmachines. Tijdens de Fruit Logistica van dit jaar presenteerde het bedrijf voor het eerst haar moderne ananasschil- en snijmachine.
Jens Frommann en Mareen Protte bij de stand tijdens de Fruit Logistica van dit jaar
Tot nu toe worden er op verschillende plaatsen c.q. in meerdere supermarkt-filialen alleen nog maar prototypes voor testdoeleinden ingezet en dat met groot succes want in 2020 moeten er meer dan 200 installaties op de markt worden gebracht, zegt Mareen Protte, woordvoerster van het bedrijf. "Het basisschilproces staat al vast, het zijn alleen nog maar kleinigheden die we in deze fase nog optimaliseren. De uiteindelijke slagfrequentie per minuut of uur is daarentegen minder interessant aangezien de machine niet voor de productie wordt ingezet. Desalniettemin zou men bij een doorlopend gebruik circa 180 geschilde vruchten per uur redden.
Prototypes werden in de afgelopen maanden onder andere bij Edeka-filialen getest.
Live-schilproces
Het gaat bij deze installatie echter in eerste instantie om de inkoopbeleving aan de point of sale, benadrukt Mareen. "Het is een soort bioscoop voor de klanten, waarbij het schilproces voor hun ogen gebeurt. Voor de klanten is het van voordeel om een verse ananas te kiezen en deze direct zelf te laten schillen, met de garantie dat het product vers wordt verwerkt. Heel transparant. Ook dat spreekt voor deze machine.“ De feedback tijdens de Fruit Logistica van dit jaar was reeds veelbelovend, zowel uit Duitsland als internationaal. "Het product op zich is voor klanten van over de hele wereld uit verschillende sectoren interessant. We zien tot nu toe vooral bij de supermarktketens, maar ook bij luchthavens en winkelcentrums een grote belangstelling voor de installatie“, vertelt Mareen verder.
De inzet aan de point of sale creëert een unieke inkoopbeleving voor de klanten
Eerste stap richting fruit
Met de installatie zet Hepro de eerste stap in de richting van oplossingen voor de fruitsector. Tot nu toe focuste het bedrijf zich overwegend op de verwerking van stengel- en wortelgroenten, in het bijzonder asperges. Hierdoor beschikt het bedrijf al lang over een breed netwerk binnen de verwerkingsbranche. "Deze installatie vormt in die zin ook een uitstekende uitbreiding van ons bestaande portfolio. Voor ons en onze lokale leveranciers is dit ook het openen van een nieuwe markt.“
Met de machine biedt Hepro ook een antwoord op de 'ananas lifehack video's', die momenteel op internet circuleren. Deze truc werkt alleen als men de ananas van te voren insnijdt: de vrucht moet bovendien bijzonder rijp zijn en kleverige handen krijg je er sowieso van. "Onze video van de ananasschilmachine is momenteel op alle social mediakanalen te zien en is op het platform TikTok reeds 3,5 miljoen keer bekeken", zegt Mareen trots.
Het complete team van Hepro bij de beursstand op de Fruit Logistica van dit jaar. Van links naar rechts: Jens Frommann, Christoph Protte, Ellen Reinhold, Mareen Protte, Christoph Wolter, Hans Wipfler
'Made in Germany' als verkoopargument
Dat wil echter niet zeggen dat men binnenkort afscheid neemt van de lokale productie. "De afnemers weten onze 'Made in Germany‘-belofte bijzonder te waarderen, ook als het klanten uit het Nabije Oosten betreft. Dat wil zeggen dat we met de productie en distributie vanuit onze huidige standplaats door zullen gaan.“
Voor meer informatie:
HEPRO GmbH
Nickelstraße 14
33378 Rheda-Wiedenbrück
Tel: +49 5242 57979-31
Fax: +49 5242 57979-631
info@hepro-gmbh.de
www.hepro-gmbh.de