Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
700 miljoen euro

6% meer omzet voor Anecoop

Tijdens haar algemene vergadering heeft Anecoop de belangrijkste resultaten van het seizoen 2017-2018 gepresenteerd aan vertegenwoordigers van haar 70 coöperaties en aangesloten landbouwbedrijven in geheel Spanje. Bij de afsluiting van de bijeenkomst waren ook Ximo Puig, de president van de regionale regering van Valencia, en Francisco Rodríguez Mulero, secretaris van Landbouw, aanwezig, evenals andere vertegenwoordigers van landbouworganisaties- en coöperaties.

Uit de cijfers blijkt dat Anecoop zich, ondanks de complexiteit van het seizoen, heeft geconsolideerd als een leidende naam op de markt. Het bedrijf heeft in het afgelopen seizoen ruim 800.000 ton afgezet: een lichte daling qua volume. Wat betreft de omzet verbrak Anecoop echter haar record: deze steeg met 6%, tot 702,5 miljoen euro. Op dit moment zijn er via de partnerbedrijven van Anecoop zo'n 26.000 telers aangesloten, afkomstig uit elf provincies, in vijf autonome regio's. Uit de resultaten van het seizoen blijkt de belangrijkste doelstelling van Anecoop: winstgevendheid voor haar partners en het bereiken van een optimale samenwerking en integratie van telers en partners.

"Alleen een organisatie met de juiste omvang is in staat om de benodigde oplossingen en service te bieden met het oog op de toekomst van een onmisbare sector. Als teler, partner en voorzitter van een coöperatie geloof ik dat Anecoop de benodigde soliditeit en zekerheid biedt," zei de voorzitter van Anecoop, Alejandro Monzón, met betrekking tot de bereikte resultaten. Voor wat betreft de toekomst van de sector benadrukte Monzón dat Anecoop en de ongeveer 26.000 telers die ze vertegenwoordigen "serieus genomen willen worden". Ze willen "effectieve maatregelen om de markt te reguleren",  kansen voor "jonge agrarische ondernemers, om door middel van professionalisering een generatieverandering te bereiken", naast "een infrastructuur die het mogelijk maakt om efficiënter te werken".

Joan Mir, algemeen directeur van Anecoop, stelde dat het seizoen gekenmerkt werd door moeilijkheden, met productschaarste op bepaalde momenten. "Toch hebben we de hoogste bedrijfscijfers in onze geschiedenis bereikt en voor de eerste keer de grens van 700 miljoen euro aan omzet overtroffen". Hij maakte duidelijk dat deze groei met name het gevolg is van "het werk van de professionals van onze coöperaties en partnerbedrijven". Hij bedankte hen voor hun "opbouwende kritiek, die ons altijd helpt te verbeteren, voor hun constante steun, die maakt dat we toegewijder en concurrender zijn, en voor de persoonlijke relatie die van Anecoop een menselijker bedrijf maakt".

Het seizoen per product

Het belangrijkste kenmerk van het seizoen was de groei van de export. De afzet nam toe in de belangrijkste landen van bestemming (Frankrijk, Spanje en Duitsland) en ook in de belangrijkste opkomende afzetmarkten in Azië en Amerika. Ook de vooruitgang met betrekking tot productdiversificatie was opvallend.

Wijn: Het seizoen verliep atypisch, met minder product. Dit werd echter gecompenseerd door de opwaartse trend in de prijzen, waardoor er opnieuw een omzet van meer dan 30 miljoen euro werd bereikt. 

Citrus: Het aandeel dat geëxporteerd werd nam toe. Citrus was opnieuw het belangrijkste product van het bedrijf. Ondanks de daling van de oogst nam de afzet met ongeveer 1% toe, en de omzet met ongeveer 12%. Dit is te danken aan de prijs, die gemiddeld 10% hoger lag dan in het vorige seizoen. Late mandarijnen zijn belangrijker geworden, en leveren bevredigende resultaten op voor de partners van Anecoop, dankzij de integratiestrategie voor dit product. Vermeldenswaardig is het grote volume citrus met nul residu.

Fruit: Met de toetreding van Fruits de Ponent is het aanbod van steenfruit uitgebreid, zowel wat betreft variëteiten als wat betreft teeltperiode. Anecoops project voor exotisch fruit heeft zich echt geconsolideerd. Zo is de hoeveelheid papaja's in het afgelopen seizoen verdrievoudigd. Momenteel is Anecoop de grootste Spaanse leverancier van dit product. Daarnaast blijft het bedrijf inzetten op granaatappel en kiwi.

Groenten: In dit segment vond de grootste groei plaats. Ondanks de ongunstige weersomstandigheden was er sprake van een groei van 10,5%. Vooral in Almería werden er veel groenten geteeld. Bovendien biedt deze provincie nog een groot groeipotentieel.

Bio: In het assortiment bio-producten blijft er vooruitgang geboekt worden. Dit segment is met 26,6% gegroeid ten opzichte van het vorige jaar. Biologische producten zijn al goed voor 3% van het totale volume van Anecoops aanbod, en voor bijna 7% van de omzet.

Vers gesneden of kant-en-klare producten en 'Bouquet para Preparar': Met het einde van het seizoen in zicht, is de 'Bouquet para Preparar' productlijn geïntroduceerd. Hierin wordt een combinatie van verse groenten aangeboden, in een biologisch afbreekbare verpakking. Dochteronderneming Janus Fruit blijft zijn productassortiment onder het concept Express Slow Food uitbreiden. Van deze producten zijn al 1,5 miljoen stuks verkocht, ter waarde van 2 miljoen euro.

Belangrijkste markten

Anecoop exporteert momenteel naar 70 landen. Europa is de belangrijkste exportbestemming: goed voor ongeveer 92% van de afzet van het bedrijf. Frankrijk gaat aan kop, met een afzet van 197.000 ton. Voor het derde jaar op rij is Spanje zelf de op een na belangrijkste markt voor Anecoop (met ongeveer 162.000 ton). Op de derde plaats staat Duitsland, waar 151.000 ton werd afgezet. In de afgelopen jaren is het marktaandeel van het bedrijf in Oost-Europese landen aanzienlijk gegroeid. Eind 2018 werden de nieuwe faciliteiten van Anecoops filiaal in Polen, Anecoop Polska, geopend.

Het rapport van het seizoen 2017-2018 is online beschikbaar op de website van Anecoop: http://anecoop.com/

 

Meer informatie:

ANECOOP
Carlota Pardo
+34 636 98 70 32
cpardo@anecoop.com

Publicatiedatum: