Frankrijk: Monoprix breidt samenwerking met Amazon uit
De Monoprix-keten van Casino breidt in Frankrijk zijn samenwerking met Amazon verder uit. Eerder werd met succes een samenwerkingsverband ingezet in Parijs. Volgens Monoprix-CEO Regis Schultz wordt de samenwerking alleen maar beperkt door het aantal Monoprix-winkels. Volgens Casino-CEO Jean-Charles Naouri heeft de samenwerking in Parijs een uitstekend begin gehad, die beter uitviel dan verwacht. Er werden echter geen financiële details gegeven.
Bron: reuters.com
Jumbo zet nieuw plan tegen voedselverspilling in
Jumbo heeft zich aangesloten bij een stichting tegen voedselverspilling. Het doel van de stichting is om de mate van voedselverspilling in Nederland met 2030 met de helft te verminderen. De stichting is een samenwerkingsverband van overheidsinstanties, wetenschappers, Nederlandse bedrijven en non-profit-organisaties. Jumbo gaat de samenwerking gebruiken om voedselverspilling zowel bij consumenten als binnen het eigen bedrijf tegen te gaan. Ook wordt door middel van de Too Good To Go-app een programma tegen voedselverspilling verder uitgebreid. De app is nu te gebruiken bij 50 Jumbo-filialen.
Bron: esmmagazine.com
Minder supermarktomzet in Italië
De omzet bij grote Italiaanse supermarktketens is in de periode van 25 februari tot 3 maart met 2,01% afgenomen. Er lijkt daarmee een einde gekomen te zijn aan de positieve trend die in de eerste anderhalve maand van 2019 was te zien. Bij een analyse van een enkele week werd geconstateerd dat de supermarktomzet in het zuiden van Italië in tegenstelling tot de rest van het land met 2,59% toenam. De sterkste afname was met 4,25% te zien in het noordwesten van Italië. In het noordoosten en in centraal Italië nam de omzet af met respectievelijk 3,04% en 0,30%.
Bron: esmmagazine.com
Polen: Żabka als afhaalpunt voor klanten van DHL
De Poolse supermarktketen Żabka gaat bestellingen in ontvangst nemen van DHL Parcel. Klanten van de bezorgdienst kunnen bij vestigingen van de supermarktketen langskomen om hun bestelde pakketten op te halen. De klanten krijgen daarbij verschillende betaalmogelijkheden, zoals door middel van contact geld, creditcard of de Blik App. Ook kunnen klanten bestellingen via de Żabka-vestigingen naar DHL terug sturen. Verder kunnen pakketten van de ene supermarkt naar een andere supermarkt worden gestuurd, als de klant dit beter uitkomt.
Bron: esmmagazine.com
Mega Image neemt Roemeense retailketen over
De Roemeense supermarktketen Mega Image, dat in handen is van Ahold-Delhaize, heeft 10 winkels overgenomen van de lokale supermarktketen Zanfir. Zanfir is een van de grootste zelfstandige supermarktketens in Roemenië en is gevestigd in het oosten van het land. Het netwerk van Zanfir bestaat uit 12 supermarkten. Het bedrijf zoekt al langere tijd naar een geschikte kandidaat voor de overname van de eigen filialen. De eigenaar van de keten, Liliana Zanfir heeft een nieuw investeringsproject op het oog, dat ze wil financieren met de verkoop van de supermarktketen. Zanfir is een van de grootste supermarktketens in het oosten van Roemenië. In 2017 werd een jaaromzet behaald van RON 188 miljoen (€42 miljoen), wat jaar op jaar een toename was van 31%. In datzelfde jaar werd een netto winst gemeld van RON 3 miljoen (€645.000), wat 25% minder was dan in 2016.
Bron: romania-insider.com
Frankrijk: Casino meldt jaarresultaten 2018
In 2018 heeft Casino beter gepresteerd dan verwacht. Bij de totale netto omzet werd een toename gerealiseerd van 4,7% tot €36,6 miljard De totale bruto winst steeg met 18,0% tot €1,2 miljard. De netto winst nam met 9,8% toe. Binnen de Franse thuismarkt steeg de winst vanuit supermarkten met 15,7%, wat meer was dan het beoogde resultaat van 10% aan winstgroei. Daarmee kwam de winst in Frankrijk neer op €579 miljoen. De netto schuld in Frankrijk kon hierdoor jaar op jaar worden afgelost van €3,7 miljard tot €2,7 miljard. Daarnaast heeft Casino in het afgelopen jaar voor €1,5 miljard aan vaste activa af kunnen stoten. Met het eerste kwartaal van 2020 wordt er nu van uitgegaan dat er minste €2,5 miljard aan vaste activa wordt verkocht.
Bron: globenewswire.com
VS: Latino supermarkt gebruikt nieuw digitaal systeem
De Amerikaanse onafhankelijke supermarktketen Northgate Gonzalez Market maakt gebruik van een nieuw digitaal systeem, dat geënt is op cloud-technologie. De op de latino-gemeenschap gerichte keten heeft het systeem NCR Emerald geïmplementeerd, waardoor de online diensten van Northgate Gonzalez worden verbeterd en innovaties op het gebied van de winkelervaring worden doorgevoerd. Het NCR Emerald-systeem sluit aan op eerdere investeringen van Northgate Gonzalez en maakt het invoeren van kortingsacties en andere promoties makkelijker. NCR is een IT-bedrijf in Atlanta, dat zich heeft gespecialiseerd in oplossingen voor retail.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Dollar General opent 975 winkels in 2019
Dollar General Corp. heeft plannen bekend gemaakt om 975 nieuwe locaties te openen. Ook worden 1.000 bestaande winkels gerenoveerd en gaan er in het fiscale jaar van 2019 100 winkels verhuizen. Dollar General maakte dit nieuws bekend tijdens de publicatie van de resultaten over het fiscale jaar van 2018. Min of meer tegelijkertijd heeft de directe concurrent Dollar Tree bekend gemaakt dat het bedrijf 390 vestigingen van zijn keten Family Dollar gaat sluiten. Dollar General had in het vierde kwartaal van zijn afgelopen fiscale jaar een toename in netto omzet van 8,5% tot $6,6 miljard (€5,8 miljard. In 2017 werd een netto omzet behaald van $6,1 miljard (€5,4 miljard). De toename in omzet kwam door de bijdragen van nieuwe vestigingen en door een groei in vergelijkende winkelomzet. In het afgelopen jaar werden de resultaten ook iets tegengehouden door de impact van winkelsluitingen. In het vierde kwartaal steeg de vergelijkende winkelomzet met 4%. Zowel het winkelverkeer als de volume per transactie waren toegenomen. Over het gehele fiscale jaar nam de netto omzet toe met 9,2% van $23,5 miljard in 2017 tot $25,6 miljard in 2018 (van €20,8 miljard tot €22,6 miljard). De vergelijkende winkelomzet steeg met 3,2%. Over het hele jaar bleef het winkelverkeer gelijk.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Online supermarktsegment van groot belang voor Walmart
Walmart heeft gemerkt dat de manier waarop consumenten naar de keten kijken is veranderd. De online activiteiten van Walmart hebben nieuwe klanten aangetrokken. Ook laten deze activiteiten zien dat Walmart zich verder kan ontwikkelen voorbij het traditionele model van het bedrijf. "Het online supermarktsegment is een soort merkenhalo voor ons", heeft Walmart-onderdirecteur Brett Biggs gezegd tijdens een presentatie voor investeerders bij een conferentie in New York. Tijdens deze presentatie benadrukte Biggs de significante rol die het supermarktsegment zal spelen bij de online groei van Walmart in het komende jaar. Volgens het bedrijf zullen de online activiteiten dit jaar met 35% toenemen. Het aantal winkels waar online afhaaldiensten voor handen zijn zal worden uitgebreid van 2.000 winkels naar 3.000 winkels. Thuisbezorging zal worden uitgebreid van mogelijkheden bij 800 filialen naar een winkelaantal van 1.600.
Bron: grocerydive.com
VS: Gordy's Markets krijgt nieuw merk na overname
Na een aantal relatief zware jaren worden vijf Gordy’s Markets-vestigingen in Chetek, Barron, Cornell en Chippewa Falls heropend als Family Fare Supermarkets-locaties. De winkels zijn overgenomen door Nash Finch, dat een dochteronderneming is van SpartanNash. SpartanNash was eerder met Gordy's in een rechtszaak verwikkeld wegens het feit dat Gordy in gebreke was gebleven om een lening van $46 miljoen (€40,7 miljoen) at te lossen. Op 8 maart van dit jaar werd door de rechtbank de overname van de Gordy-vestigingen door Nash Finch goedgekeurd. Dit gebeurde nadat Gordy een tegeneis die tegen SpartanNash werd aangespannen weer werd ingetrokken en Gordy aangaf naar alternatieven voor de afbetaling te zoeken. De vijf winkels werden overgenomen voor een bedrag van $15,1 miljoen (€13,4 miljoen). Bij de heropeningen gaan verder geen banen verloren. Bron: delimarketnews.com
VS: Kroger breidt geautomatiseerde thuisbezorging uit
Kroger breidt zijn geautomatiseerde thuisbezorgdienst uit in Houston. Eerder werd met succes een test uitgevoerd in Scotssdale, Arizona. De bezorgdienst van Kroger maakt bij de uitbreiding gebruik van zelfrijdende wagens van het bedrijf Nuro. De robots werken vanuit twee Kroger-vestigingen in de omgeving van Houston en beslaan vier postcodegebieden. Net als in Scottsdale wordt gebruik gemaakt van zelfrijdende Toyota Prius-wagens. Later dit jaar wordt een nieuwe generatie aan zelfrijdende bestelwagens geïntroduceerd. In de eerste fase van dit project werden met succes duizenden bestellingen bezorgd bij klanten in Scottsdale. Dit heeft Kroger overtuigd van de flexibiliteit en andere voordelen van zelfrijdende wagens. Ook zijn de consumenten erg enthousiast over deze aanpak. In Houston, waar Kroger al langer een sterke aanwezigheid heeft, zijn er meer mogelijkheden om de geautomatiseerde bezorgdienst in schaal uit te breiden.
Bron: retailanalysis.igd.com
VS: Smart & Final heeft toename in jaaromzet van 3,7%
Smart & Final heeft de resultaten van zowel zijn vierde kwartaal als van over heel 2018 bekend gemaakt. De netto omzet nam over 2018 jaar op jaar toe met 3,7%, van US$4,57 miljard in 2017 tot $4,74 miljard in 2018 (van €4,04 miljard tot €4,19 miljard). De netto omzetgroei kwam met name door de extra omzet die werd gegenereerd door recent geopende filialen. Daarnaast nam ook de vergelijkende winkelomzet toe met 1,2%. Het winkelverkeer bij vestigingen die langer dan een jaar open zijn nam af met 1,1%, hoewel de gemiddelde transactie bij deze winkels met 2,3 in volume toenam. De netto omzet bij winkels onder het merk Smart & Final kwam neer op US$3,67 miljard (€3,25 miljard). Ten opzichte van het vorige jaar is dat een toename van 3,2%. In 2017 kwam de jaaromzet van het winkelmerk Smart & Final neer op $3,56 miljard (€3,15 miljard). De vergelijkende winkelomzet nam over het hele jaar toe met 0,5%. De netto omzet voor de winkels onder het merk Smart Foodservice Warehouse was jaar op jaar toegenomen met 5,6% van $1,01 miljard naar $1,07 miljard (van €890 miljoen naar €950 miljoen). De vergelijkende winkelomzet steeg voor Smart Foodservice Warehouse met 3,6%. De aangepaste netto winst was afgenomen van $33,7 miljoen (€29,8 miljoen) in 2017 naar $31,4 miljoen (€27,8 miljoen). De aangepaste bruto winst daalde van $184,4 miljoen naar $181,8 miljoen (van €163,1 miljoen naar €160,8 miljoen).
Bron: progressivegrocer.com