Marc Peyres, commercieel manager en export marketing manager bij Blue Whale, is duidelijk over het verschil tussen ‘verkopen’ en ‘exporteren’. “Bij het verkopen van appelen is het belangrijk prijzen te hanteren die eerlijk zijn voor de telers. Bij exporteren gaat het soms enkel om het ‘wegbrengen van producten’. Als we appelen tegen zeer lage prijzen naar Egypte, India of China verzenden, worden die simpelweg afgeleverd, niet echt verkocht. In sommige landen worden, in situaties waarin de voorraden erg groot zijn, bedrijven gedwongen hun producten tegen zeer lage prijzen af te leveren op exportmarkten.”
Met het doel producten tegen goede prijzen te verkopen, herstructureerde Frankrijk 15 jaar geleden een groot deel van de appelboomgaarden. Ook Blue Whale deed hieraan mee. "We hebben de teelt verminderd en zijn van ras veranderd. Hiervoor zijn door onze telers flink wat inspanningen geleverd. Op dit moment richten we ons vooral op kwaliteit. Frankrijk heeft een heel andere manier van telen dan andere Europese landen. Wereldwijd is het momenteel niet makkelijk op de appelmarkt, maar ras en kwaliteit spelen nog altijd een belangrijke rol. Wij verkopen onze appelen niet tegen zulke lage prijzen als bijvoorbeeld de Polen.”
Een bijzonder seizoen voor Blue Whale
Dit jaar was de oogst van Blue Whale kleiner dan andere jaren, vooral in het zuidwesten van Frankrijk. Voor veel andere Europese landen gold echter dat de opbrengst van de oogst dit jaar juist groot was.
Vorig jaar was de opbrengst van de appeloogst in Europa erg klein. “Aan het einde van vorig seizoen was de markt leeg. Dit resulteerde in hoge prijzen en een sterke vraag aan het begin van het seizoen. We hebben toen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een groot deel van onze appelen af te zetten. De hoge zomertemperaturen gaven hier ook reden toe. We waren er niet zeker van of bepaalde zomerrassen, zoals de Royal Gala, lang houdbaar zouden zijn.
"Over het algemeen is dit seizoen teleurstellend, omdat we te kleine volumes hebben in deze Europese context van overproductie. Wat betreft de prijzen was dit seizoen echter beter dan verwacht.”
Blue Whale is bijna door de voorraden Gala, Granny Smith en rode appelrassen heen. “De enige rassen die we nog over hebben zijn de echte Franse rassen als de Chantecler en de Canada Gris. Deze doen het op de markt redelijk goed. We hebben ook nog Pink Lady en Joya. De Pink Lady van een mooie kwaliteit verkoopt nu heel goed. De Joya is 2 weken geleden op de markt gekomen. We zien nu een versnelling in de afzet, die zelfs beter is dan voorgaande jaren.” Blue Whale zet de Fuji-appelen tegen een hogere prijs af dan vorig jaar. “De vraag is goed. Het feit dat de oogst 30% lager ligt dan normaal, kan hiervoor een verklaring zijn.”
“Op de Europese markt verloopt de afzet van appelen over het algemeen erg moeizaam en traag,” vertelt Marc. “We zetten minder af op de Europese markt, of dat nu in het noorden of in het zuiden is. Omdat we minder appelen af te zetten hebben, worden we echter ook weer niet heel erg beïnvloed door deze dramatische situatie. Pas als we op dit moment een grote voorraad zouden hebben, zouden we behoorlijk ongerust zijn.”
Het team van Blue Whale op de Fruit Logistica beurs
Het wonderras
Er zijn veel variëteiten op de markt, of ze nu oud of nieuw zijn. “Iedereen gelooft het wonderras te pakken te hebben, maar in werkelijkheid zijn het de consumenten die de rassen selecteren en min of meer bepalen. Dit doen zij vooral op basis van smaak, waarvoor ze ook bereid zijn te betalen. Niet alle rassen die er aan zitten te komen zullen van toegevoegde waarde zijn bovenop de rassen die we nu hebben."
Gunstige omstandigheden op de Chinese markt
Blue Whale zet een klein deel van de volumes in China af. “Belastingen op Amerikaanse appelen vergemakkelijkten de export naar China. De opbrengst van de Chinese oogst lag 30% lager dan normaal, en zodoende hebben we er ook van geprofiteerd dat de lokale prijzen hoger waren. Voor ons blijft China echter een nichemarkt, die – in tegenstelling tot wat men zou denken – niet veel bijdraagt aan het uiteindelijke resultaat.”
De smaak van de Aziaten
“Poolse appelen worden in Azië tegen zulke lage prijzen verkocht dat ze economisch gezien niet rendabel zijn,” meent Marc. “Dit is dus helemaal geen interessante markt. Momenteel telen we in Europa geen rassen waarmee we een markt in Azië kunnen ontwikkelen. De meeste van de in Europa geteelde appels zijn niet aangepast aan de Aziatische smaak. We zullen alleen meer appelen in Azië kunnen afzetten als we nieuwe rassen hebben ontwikkeld die geschikt zijn voor deze markt, maar het gaat dan niet per se om rassen die in Europa populair zijn. Dat is het punt. Met de rassen die we op dit moment voornamelijk in Europa hebben, is ons exportpotentieel naar Azië wat betreft de ontwikkeling van volumes tegen fatsoenlijke prijzen eigenlijk dus zeer beperkt.”
Voor meer informatie:
Marc Peyres
Blue Whale
1205 Avenue de Falguières
82004 Montauban Cedex
Telefoon: +33 (0)5 63 21 56 56
marc@blue-whale.com
www.blue-whale.com