Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Geoffroy Bienaimé – Agemeen Directeur van PSL France:

De mangomarkt is inmiddels een rijpe markt

Er zijn heel wat redenen op te noemen voor het middelmatige seizoen voor de mango uit Peru. Volgens Algemeen Directeur van PSL France Geoffroy Bienaim, bevinden er zich tegenwoordig te veel spelers op de Europese markt. De afgelopen jaren waren de door de sector gegenereerde cijfer interessant. Hierdoor is de belangstelling voor de markt ook automatisch toegenomen.

Veel deelnemers legden meer accent op de aanwezigheid van het product op de afzetmarkt, soms zonder dat de coördinatie ervan geoptimaliseerd was. Als een mondiale speler op de goed georkestreerde kanalen, vindt Geoffroy dat er op dit moment sprake is van een terugval van de resultaten binnen de mangosector.

Peru: een seizoen dat langer duurt
Geoffroy Bienaimé legt uit dat het Peruviaanse mangoseizoen sinds een paar jaar langer duurt. Eind januari stopte het seizoen, maar Peru slaagt erin het een maand tot anderhalve maand langer te laten duren. Voor de mango's uit Mexico begint het seizoen ook eerder dan voorheen. Dit alles maakt dat de Afrikaanse mango minder ruimte heeft om op de markt aanwezig te zijn. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat de Afrikaanse mango sowieso ook minder interessant is qua smaak.

Een stabiele vraag
Na jaren van toename, lijkt de vraag zich nu te stabiliseren, vooral dankzij de ontwikkeling rondom de vliegtuigmango’s. Volgens Geoffroy hadden consumenten met name moeite met het vinden van smaakvolle mango's. Mango’s importeren per boot levert niet altijd producten met een goede smaakkwaliteit op. Sommige consumenten waren daarom bereid iets meer te betalen voor vliegtuigmango’s en die in plaats van bootmango’s te consumeren. Dit leidde de afgelopen 20 jaar tot een sterke wereldwijde ontwikkeling van de markt.

Een rijpe markt
Geoffroy meent dat er altijd behoefte zal zijn aan dit type product, omdat het daarbij om jaarmarkten voor de levering gaat. Bovendien zijn er tijdens het laagseizoen weinig groenten met een hoog suikergehalte in Europa te vinden. En in het nazomerseizoen vol met zoete vruchten als peren, appelen en citrus, zijn consumenten blij om te kunnen genieten van zo'n frisse en smaakvolle vrucht. Daarom zal er altijd een markt zijn voor de mango, een voor consumenten bekende en interessante vrucht. "We kunnen aannemen dat de markt zich op zijn minst stabiliseert op hetzelfde consumptievolume, of zelfs licht ontwikkelt. Maar we zijn nu de sterke groei van dit product voorbij op de markt, die voortaan gerust rijp genoemd mag worden,” besluit Geoffroy.

Voor meer informatie:
PSL France
19 Rue de Toulouse
94642 Rungis Cedex
Vaste telefoon: +33 1 49 790 940
Mobiele telefoon: +33 6 30 793 746
geoffroy@pslfrance.fr 

Publicatiedatum: