Coop opent nieuw winkelconcept in Lausanne

Mercadona heeft 6% meer omzetgroei in 2018

Fung en JD introduceren in Hong Kong kassa's met AI-technologie
JD werkt samen met Fung Retailing Group aan de implementatie van geautomatiseerde kassa's bij winkels in Hong Kong. De kassa's worden aangedreven door technologie op basis van kunstmatige intelligentie. Deze technologie is ontwikkeld aan de hand van een overeenkomst die vorig jaar door de twee bedrijven werd ondertekend. De technologie maakt naast kunstmatige intelligentie ook gebruik van beeldherkenningstechnologie. Het is het eerste systeem in zijn soort dat in de sector van Hong Kong wordt toegepast. De systemen worden gebruikt bij twee Circle K-vestigingen. De kassa's zijn zo ontworpen dat klanten binnen vier secondes hun transactie af kunnen ronden. Als de producten op de lopende band worden geplaatst, scant de AI-technologie met vijf producten per seconde wat voor boodschappen precies worden gekocht. Het systeem heeft een foutenmarge van minder dan 3%. Al met al wordt de tijd bij de kassa's met 30% verminderd.
Bron: insideretail.asia

Noorwegen: NorgesGruppen wil meer vrouwelijke managers
NorgesGruppen heeft in de afgelopen jaren steeds meer vrouwen aangenomen in de functie van winkelmanager. In 2018 werden 13 managementfuncties bij de retailgroep door vrouwen vervuld. Van de 1.800 filialen in het netwerk van NorgesGruppen werd 40% geleid door vrouwelijke winkelmanagers. Ten opzichte van 2014 is dat een toename van bijna drie percentagepunten. CEO Runar Hollevik is van mening dat de genderbalans een belangrijk onderdeel is van de diversiteit binnen het bedrijf. "Veel vrouwen die nu managers zijn, hebben zich een weg naar boven gewerkt binnen het filiaal. Vaak begonnen ze als medewerkers, die gaandeweg steeds meer verantwoordelijkheden kregen. Het werk in een supermarkt verschaft mogelijkheden voor ontwikkeling voor de mensen die hier actief naar op zoek zijn." NorgesGruppen wil uiteindelijk een man/vrouw-verhouding van 40%-60% bereiken bij managementleden in seniorenposities.
Bron: esmmagazine.com

Spanje: Mercadona heeft 6% meer omzetgroei in 2018
Mercadona  heeft in 2018 jaar op jaar 6% meer omzet bereikt. De omzet kwam daarmee op €24,3 miljard. De winst steeg met 84% tot €593 miljoen, ondanks dat het bedrijf dit jaar €1,5 miljard heeft geïnvesteerd in het eigen netwerk. Van deze totale investering werd €962 miljoen aangewend voor nieuwe winkels en renovaties, €257 voor online activiteiten en €60 miljoen voor uitbreidingen in Portugal. Volgens directeur Juan Roig doet Mercadona het nu erg goed en wordt dat in 2019 alleen maar beter. Volgens Roig werden de goede resultaten behaald door de focus op de consument en door de verbeteringen in het eigen netwerk. In 2018 werden 400 locaties vernieuwd onder een efficiënter winkelconcept. Dit concept wordt tot 2023 verder toegepast. In de komende jaren wil het bedrijf in totaal €10,0 miljard investeren in het winkelnetwerk en in online activiteiten die nauw verweven zijn met de fysieke winkels. In 2019 worden 60 nieuwe winkels geopend. Er worden ook 100 winkels gesloten en 400 winkels verhuisd. Over 2019 wil Mercadona een omzetgroei behalen van 3,7% tot €25,2 miljard. De netto winst wordt geraamd op een afname van 27% tot €435 miljoen, wat mede komt door een investering van €2,3 miljard in dit komende jaar.
Bron: retailanalysis.igd.com

China: Sun Art Retail Group benoemt nieuwe CEO
De Chinese hypermarktketen Sun Art Retail Group heeft Huang Ming-tuan aangesteld als nieuwe CEO. De nieuwe aanstelling wordt bevestigd tijdens de algemene vergadering voor aandeelhouders in mei. Sun Art, dat als joint venture is opgericht door Auchan en RT-Mart, had in het afgelopen jaar een afname in omzet van 2,9%. De bruto winst steeg in datzelfde jaar met 1,6%. Ming-Tuan heeft aangegeven dat Sun Art zich ondanks de felle concurrentie in de Chinese retailsector zal blijven richten op de huidige strategieën van de groep en op de integratie van de twee hoofdkantoren. Bestaande winkels worden gerenoveerd en ook wordt er meer aandacht gegeven aan online activiteiten.
Bron: esmmagazine.com

Griekenland: Jumbo heeft 9% meer halfjaarwinst
De Griekse supermarktketen Jumbo zag in de zes maanden tot december 2018 zijn netto winst toenemen met 9%. De winsttoename kwam met name door de groei in buitenlandse markten. De netto winst van het afgelopen halfjaar stond op €98,7 miljoen. Een jaar geleden stond dit resultaat in dezelfde periode nog op €90,4 miljoen. Het bedrijf is van plan om een interim dividend uit te keren van €0,19 per aandeel. De omzet van het afgelopen halfjaar steeg met 7,6% tot €476,8 miljoen. Jumbo heeft in Griekenland een netwerk van 51 winkels. Daarnaast heeft de keten nog 26 vestigingen in Roemenië, Bulgarije en Cyprus.
Bron: reuters.com

Frankrijk: Carrefour-CEO positief over Google-belasting
De CEO van Carrefour, Alexandre Bompard, is een voorstander van een nieuwe belastingwet die zich op grote online bedrijven als Google richt. Op dit moment betalen fysieke winkelketens veel meer belastingen dan online retailplatforms. Volgens Bompard is dit een situatie die niet langer houdbaar is. Het wetsvoorstel dat hier verandering in moet brengen ligt in Frankrijk nog op tafel, al is het door de gehele EU inmiddels al afgewezen. "Het is noodzakelijk dat er een einde komt aan de fiscale ongelijkheid tussen merken zoals die van ons en internationaal opererende platforms uit China of de VS. Wij betalen 83 verschillende soorten belasting. We hebben een vergelijkbare omzet, maar wij creëren wel vier keer zoveel banen. Tegelijkertijd dumpen buitenlandse platforms hun producten op onze markt, zonder dat ze ook maar iets van BTW hoeven te betalen. Dit is onhoudbaar. Ik vraag niet zozeer om een gunst, maar eigenlijk om een heel simpel principe, namelijk een gelijke belasting bij een gelijke omzet."
bron: retaildetail.eu

Zwitserland: Coop opent nieuw winkelconcept in Lausanne
Coop Switzerland heeft onder het merk FOOBY een nieuw winkelconcept geïntroduceerd in Lausanne. De FOOBY-vestiging bevindt zich in het voormalig Kursaal-theater. Het concept is gefocust op culinaire expertise en lokale producten. Ook wordt met het nieuwe merk gestreefd naar meer duurzaamheid. De FOOBY-winkel heeft een breed assortiment aan versproducten, waaronder specialiteiten van zo'n 20 regionale telers. De meeste FOOBY-producten hebben een duurzame insteek. FOOBY krijgt een eigen huismerk, waarvan de producten exclusief bij FOOBY verkrijgbaar zijn.
Bron: esmmagazine.com

VK: Nisa breidt team voor retailontwikkeling uit
De groothandelaar en dochteronderneming van CO-op, Nisa, heeft zijn team van retail-ontwikkelingsmanagers uitgebreid. Sinds het begin van 2019 is het team met meer dan 40% gegroeid. Het team is verantwoordelijk voor de ondersteuning van de onafhankelijke retailers die in het Verenigd Koninkrijk aan Nisa zijn verbonden. De ontwikkelingsmanagers spelen een sleutelrol in het contact tussen de retailers en het hoofdkantoor van Nisa. Ze zijn verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de logistiek en online infrastructuur, zodat NIsa een efficiënte service kan leveren. De managers komen regelmatig langs bij de retailers, waar ze advies geven voor een geoptimaliseerde omzet en winst.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: Asda verwijdert 6.500 ton aan plastic verpakking
Asda heeft sinds februari 2018 voor 6.500 ton aan plastic verpakking verwijderd bij zijn huismerken. Deze prestatie vormt een significante stap in het streven van de supermarktketen om het plasticverbruik in verpakkingen terug te dringen. Bij bijna 1.000 verschillende producten is het plastic verminderd. De producten betreffen alles van verse AGF tot elektronica. De hoeveelheid plastic die uit de producten is verwijderd, komt overeen met het gewicht van 600 miljoen lege plastic flessen. Een aantal veranderingen die in de afgelopen 12 maanden zijn doorgevoerd, zijn onder andere het vervangen van pizza-verpakkingen van niet-recyclebaar polystyreen met volledig recyclebaar karton en het verwijderen van de plastic verpakkingen van 50 miljoen briefkaarten. Asda heeft ook bij andere verpakkingssoorten stappen ondernomen om deze beter recyclebaar te maken. Met 2025 moet alle verpakking van Asda volledig recyclebaar zijn.
Bron: internationalsupermarketnews.com

Cyprus: Papantoniou sluit overeenkomst met Sainsbury's
Het in Cyprus gevestigde Papantoniou Supermarkets is een overeenkomst aangegaan met de Britse keten Sainsbury's. Sainsbury's gaat Britse producten leveren aan de supermarkten van Papantoniou. De overeenkomst beslaat onder andere levensmiddelen, dranken, cosmetica, huisdierproducten en schoonmaakmiddelen. Papantoniou Supermarkets heeft vijf hypermarkten in het district Paphos. Daarnaast heeft de retailgroep een hypermarkt en twee middelgrote supermarkten in het district Limassol.
Bron: in-cyprus.com

Tesco Group opent servicecentrum in Hongarije
De Hongaarse minister van Buitenlandse zaken, Péter Szijjártó, heeft aangekondigd dat de Britse retailer Tesco een nieuw zakelijk en technologisch servicecentrum gaat openen bij Boedapest. Het nieuwe centrum zorgt voor banen voor jonge hoogopgeleide professionals op het gebied van HR, sales en klantenservice. Het feit dat steeds meer bedrijven servicecentra in Hongarije opzetten, laat zien dat de Hongaarse economie met succes naar een hoger plan wordt getild," aldus de minister tegen de Hongaarse pers.
Bron: emerging-europe.com

Amazon eist niet langer de laagste prijzen
Bedrijven die via Amazon producten afzetten hoeven niet langer de laagste prijs op het E-commerce-platform te garanderen. Dit besluit van Amazon komt na felle kritiek van de Amerikaanse senator Richard Blumenthal en een onderzoek van de Duitse overheid. Volgens anonieme bronnen stelt Amazon niet meer als harde eis dat de leveranciers hun laagste prijzen op het platform moeten hanteren. Volgens Richard Blumenthal zorgde het oude beleid van Amazon ervoor dat de concurrentie op de markt werd gesmoord en dat prijzen van bepaalde goederen aan kunstmatige inflatie onderhevig zouden zijn.
Bron: retaildetail.eu

Sobeys wil FreshCo-keten uitbreiden in West-Canada
Sobeys heeft de resultaten van zijn derde kwartaal bekend gemaakt. De retailgroep zag in deze periode zijn omzet toenemen met 3,6% tot CA$6,2 miljard (€4,1 miljard). De vergelijkende winkelomzet steeg met 3,3%. De totale omzetgroei werd met name gestimuleerd door de overname van de Farm Boy-keten. De aangepaste netto winst daalde met 18,9% tot CA$72,9 miljoen (€48,4 miljoen), wat met name te maken had met de kosten voor het heropenen van de FreshCo-vestigingen en het afkopen van arbeidskrachten. In het komende jaar lijkt echter de winst weer aan te sterken. Dit jaar worden bedrijfskosten verder teruggedrongen, wordt een efficiëntere bedrijfsvoering ingezet en wordt er in oudere winkels geïnvesteerd. Sobeys is van plan om in de komende maanden winkels van de FreshCo-discountketen te openen in het westen van Canada. Zo worden er twee winkels geopend in Manitoba en vijf locaties in British Columbia, waarbij huidige Safeway-vestigingen als FreshCo-winkels worden heropend. 25% van het huidige netwerk in de betreffende regio's wordt in de komende vier jaar tot het discount-format gerenoveerd. De heropende winkels gaan het nieuwe FreshCo 2.0-model volgen, dat eerder is getest in de omgeving van Ontario. Deze testfase was in zoverre succesvol dat alle huidige FreshCo-filialen in Ontario volgens dit nieuwe format in het komende jaar worden heropend.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Meijer breidt Shop & Scan-app uit naar Chicago
Na een succesvolle testfase in Michigan gaat Meijer zijn mobiele app Shop & Scan uitbreiden naar 23 winkels in de omgeving van Chicago. Volgens onderdirecteur Gerald Melville helpt de app bij het vergemakkelijken van boodschappen doen. "Consumenten zijn positief over hoe simpel het scannen en betalen werkt. Dit bespaart tijd en zorgt ervoor dat ze niet in kassarijen hoeven te staan," aldus Melville. De Shop & Scan-app zorgt ervoor dat streepjescodes met een smartphone kunnen worden gescand. Vervolgens worden de gescande producten in een virtuele winkelwagen in de app weergegeven. Als de consument eenmaal al zijn boodschappen gevonden heeft, wordt de smartphone gebruikt om voor de boodschappen te betalen, zodat de tijd bij de kassa tot een minimum wordt beperkt.
Bron: progressivegrocer.com


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven