Joeri Ongena, Uienschilbedrijf Ongena

“Als uienschilbedrijf liften we mee op de conveniencetrend”

Tholen – “De vraag naar geschilde uien neemt nog steeds elk jaar toe. Eén van de belangrijkste oorzaken is de stijgende vraag naar kant-en-klare maaltijden en convenience producten. Hierin worden op grote schaal uien verwerkt en daar kunnen wij als uienschilbedrijf van profiteren”, vertelt Joeri Ongena van het gelijknamige bedrijf. “We merken dat in de wintermaanden de kant-en-klare maaltijden populair zijn en in de zomer zien we de vraag naar rauwkost en slaatjes toenemen.


Joeri met zijn vrouw Veroniek Maes 

Ondanks de hoge vraag is het dit jaar moeilijk om aan het aanbod te voldoen. “De slechte oogst als gevolg van de droogte speelt ons parten dit jaar. Het is nog altijd moeilijk werken. Vooral de rode uien hebben het dit jaar moeilijk, omdat er te weinig volumes zijn. Er is momenteel nog wel Nederlandse rode ui, maar die zijn veel te duur. We kijken dit seizoen continu naar andere continenten waar ze uien hebben. Een dergelijk seizoen als deze hebben we nog nooit meegemaakt. We dachten dat we in februari al stil zouden liggen, maar dat is nog meegevallen. Nu er in andere landen nieuwe oogsten van uien eraan komen en als de kwaliteit goed is, verwachten we tot het nieuwe seizoen te kunnen draaien”, aldus Ongena.

Maten
“Van de kwaliteitsproblemen hebben wij bij de inlandse uien als teler/ uienschiller weinig last gehad, omdat deze al vrij snel verwerkt waren en daardoor konden uitkijken naar goede gezonde partijen. Nu de temperatuur wat warmer wordt lijken de problemen te beginnen, maar de voorraden zijn nagenoeg leeg. We hebben daarentegen wel wat last gehad van de kleine maten. Voor onze schilmachines hebben we maat 60 nodig, maar de meeste uien waren kleiner dus moesten we elders opzoek naar grotere maten”, zegt  Joeri. “Als het weer meezit zullen de eerste nieuwe Belgische en Nederlandse uien ten vroegste eind juni weer op de markt zijn. Het is te hopen dat deze rap groeien.”

Barbecue
Voor het komende zomerseizoen hebben wij een nieuwe lijn ontwikkeld om uien partjes van 3 centimeter te snijden. Met deze lijn spelen we in op het komende barbecueseizoen, omdat de partjes gebruikt kunnen worden voor saté en shaslicks. Voorheen deden we het snijden van de uien partjes op de hand, maar we willen het product in grotere volumes op de markt brengen”, zegt Ongena. Het bedrijf ziet de populariteit van de rode ui en de sjalot de afgelopen jaren flink is toegenomen. “We zien voornamelijk een piek in de vraag wanneer tv-koks zoals Jeroen Meus deze producten gebruiken in één van hun gerechten.”

Uienschilbedrijf Ongena is tien jaar geleden in 2009 opgericht door Joeri en zijn vrouw. “We zijn gestart in een ruimte van slechts 75m². Daar stond toen een uienschilmachine om een toegevoegde waarde aan de eigen uienteelt te geven. Momenteel is het bedrijf veel groter geworden en hebben we al diverse uitbreidingen gedaan. We zijn continu bezig om te innoveren en nieuwe producten te ontwikkelen. Onlangs hebben we een nieuw IFS-certificaat behaald, omdat we elke keer een verbeterslag willen maken”, besluit Joeri.

Voor meer informatie:
Joeri Ongena
Uienschilbedrijf Ongena
Weststraat 62b
9180 Moerbeke-Waas
info@ongena-uien.be  
www.ongena-uien.be 

 


Publicatiedatum :
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven