Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Carrefour laat Poolse klanten zelf verpakking meenemen

Duitsland: Picnic is retailer van het jaar
De Nederlandse online supermarkt Picnic heeft in Duitsland een prijs voor E-commerce gewonnen. Tijdens de Shop-Award 2019 kreeg Picnic de onderscheiding voor Retailer van het Jaar. De prijsuitreiking werd München bijgewoond door 200 gasten. De editie van dit jaar verschilde van die van vorig jaar. Zo was het dit jaar voor het eerst dat de onderscheiding voor Retailer van het Jaar werd uitgedeeld, waarbij jurering gebeurde door middel van het publiek. Lezers van Internet World Business konden uit een lijst van tien genomineerden hun favoriet van 2018 kiezen. Ongeveer 2.700 lezers hebben op deze manier hun stem uitgebracht, waarbij Picnic als winnaar naar voren kwam. Verder werden bij deze achtste editie in vier in plaats van vijf categorieën prijzen uitgereikt door de jury. De oude categorieën voor Best Online Pure Player en Best Multichannel Retailer zijn samengevoegd tot de nieuwe categorie Best Online Retailer. De reden hiervoor is omdat de consument niet langer nog onderscheid maakt tussen verschillende omzetkanalen, maar producten koopt bij het kanaal dat de beste winkelervaring geeft.
Bron: ecommercenews.eu

Portugezen kiezen vaker voor premium-producten
Portugezen kiezen vaker voor premium-producten dan consumenten in andere delen van Europa, zo blijkt uit een onderzoek van Nielsen. Ongeveer 89% van alle Portugese consumenten koopt regelmatig producten van hogere kwaliteit, terwijl bij consumenten in de rest van Europa dit percentage op rond de 60% ligt. 21% van de Portugese consumenten koopt premium-producten van online platformen van Portugese supermarktketens. Ten opzichte van 2016 is dat een toename van 3%. Premium-producten hebben volgens de ondervraagde Portugese consumenten een hogere kwaliteit (62%), geven sterkere prestaties (53%), hebben een unieke waarde, (43%) en komen met meer service (50%). Een derde van alle ondervraagde consumenten in Portugal geeft aan dat ze ervoor open staan om meer te betalen voor biologische en duurzame producten.
Bron: esmmagazine.com

Polen: Carrefour laat klanten zelf verpakking meenemen
De Poolse tak van Carrefour heeft aangekondigd dat klanten van het filiaal in de stad Bydgoszcz eigen schalen, tassen en bakken mee mogen nemen om producten in te vervoeren. Het is de eerste winkel van Carrefour waar consumenten producten af mogen wegen en die in eigen containers mee mogen nemen. Onder het assortiment dat op deze manier kan worden gekocht bevinden zich onder andere vleeswaren, kaas, kool, augurken en andere soorten groenten en fruit. Consumenten overhandigen hun pot of schaal aan een winkelmedewerker bij de afdeling van het gewenste product, die vervolgens het product afwegen en de schaal of pot van een sticker voorzien. Deze sticker kan vervolgens bij de kassa worden gescand. De nieuwe aanpak is onderdeel van een bredere strategie om het verbruik van plastic verpakkingen terug te dringen. Met 2025 wil Carrefour met de verpakking van de eigen huismerkproducten geheel overstappen op materiaal dat biologisch afbreekbaar is of kan worden gerecycled. 
Bron: esmmagazine.com

VK: Meer winst voor Morrisons 
De Britse supermarktketen heeft een toename in jaarwinst gemeld van 9%. De bruto winst komt daarmee neer op £406 miljoen (€472,8 miljoen). Analisten waren uitgegaan van £407 miljoen (€473,9 miljoen). In de periode van 2017-2018 werd een jaaromzet behaald van £374 miljoen (€435,5 miljoen). De totale omzet steeg met 2,7% tot £17,7 miljard (€20,6 miljard), waarbij de like-for-like omzet met 4,8% steeg.
Bron: esmmagazine.com

Zweden: ICA heeft omzetgroei van 3,3% in februari
De Zweedse retailer ICA Gruppen had in februari een toename in omzet van jaar op jaar 3,3%. De like-for-like omzet steeg met 3,0%. De totale maandomzet kwam neer op SEK 8,85 miljard (€836,13 miljoen) met uitsluiting van BTW. De keten Maxi ICA Stormarknad had binnen de groep de hoogste omzet met een bedrag van SEK 2,7 miljard (€254,62 miljoen). ICA Supermarket had een omzet van SEK 2,67 miljard (€252,35 miljoen), terwijl ICA Kvantum een omzet genereerde van SEK 2,17 miljard (€205,11 miljoen). De omzet van januari en februari samen bedroeg SEK 18,19 miljard (€1,72 miljard), wat overeenkomt met een groei van jaar op jaar 3,2%.
Bron: esmmagazine.com

Australië: Goedkeuring voor drie Kaufland locaties
Kaufland heeft in Australië toestemming gekregen voor drie nieuwe locaties in Victoria. De toestemming voor de drie nieuwe winkels werd verleend door een onafhankelijke adviescommissie, ondanks dat er veel protest was van concurrenten in de lokale supermarktsector. Ook mag Kaufland een hoofdkantoor in Melbourne openen.
Bron: c-store.com.au

Maxima begint afdeling in Polen
De in Litouwen gevestigde retailer Maxima Grupė heeft een nieuwe afdeling geopend in Warschau te Polen. De afdeling is onderdeel van de dochteronderneming Maxima International Sourcing, dat verantwoordelijk is voor het inkopen van het assortiment van de supermarktketen. Volgens de CEO van Maxima International Sourcing, Tomas Palevičius, zorgt de nieuwe afdeling ervoor dat de positie tegenover Poolse leveranciers wordt versterkt. "Een permanente afdeling maakt het ons mogelijk om nauwere banden aan te gaan met onze huidige leveranciers en telers in Polen. Ook kunnen we hierdoor nieuwe contacten ontwikkelen met potentiële partners." Maxima International Sourcing gaat in Polen de vestigingen van Maxima in de Baltische staten, Polen en Bulgarije ondersteunen. Het kantoor heeft op dit moment vijf medewerkers en zal worden geleid door het directielid Gintaras Jasinskas. Er wordt nauw samengewerkt met leveranciers in zowel Polen als omliggende landen, waaronder vertegenwoordigers van grote internationale bedrijven.
Bron: esmmagazine.com

VS: Aldi wint BrandSpark-onderscheidingen
Aldi heeft met zijn huismerkproducten onderscheidingen gewonnen tijdens de 2019 Best New Product Awards van het marketingbedrijf BrandSpark. De winnaars van deze onderscheidingen worden bepaald aan de hand van een enquête onder 10.000 consumenten. Aldi won bijna de helft van alle onderscheidingen in de categorie voor levensmiddelen en dranken. Met name de huismerken voor snacks voor kinderen, fruit, hummus, fruitsap, melk, saladekits en veganistische burgers scoorden goed. Het tweede hoogste aantal aan onderscheidingen ging naar Trader Joe's, dat drie onderscheidingen won voor verse kip, pasta en gebak.
Bron: grocerydive.com

Bescheiden stijging in omzet van Amerikaanse retailsector
De Amerikaanse retailomzet nam in januari iets toe. In december was de retailomzet afgenomen in een mate die groter was dan analisten hadden verwacht. Het herstel in januari is niet sterk genoeg voor een stimulans van de Amerikaanse economie, die sinds begin dit jaar steeds trager wordt. Desondanks waren de resultaten van januari goed nieuws, vooral nu in februari blijkt dat het aantal banen minder sterk groeit. Over het eerste kwartaal wordt ervan uitgegaan dat de uitgaves van consumenten af zullen nemen. Ondanks dat er in de komende maanden bescheiden verbeteringen worden verwacht, stellen analisten als prognose dat de Amerikaanse economie over het algemeen verder afkoelt.
Bron: in.reuters.com

VS: Trader Joe's vermindert plastic verpakkingen
Trader Joe’s heeft beloofd een aantal initiatieven voor duurzame verpakkingen in te zetten, nadat er druk op het bedrijf is uitgevoerd vanuit consumenten en milieubewegingen. De supermarktketen gaat minder producten in plastic verpakkingen aanbieden. De piepschuimen bakken bij de vleesafdeling worden vervangen met bakken van recyclebaar PET1-materiaal. Ook wordt de plastic verpakking van bloemen, thee en postkaarten vervangen door duurzame alternatieven. Op deze manier hoopt Trader Joe's het plasticverbruik met ongeveer 500.000 kg per jaar te verminderen. Eerder heeft de supermarktketen een einde gemaakt aan plastic zakken voor eenmalig gebruik en is bij leveranciers een oproep gedaan om schadelijke middelen als polystyreen in de verpakking te vermijden.
Bron: grocerydive.com

VS: H-E-B houdt promotie tijdens SXSW-festival
H-E-B heeft een promotiecampagne gehouden tijdens het muziekfestival South by Southwest (SXSW), dat onlangs in Austin werd gehouden. Onder de naam "In the Kitchen" heeft voor 85 social media-persoonlijkheden een diner georganiseerd. De gasten werden aanvankelijk verteld dat het diner mogelijk werd gemaakt door de ITK Restaurant Group, waarbij niet werd verteld dat ITK voor "In The Kitchen" staat. Het kookprogramma van H-E-B is erop gericht om consumenten te motiveren om thuis te koken. Tijdens het diner werden zes gangen geserveerd op basis van producten van H-E-B. Na het diner lieten de chefkoks van H-E-B zien wat voor ingrediënten waren gebruikt.
Bron: grocerydive.com

VS: SpartanNash introduceert schonere huismerkproducten
SpartanNash heeft onder de naam Clean Ingredient Initiative nieuwe versies geïntroduceerd voor producten van de huismerken Our Family en Open Acres. Het initiatief is gericht op simpelere producten met kortere lijsten aan ingrediënten en duidelijkere labels. In 2018 zijn meer dan 425 huismerkproducten voorzien van een nieuwe verpakking en van een nieuwe formule, waarbij synthetische kleuren en andere kunstmatige middelen zoveel mogelijk zijn verwijderd. Dit jaar worden nog eens 175 producten aan het Clean Ingredient-initiatief toegevoegd. Het ijsassortiment van het merk Our Family bestaat nu bijvoorbeeld uit vier smaken, die ieder slechts vier of vijf ingrediënten bevatten. Ook zijn de Our Family-soepen qua ingrediënten versimpeld en zijn uit de Our Family-mueslirepen synthetische kleurstoffen verwijderd.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Lidl zes winkels openen in Pennsylvania
Lidl is van plan om onder andere aan de hand van een kapitaalinjectie van $9,5 miljoen (€8,47 miljoen) zes winkels in Pennsylviania te openen. Het bedrijf wil de kapitaalinjectie door middel van overheidssubsidies financieren. Drie van de zes vestigingen worden gepland in de omgeving  van Philadelphia area. Lidl heeft aangegeven $2 miljoen (€1,78 miljoen) nodig te hebben voor het overnemen en leegruimen van stukken terrein voor een van de locaties. Omdat dit project echter buiten zijn budget getreden is, is er een kans dat het geheel door Lidl wordt afgekapt. Lidl heeft ook voor $2 miljoen aan subsidies gevraagd voor elk van de twee andere toekomstige winkels.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Weis Markets heeft record-omzet in 2018
Weis Markets had over 2018 een totale omzet van meer dan $3,5 miljard (€2,7 miljard). Jaar op jaar is dat een toename van 1,2%. De vergelijkende winkelomzet steeg met 0,7%. De winst steeg met 9,4%, oftewel $7,2 miljoen (€6,4 miljoen) van $76,4 miljoen tot $83,6 miljoen (van €68,1 miljoen tot €74,5 miljoen). In het vierde kwartaal steeg de omzet van Weis jaar op jaar met 1% tot $892,9 miljoen (€795,7 miljoen), waarbij de vergelijkende winkelomzet met 0,9% toenam. De sterke resultaten kwamen volgens Weis Markets door de campagnes tijdens de feestdagen door middel van klantenprogramma's, de verbetering van de efficiëntie in de bedrijfsvoering en het verbeterde management van de inventaris.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: