Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Food / Nearfood met 24% sterkste stijger

Nederlanders besteedden online € 23,7 miljard in 2018

De omzet van de Nederlandse e-commercemarkt is in 2018 weer toegenomen. Het afgelopen jaar hebben de Nederlandse consumenten online € 23,7 miljard uitgegeven aan producten en diensten, een geschatte groei van 10% ten opzichte van het jaar ervoor. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

In 2018 heeft 96% van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen van producten en diensten gedaan. Dat is 2% meer dan het jaar daarvoor. Deze online kopers gaven in totaal € 23,7 miljard (+10%) uit aan 242 miljoen online aankopen aan producten en diensten.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: “In totaal bedroegen de online bestedingen aan producten in 2018 € 13,1 miljard. Met de groei in het aantal Nederlanders die via internet shoppen en het nog altijd stijgende marktaandeel van de online omzet kunnen we stellen dat e-commerce een steeds belangrijkere rol inneemt binnen de detailhandel.”

Food / Nearfood sterkste stijger
Als we kijken naar de verschillende productcategorieën, zien we een stijging van 24% in de online aankopen binnen Food/Nearfood, wat deze categorie de sterkste stijger van 2018 maakt. Vergeleken met een jaar eerder (+35%), vlakt de groei van de online bestedingen binnen dit segment wel wat af, maar daartegenover staat dat het aantal online aankopen binnen Food/Nearfood wel harder stijgt dan in 2017 (van 25% naar 31%).

Q4 belangrijke periode in online verkopen
In het vierde kwartaal van 2018 hebben Nederlanders meer uitgegeven dan in dezelfde periode een jaar eerder. Mede dankzij (retail)feestdagen als Black Friday, Singles’ Day, Sinterklaas en Kerst, gaven zij € 7,2 miljard uit bij Nederlandse webwinkels, een groei van 11% ten opzichte van Q4 2017. Deze groei wordt grotendeels veroorzaakt door de stijging in de online bestedingen aan diensten (+14%): 82% van alle uitgaven aan diensten wordt in het vierde kwartaal van 2018 online gedaan (tegenover 79% in Q4 2017), goed voor een bedrag van € 3,5 miljard.

Ook in 2018 is de rol van de smartphone binnen e-commerce belangrijker geworden. Waar in de laatste drie maanden van 2017 nog 28% van de online kopers hun smartphone hebben gebruikt tijdens een online aankoop, is dat aandeel een jaar later gestegen naar 35%. Deze stijging gaat vooral ten koste van het gebruik van de laptop en desktop, waardoor de smartphone de desktop inmiddels voorbij is op de lijst van meest gebruikte device tijdens online winkelen.

Ook het aandeel van de smartphone in termen van bestedingen laat een stijging zien. In het vierde kwartaal van 2018 werd 12% van alle online bestedingen via de smartphone gedaan, terwijl dit in dezelfde periode vorig jaar nog 9% was.

bron: Thuiswinkel Markt Monitor & GfK

Publicatiedatum: