Hoewel het appelseizoen moeilijk was vanwege de grote volumes die in Europa (met name in Polen) geoogst werden, vertelt Jacky Feniello, commercieel directeur van het Spaanse bedrijf Nufri, dat ze nog steeds beschikken over producten met goede uiterlijke eigenschappen en maten. "Onze deelname aan de markt was dit jaar constant en evenwichtig en de prijzen waren redelijk. Doordat we beschikken over een behoorlijk grote eigen teelt, hebben we meer invloed op het verloop van het seizoen, de maten en de prijzen".
Momenteel teeltt Nufri ongeveer 80 miljoen kilo appelen, waaronder drie clubrassen: Opal, Envy en Evelina. In de komende jaren zal de SweetTango hier ook aan toegevoegd worden.
"De boomgaarden van deze variëteiten zijn nog erg jong. Dit is het tweede jaar dat de appelen afgezet worden. De oogst neemt echter toe en volgens de ramingen zullen de clubrassen in de komende jaren minstens 30% van de totale teelt gaan vertegenwoordigen".
"We zetten vooral in op deze appelen vanwege hun goede smaak, een eigenschap die van onmisbaar belang is om te worden afgezet onder een kwaliteitsmerk. Deze eigenschap bezitten de traditionele variëteiten die het Livinda-assortiment (het merk van Nufri) complementeren, ook. Dit product heeft een zeer hoge kwaliteit en wordt bijna in zijn geheel op het Iberisch Schiereiland afgezet".
Het clubras dat in de tweede helft van het seizoen, dat nu begint, vermarkt zal worden, is de Evelina. De Evelina's van Nufri's eigen teelt bevinden zich nu in hun tweede jaar.
"De Evelina is een alom erkend clubras in Noord-Europa, maar moet in het zuiden nog ontdekt worden. Daarom werken we aan een communicatie- en marketingplan op Europees niveau, zodat we de consument op een efficiëntere manier kunnen bereiken en beter kunnen leren kennen".
De afzet onder het Livinda-merk begon 6 jaar geleden. Vanaf het begin was de promotie van het merk gericht op de herkomst van de appel, dat wil zeggen "op het belang van het gegeven dat het een lokaal product is, dat eveneens op het hoogste niveau kan concurreren, dankzij zijn structuur, smaak, knapperigheid, etc.", aldus Jacky Feniello. "In de afgelopen jaren is het merk gegroeid en gerijpt, niet alleen in termen van volume en homogeniteit van het product, maar ook in mogelijkheden en prestaties. De nieuwe communicatiecampagne van Livinda is erop gericht om de eigenschappen van het fruit, versheid en vitaliteit, onder de aandacht te brengen, met opnieuw de nadruk op het feit dat het een lokaal product is".
Sinds afgelopen februari fleurt Livinda het centrum van Madrid op met de slogan "Vive el sabor de aquí" ("Beleef de lokale smaak"). Deze slogan is te lezen op de bussen van vijf lijnen en op een station dat aansluit op het metro-, forenzen- en busnetwerk van de regio Madrid. Daarnaast wordt er een nieuwe campagnespot getoond in bioscopen, en is de slogan terug te vinden op muren en schermen in sportscholen, waar eveneens proeverijen worden aangeboden van de heerlijke appelen van dit merk.
Feniello gaat ook in op het 'EllasSonDeAqui' ('Zij zijn van hier') project, waarin Livinda vrouwelijke sporters steunt. "Vanaf het begin kwam in het EllasSonDeAquí-initiatief het verlangen en de interesse van het bedrijf tot uiting om de consument van dichtbij te leren kennen en de mogelijkheid te hebben om hun huizen binnen te gaan. Inmiddels realiseren we ons dat we een enorm enthousiasme voelen na iedere prestatie van onze sporters, omdat we die overwinningen als eigen overwinningen ervaren. We hebben daarnaast ook gemerkt dat de Spaanse sportvrouwen, met een beetje toewijding, het vertrouwen dat in hen gesteld wordt ruimschoots teruggeven. We hebben altijd geloofd in dit initiatief als een sociaal project, voor en door onze consumenten, zonder daarvoor commerciële resultaten terug te verwachten, wetende dat het een sociale investering is voor de middellange termijn", aldus Jackie Feniello.
Voor meer informatie:
Mercè Gomà
Nufri
T:+34 973600229
mgoma@nufri.com
www.livinda.com/es