Gele vestjes leiden tot minder winst bij Auchan

Aldi heeft 51 winkels in Italië
Aldi heeft in zijn eerste 12 maanden in Italië 51 winkels geopend in zes regio's in het noorden van het land. Voor deze locaties zijn in totaal 750 werknemers aangenomen, samen met 300 werknemers bij het hoofdkantoor en 230 werknemers voor de logistieke faciliteiten van de supermarktketen. Aldi heeft in een verklaring aangegeven dat het bedrijf gelijke carrièremogelijkheden aanbiedt voor mannen en vrouwen en dat de bedrijfsvoering is gericht op sociale verantwoordelijkheid en multiculturele integratie. Volgens directeur Michael Veiser is Aldi trots op de resultaten in Italië en wil het bedrijf zijn aanwezigheid in 2019 verder uitbreiden. Aldi Italië heeft vestigingen in Emilia-Romagna, Friuli-Venezia Giulia, Lombardije, Piedmont, Trentino-Alto Adige en Veneto.
Bron: esmmagazine.com

Auchan werkt meer samen met Roemeense pompstationketen 
Auchan en OMV hebben in Roemenië een samenwerkingsovereenkomst getekend. Door de overeenkomst kunnen meer MyAuchan-afdelingen worden geopend bij pompstations van OMV. OMV en Auchan werken al sinds 2017 samen. Aanvankelijk werd een testfase doorlopen met 15 MyAuchan-afdelingen bij locaties van OMV. Deze locaties bevonden zich zowel in het platteland als in stadsgebieden en werden gebruikt om de effectiviteit van het bedrijfsmodel te verkennen. Volgens Radu-Sorin Caprau van OMV waren de resultaten positief. "We zijn blij dat we hebben kunnen onderhandelen over de uitbreiding van de samenwerking, zodat we meer buurtwinkels van MyAuchan kunnen openen bij onze Petrom-stations. MyAuchan is een perfecte aanvulling van de kernwaarden van Petrom: betaalbaar, efficiënt en altijd toegankelijk", aldus de directeur.
Bron: retailanalysis.igd.com

China: minder winst voor Sun Art in 2018
De Chinese hypermarktketen Sun Art Retail Group Ltd, die door Auchan en Ruentex is opgezet met behulp van investeringen van Alibaba, had in 2018 een afname in winst van 7,3%. De netto winst daalde van 2,79 miljard yuan (€369,8 miljard) naar 2,59 miljard yuan (€343,3 miljard). Dit was minder dan de winstverwachting van 2,7 miljard yuan (€357,9 miljard). De omzet daalde met 2,9% tot 99,36 miljard yuan (€1,24 miljard), terwijl de vergelijkende winkelomzet jaar op jaar afnam met 1,72%. Het bruto winstmarge steeg met 1,2 percentagepunt ten opzichte van vorig jaar. Het marge komt daarmee te staan op 25,3%. Sun Art, dat met de ketens RT-Mart en Auchan werkt, gaf aan dat de concurrentie erg zwaar is in zowel de fysieke als de online retailsector. "2018 was het jaar waarin de online bedrijfsvoering van onze onderneming begon. Het was ook een jaar waarin ontwikkelingen van de toekomst werden gepland. Door online management wordt het aanbod nauw verbonden met de vraag in combinatie met de juiste prijzen", aldus Sun Art in een verklaring. Het bedrijf is van plan om in 2019 meer omzetgroei te realiseren door middel van 25 nieuwe winkels in China.
Bron: retailanalysis.igd.com

Duitsland heeft grootste toename in retailomzet sinds 2 jaar
De Duitse retailomzet is in januari meer toegenomen dan verwacht. Waar in de maand ervoor nog sprake was van een scherpe afname in omzet, is deze in januari met het grootste tempo toegenomen sinds 2 jaar. Dit blijkt uit informatie van het Duitse federale bureau voor de statistieken. De retailomzet steeg in januari maand op maand met 3,3%, terwijl analisten uit waren gegaan van een toename van 1,9%.
Bron: markets.businessinsider.com

Frankrijk: Les Mousquetaires heeft sterke groei in 2018
Het Franse Les Mousquetaires had in 2018 in Europa een toename in jaaromzet van 5,9% met uitsluiting van de omzet bij pompstations. Met inbegrip van pompstations is de omzet gegroeid met 7,7%. Les Mousquetaires had positieve groei bij al zijn afdelingen. De retailmerken van de groep hadden een omzet van €40,5 miljard, terwijl de afdelingen op het gebied van landbouw een omzet hebben gegenereerd van €4,0 miljard. De merken Intermarché en Netto zorgen voor een omzet van €27,0 miljard met uitsluiting van pompstations en van €36,5 miljard met inbegrip van pompstations. In de Franse thuismarkt werd een omzetgroei bereikt van 2,9%. De omzet kwam daarmee op €23,06 miljard met uitsluiting van pompstations en op €31,5 miljard met inbegrip hiervan. Volgens Les Mousquetaires waren de resultaten van 2018 beter dan die van 2016 en 2017. In deze jaren steeg de omzet met respectievelijk 1,3% en 1,7%. Door de toename in omzet was de retailgroep in staat om meer marktaandeel te verkrijgen. Ook geeft het resultaat aan in hoeverre het reorganisatieprogramma van Les Mousquetaires succesvol is. Het programma heeft meer focus gelegt op service naar de klant en adviezen over gezonde voeding. Bij Netto steeg de omzet met 1,9% tot €1,1 miljard. Met inbegrip van pompstations steeg deze omzet tot €1,27 miljard. De omzetstijging bij Netto was even groot als in 2017, maar was kleiner dan de 3,9% van 2016.
Bron: retailanalysis.igd.com

FreshStop opent 300ste winkel in Zuid-Afrika
FreshStop heeft zijn 300ste buurtwinkel geopend in Durban. De keten is de snelstgroeiende buurtwinkelfranchise van Zuid-Afrika. De nieuwe FreshStop-vestiging heeft een assortiment aan verse AGF en een Pitstop Café voor warme kant-en-klaar-maaltijden. Ook heeft de locatie een eigen koffiebar en een eigen eetcafé, die lijkt op een moderne Amerikaanse diner. Verder heeft de winkel gratis wifi.
Bron: retailtimes.co.uk

86% van alle Britten gebruikt Amazon
Amazon is erg populair in het Verenigd Koninkrijk. Recent onderzoek laat zien dat negen op de tien Britse consumenten gebruik maakt van Amazon. Vorig jaar hebben meer mensen meer boodschappen bij Amazon gedaan, dan dat ze hun boodschappen bij de online retailgigant hebben verminderd. Zeven op de tien Britse Amazon-klanten doet minstens een keer per maand inkopen via het platform. Dit blijkt uit informatie van het marktonderzoeksbureau Mintel. In het afgelopen jaar heeft 21% van de consumenten bij Amazon hun inkopen vergroot, terwijl 13% minder gebruik is gaan maken van Amazon. 17% van de vaste klanten bestelt wekelijks iets bij Amazon.
Bron: ecommercenews.eu

Duitsland: Nieuwe campagne voor Edeka
De Duitse retailer Edeka is begonnen met een nieuwe campagne onder de naam "Schön von innen und außen" (Mooi van binnen en buiten). De campagne focust op de expertise van Edeka in het levensmiddelensegment in combinatie met het assortiment van zijn drogisterijen. Aan de basis van de campagne staat het idee van hoe een gebalanceerd voedingspatroon en de juiste producten voor persoonlijke verzorging een positieve invloed hebben op iemands welzijn, gevoel voor eigenwaarde en uiterlijk. De campagne zal een jaar lang doorlopen, waarbij via social media en de eigen site regelmatig tips en recepten worden gegeven voor een gezonde levensstijl.
Bron: esmmagazine.com

Spar Natural breidt uit in Zuid-Afrika
De Zuid-Afrikaanse tak van Spar gaat zijn winkelconcept Spar Natural bij meer vestigingen doorvoeren. Spar Natural heeft een grotere focus op gezonde en natuurlijke levensmiddelen en komt daarmee tegemoet aan de vraag vanuit de consument naar dit soort producten. Het assortiment van Spar Natural was eerder alleen verkrijgbaar als nicheproduct bij gespecialiseerde gezondheidswinkels en drogisterijen. Sinds juni van vorig jaar is Spar in Zuid-Afrika bezig om Spar Natural als een speciale afdeling in bestaande winkels te openen. Op dit moment zijn er Spar Natural-afdelingen bij 30 Spar-locaties verspreid over zes Zuid-Afrikaanse regio's.
Bron: esmmagazine.com

Frankrijk: Gele vestjes leiden tot minder winst bij Auchan
De winst van Auchan is in Frankrijk een stuk lager uitgevallen als gevolg van de protestacties van de gele vestjes. Door de acties heeft Auchan €140 miljoen aan omzet in moeten leveren. Ook heeft Auchan te maken met druk op de prijzen in de Franse thuismarkt door de concurrentie van Carrefour, Leclerc en Amazon. Ook in Italië heeft Auchan te maken met een moeilijke markt. In Azië heeft de dochteronderneming Sun Art Retail vooral te maken met online concurrentie. De bruto winst van Auchan Retail daalde met 20,5% tot €1,5 miljard in 2018 bij een constante wisselkoers. De totale omzet stond op €50,3 miljard, wat een afname is van 3,3%. De omzet in Frankrijk daalde met 1,3%. Naast de afname van €140 miljoen in omzet daalde de bruto winst in Frankrijk door €35 miljoen.
Bron: reuters.com

VS: 7-Eleven opent zes testwinkels
7-Eleven werkt aan het testen van een nieuw winkelconcept. De eerste testwinkel is geopend in de omgeving van Dallas. Later worden nog eens vijf winkels volgens het nieuwe format geopend in de rest van de VS. De winkel in Dallas heeft een taco-restaurant en een Starbucks-achtig café. 7-Eleven gaat de testwinkels gebruiken om nieuwe merken en ideeën te ontwikkelen.
Bron: csnews.com

VS: Meer groei bij Walmart door versimpeld assortiment
Volgens Walmart-CEO Gregory S. Foran heeft een versimpeld assortiment een een strategisch prijsbeleid ervoor gezorgd dat meer omzet werd gegenereerd. Er is echter wel nog meer werk nodig, aldus de directeur. "Ik ga elke week langs bij winkels", zei Foran tijdens de UBS Global Consumer and Retail Conference van 6 maart in Boston. "Ongeveer de helft van de tijd vind ik dat niet erg, maar de andere helft ben ik chagrijnig." Qua versimpeling van assortiment haalde Foran de crackers van het merk Ritz aan. Aanvankelijk had dit merk negen verschillende varianten, totdat Foran kritische kanttekeningen bij zoveel verschillende soorten crackers plaatste. Sindsdien is het assortiment eenvoudiger gemaakt.
Bron: supermarketperimeter.com

VS: Hy-Vee staakt plannen voor dc in Minnesota
De retailer Hy-Vee ziet af van de plannen voor een nieuw distributiecentrum in Austin, Minnesota. Een jaar lang gingen er geruchten dat in 2019 een nieuwe faciliteit zou worden opgezet. Volgens een verklaring van het gemeentebestuur van Austin worden deze plannen nu echter geannuleerd wegens veranderende prioriteiten bij Hy-Vee. Volgens Hy-Vee is het mogelijk dat in de toekomst alsnog plannen worden gemaakt voor Austin.
Bron: delimarketnews.com

Amazon verandert samenwerking met aantal leveranciers
Amazon heeft in de afgelopen weken vrij abrupt de samenwerking gestaakt met een aantal van zijn groothandelsleveranciers. In plaats van dat Amazon producten bij deze leveranciers inkoopt, moedigt de E-commercegigant deze bedrijven aan om hun producten direct aan consumenten te leveren via het platform van Amazon. Voor Amazon is dit een nieuwe manier om de winst van het e-commercesegment te verbeteren, ondanks dat dit mogelijk de keuze van de consument beperkt en de huidige samenwerking met de leveranciers verstoort. Door niet meer zelf de producten in te slaan, vermindert Amazon de kosten voor het inkopen van assortiment en de logistieke kosten, als ook enige risico's die met het aanhouden van een eigen inventaris samen gaan. Nu kan Amazon een toeslag vragen aan de leveranciers voor het gebruik van het eigen platform, wat veel lucratiever is. De nieuwe strategie heeft betrekking op duizenden leveranciers en is onderdeel van een groter plan om bijkomende kosten in de bedrijfsvoering te verminderen.
Bron: mhlnews.com


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven