Tesco komt met gin van onverkochte druiven

Een grote Britse fruitleverancier en ambachtelijke distilleerderij hebben de handen ineen geslagen om te voorkomen dat jaarlijks zo'n 166 miljoen overtollige supermarktdruiven verloren gaan. De druiven zullen verwerkt worden tot gin. 

Tesco, één van de grootste retailers in het Verenigd Koninkrijk, heeft zich ten doel gesteld om de jaarlijkse verspilling van €23,5 miljard aan voedingsmiddelen tegen 2030 gehalveerd te hebben. De nieuwe Hyke gin, de eerste gin in het Verenigd Koninkrijk die gemaakt is van druiven die eigenlijk bedoeld zijn voor de verse consumptie, zal later deze maand bij 300 Tesco-filialen te koop zijn. 

Ieder jaar ziet fruitimporteur Richard Hochfeld het equivalent van zo'n 1,4 miljoen punnets druiven verloren gaan tijdens het verpakkingsproces en transport. Tussen de zendingen witte en blauwe druiven uit Zuid-Amerika en Zuid-Afrika bevindt zich altijd wel fruit dat niet aan de retaileisen voldoet.  

De totale verliezen van druiven worden op zo'n 2% tot 3% per jaar geraamd. Een grote hoeveelheid wordt dus niet geconsumeerd. Om deze druiven een nieuwe kans te geven, is Hochfeld de samenwerking aangegaan met distilleerderij Foxhole Spirits en Tesco. 

Bron: theguardian.com


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven