Rick Mengers, ZON over het nieuwe aspergeseizoen:

"Nieuwe ronde, nieuwe kansen!"

Over één ding zijn kenners van de aspergesector het in elk geval met elkaar eens als het over het voorbije seizoen 2018 gaat. Een seizoen om snel te vergeten, zo veel is wel duidelijk. Binnen ZON zijn productmarketeer Jenny Peters, senior productmanager Rick Mengers en key accountmanager Jørgen Snoijink al vanaf eind 2018 druk bezig met de voorbereidingen voor een hopelijk beter aspergeseizoen 2019. ZON magazine blikt samen met hen vooruit.


‘Nieuwe ronde, nieuwe kansen’ : met die vier woorden maakt Rick Mengers op kernachtige wijze duidelijk wat zijn verwachtingen van het nieuwe aspergeseizoen 2019 zijn. ‘Ja, feitelijk begin je natuurlijk weer vanaf de basis en zullen net als in voorgaande jaren ook nu weer de weersomstandigheden een belangrijke stempel drukken op het verloop van het aspergeseizoen. Afgelopen jaar was dat een hele zware stempel, laten we hopen dat dat komend seizoen wat beperkter is. Qua teelt en areaal zien we in elk geval dat enkele bedrijfsbeëindigingen hebben geleid tot een wat lager areaal dan vorig jaar. De droogte van 2018 was zo intens dat lang niet alle aspergetelers voldoende hebben kunnen beregenen. Het is wel duidelijk dat de planten daardoor schade hebben opgelopen, maar het is even afwachten hoe dat bij het oogsten uitpakt. Afgaande op een eerste inspectie van het aantal ogen op de planten gaan we uit van zo’n 15 á 20% minder opbrengst,’ aldus Rick. Hij verwacht dat de schade door te weinig vocht in Duitsland aanzienlijk groter is dan in Nederland, met als bijkomend voordeel dat er waarschijnlijk komend seizoen meer vraag vanuit Duitsland naar Nederlands product zal komen.

Opening seizoen
Na de activiteiten rond de Aspergewinkel in 2017 en de succesvolle seizoenopening in 2018 bij Gassan Diamonds in Amsterdam is de vraag gerechtvaardigd of er in 2019 weer een soortgelijke opening gaat komen. Jenny Peters daarover: ‘Het is niet echt realistisch te denken dat je zulke publicitaire successen elk jaar weer kunt overtreffen, dus dat is ook niet ons uitgangspunt. We zijn uiteraard wel aan het nadenken wat de mogelijkheden zijn, en zijn bijvoorbeeld ook door de regionale Limburgse horeca benaderd om te kijken of we kunnen samenwerken rond de opening van het seizoen. We zullen dit jaar vooral ook groots inzetten op de generieke promotie van asperges. Ons eigen platform VanEigenBodem.nl en de samenwerking met A-merken zullen de leidraad vormen voor promotionele activiteiten op de winkelvloer en online. Zo proberen we de consument te inspireren meer en frequenter asperges te gaan eten. Wellicht dat we ook weer iets met winkelvloer activaties gaan doen, maar daar zijn we nog met diverse partijen over in gesprek.’ Als we vervolgens aan Jørgen Snoijink de vraag stellen welke partijen dat zijn, blijft het even stil. ‘Daar kan ik nog geen uitspraak over doen, ik sluit me bij de woorden van Jenny aan. We vinden het niet verstandig om in dit stadium al namen te gaan noemen als we nog volop in gesprek zijn, en dat doen we daarom ook niet.’

Limburgse asperges
Nog even terug naar Rick Mengers. Wordt het twee jaar geleden in het leven geroepen merk ‘Limburgse Asperges’ ook komend seizoen weer gebruikt? ‘Jazeker, waarbij we komend seizoen wat minder op de promotie zullen inzetten en er samen met Teboza vooral naar zullen streven om met name de zaken op het gebied van kwaliteitssortering meer op elkaar te gaan afstemmen, onder de vlag van Limburgse Asperges. Tijdens de eerder deze maand gehouden Fruit Logistica in Berlijn hebben zowel Teboza als ZON ieder vanuit de eigen stand wel aandacht besteed aan Limburgse Asperges, want het zou natuurlijk een gemiste kans zijn om dat belangrijke podium daar niet voor in te zetten,’ zegt Rick.


Nieuwe ronde nieuwe kansen, of om in wielertermen te spreken: Parijs is nog ver. Het aspergeseizoen 2019 staat stevig in de steigers, en op 24 juni weten we weer hoe het is verlopen!

Bron: ZON Magazine


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven